Infraestructures i serveis

Infraestructures

Bonet recorda als comuns que el tramvia no es pot connectar sense pressupost per al 2025

L’endemà que es fes públic que l’acord d’investidura pactat pels comuns amb el PSC per fer president de la Generalitat Salvador Illa inclou “garantir la connexió del tramvia per la Diagonal”, el govern municipal socialista de Barcelona ha demanat, per coherència, el suport de Barcelona en Comú al pressupost municipal de 2025 per poder tirar endavant el projecte.

La primera tinenta d’alcaldia, Laia Bonet, ha presentat aquest dijous al matí el projecte de reurbanització per connectar el tramvia entre el passeig de Sant Joan i l’avinguda de Sarrià, una intervenció sobre 2,8 quilòmetres que suposa l’ampliació de 16.000 metres quadrats per als vianants, quasi 19.000 d’àrees verdes i 8.700 d’espai per a les bicicletes. El projecte inclou l’ampliació i desdoblament del col·lector que va des del carrer de Girona fins a la plaça de Francesc Macià.

La part de reurbanització són uns 55 milions d’euros i la del col·lector més de 59 exclusivament d’aportació municipal, que s’afegiran al pressupost per a la infraestructura tramviària, a càrrec de l’Autoritat del Transport Metropolità (ATM), que s’espera que detalli les pròximes setmanes, però que l’Ajuntament calcula que pujarà a prop de 100 milions d’euros més.

La voluntat és que aquest projecte es pugui aprovar inicialment abans d’acabar l’any, “però no se’ns escapa que tant per aprovar-lo inicialment com per després encetar les obres, que durarien aproximadament 40 mesos, hi ha una prèvia: cal que tinguem aprovat el pressupost de 2025, sense pressupost de 2025 no serà possible el tramvia per la Diagonal”, ha advertit Bonet. “Esperem que els grups que tant han reclamat la connexió del tramvia siguin coherents amb els seus posicionaments. Entenem que els comuns, que han posat aquest tema en l’acord d’investidura de Salvador Illa, votin favorablement al pressupost municipal de 2025”, ha insistit Bonet, que ha desitjat el mateix consens per al pròxim pressupost de la Generalitat per poder desplegar la infraestructura tramviària de bracet amb la reurbanització.

Per fer dentetes, el govern del PSC presenta una urbanització en tres trams. El primer, del passeig de Sant Joan al passeig de Gràcia, s’urbanitzaria seguint el model executat entre les Glòries i el passeig deSant Joan. En el segon, entre el passeig de Gràcia i Francesc Macià, s’instal·laria el tramvia respectant la urbanització feta el 2015, actuant només en la calçada central. I el tercer, entre Francesc Macià i l’avinguda de Sarrià, amb el tramvia a la calçada central i una configuració que evitarà que els vehicles que entren a Barcelona hagin de creuar per davant del tramvia a la rotonda, amb un desviament previ al lateral.

Segons càlculs de Bonet, si hi hagués aprovació inicial i pressupost, les obres podrien començar l’estiu de l’any vinent. “No ens podem imaginar obrir la Diagonal per fer obres si no tenim garanties de poder connectar el tramvia després perquè no hi ha pressupost a la Generalitat”, ha observat Bonet.

Pel que fa al col·lector, entre Balmes i Francesc Macià es desdoblarà i entre Girona i Balmes s’ampliarà l’actual. Són gairebé dos quilòmetres, 800 metres dels quals, desdoblat. El tub actual té una capacitat de 85 metres cúbics per segon. El nou cabal seria de 140, un cabal “equivalent a mig riu Ebre al seu pas per Tortosa”, segons el director general de Barcelona d’Infraestructures Municipals (BIMSA), Ricard Font, que ha detallat que la connexió del tramvia inclou tres estacions noves: Diagonal-Cinc d’Oros, Balmes i Casanova.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia