Urbanisme

L’entrada més esperada

Les obres per entrar al centre de Terrassa des de la C-58 per la Rambleta del Pare Alegre es farà per fases i s’iniciaran el 2025

El primer tram inclou una gran rotonda i aixecar tres edificis per a 89 habitatges, locals comercials i una residència

Sembla que ara sí que serà la bona. Després de dècades anunciant i esperant que es fes realitat una “entrada digna” per accedir al centre de Terrassa des de les connexions viàries de la C-58, la variant de l’N-150 i la C-16 com preveia el pla d’ordenació urbanística municipal (POUM) del 2003, l’equip de govern de Terrassa va aprovar la setmana passada en una junta de govern extraordinària, i presentar-lo públicament, el projecte de reparcel·lació del pla de millora que permetrà transformar l’espai sud de la Rambleta del Pare Alegre combinant una nova vialitat distribuïda en una rotonda, 89 habitatges, locals comercials, un complex sociosanitari que assumirà MútuaTerrassa i un eix de vianants amb una plaça.

Ha calgut la construcció del palau judicial, abandonar projectes com el parc de l’Arborètum dissenyat a finals de la primera dècada del 2000 –ara ocupats parcialment per un pàrquing de zona blava–, renunciar a vincular-ho a un projecte d’un gran enllaç viari –aturat i descartat per la Generalitat– a la Porta Sud, o també a l’invent de l’àrea residencial estratègica (ARE) que el Departament de Política Territorial i Obres Públiques va dissenyar inicialment el 2009 per fer 964 habitatges entre els barris de la Cogullada i el Segle XX, perquè comenci a ser una realitat, s’hi puguin començar a veure màquines a principis de l’any que ve i estigui enllestit al cap de trenta mesos.

Per tirar endavant aquesta primera fase del projecte, que s’ha dissenyat sense fer un procés participatiu anunciat pel PSC el 2015 que es volia encarregar a l’arquitecta Itziar González, va ser necessari fer una modificació del planejament urbanístic. D’entrada la planificació del 2003 preveia que tot es fes en una única actuació: des de l’entrada de l’autopista fins a la gasolinera del carrer del Pintor Fortuny i el carrer de Lepant, un sector de 20.919 m² que preveia 27.068 m² de sostre essencialment residencial amb 271 habitatges. Però sobretot en l’àmbit nord ja hi havia molts edificis consolidats i es complicava l’operació urbanística, fet que va provocar que l’any 2012 es fes una modificació puntual del POUM separant-lo en quatre àmbits de funcionament autònom, tot i que delimitats en dos polígons d’actuació urbanística amb un cost de 6,6 milions. El pla de millora urbana es va aprovar definitivament al ple del 28 de febrer del 2019 i va entrar en vigor el 12 de desembre del mateix any. Globalment els paràmetres generals es mantenen, amb el 46,80% d’espais lliures, que sumats al viari assoleixen el 62,41%.

Les obres que s’iniciaran ara a la zona sud inclouen també el disseny del carrer del Tren de Baix que va en paral·lel a la Rambleta. El 30 de setembre del 2022 es va aprovar el planejament amb uns últims canvis menors i sobre alguns usos, i el projecte inclou la construcció d’una gran rotonda a l’altura dels carrers Tren de Baix i Navas de Tolosa per millorar la connectivitat entre els barris de la Cogullada i el Segle XX, separats a banda de la Rambleta. Superades, sembla, les queixes de l’Associació d’Empresaris i Propietaris del Polígon Segle XX a principis de juny perquè no havien estat informats del projecte després de treballar conjuntament amb el consistori més de dos anys, fa una setmana el tinent d’alcalde de Territori i Sostenibilitat, Xavier Cardona, va presentar-lo en públic, conjuntament amb Jordi Comas, responsable de l’estudi d’arquitectes DARQ; Francisco de Andrés Sales, de la promotora Somia, i Ramon Ramells, gerent de la Fundació Vallparadís MútuaTerrassa.

La zona residencial es concentrarà en un terreny de gairebé 6.000 m², dels quals 4.441 m² són edificables, delimitat entre aquests tres carrers on s’aixecaran tres edificis d’ús residencial, comercial, d’oficines i de serveis. Hi haurà 89 habitatges –21 dels quals seran de protecció oficial i 14, en règim d’habitatge concertat–, a més d’un complex sociosanitari per a gent gran de MútuaTerrassa amb 152 llits. Al davant s’hi farà una plaça pública arbrada. S’ampliaran voreres, es prioritzarà el vianant i els carrils per a bicicletes que resseguiran el carrer del Tren de Baix.

Quedarà pendent la zona nord de la Rambleta destinada a edificacions fins a completar els 201 habitatges previstos –el 2003 eren 272– entre el carrer del Pintor Fortuny i el carrer de Lepant. El mateix estudi d’arquitectura té penjades al seu lloc web algunes renderitzacions orientatives de com quedarà finalment la transformació global de la Rambleta del Pare Alegre un cop s’hagin completat les dues fases.

Altres projectes al sud

Aquest mateix mes s’ha aprovat una altra modificació del POUM al sud, a l’espai que dona continuïtat a la Rambleta, conegut com a sector industrial del Palau Sud-Can Guitard, que delimita, al nord, amb l’autopista C-58 i el sector de Palau Nord; a l’est, amb la riera de Palau i el polígon d’actuació de Can Guitard; al sud, amb l’avinguda del Vallès, i finalment, a l’oest, amb l’autopista C-16. Es modifica el tipus de parcel·la, es redueix la vialitat, el sostre d’edificació preveu fer un parc que connecti els barris de Can Parellada i de les Fonts amb el parc de Vallparadís, a més de reservar un espai de 30.000 m² per a un gran equipament. La iniciativa coincideix amb l’inici, al juny, de les obres d’urbanització del polígon industrial de Can Guitard, a càrrec de la junta de compensació, per 2,4 milions, amb una reordenació de la carretera de Rubí per convertir-la en una via urbana.

Ampliar Vallparadís
Les transformacions al sud inclouen l’ampliació del parc de Vallparadís en el que ha de ser el futur barri de Can Bosch –2.300 habitatges–, on la propietat ja ha desallotjat els horts i les barraques al voltant de la riera del Palau. En paral·lel, un altre pla de millora impulsat per Metrovacesa corrobora el nou ‘boom’ immobiliari a la carretera de Rubí, al sud del barri del Segle XX, amb la construcció d’un màxim de 306 pisos –61 de protecció oficial–. Inclou la remodelació i desaparició de part de la carretera i la conversió de la plaça de Jaume Jover en una porta d’entrada al parc de Vallparadís.


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.