Educació

política

Simó, “absolutament contrària” a segregar els alumnes per llengua

L’exconsellera d’Educació reclama “més marge” per fer una política lingüística ajustada a les noves necessitats

Celebra que comparteix “molts punts de vista” amb la seva successora i que s’hagi “fet seu” el pacte amb ERC

La ja exconsellera d’Educació, Anna Simó, s’ha mostrat aquesta tarda “absolutament contrària” a segregar els alumnes per llengua en una doble línia escolar, com ha reconegut que cada vegada més persones li havien proposat com a solució davant la pressió judicial contra el català a l’escola. En una xerrada organitzada a Prada per la Fundació Irla en el marc de la Universitat Catalana d’Estiu, i després en declaracions als mitjans, Simó ha reflexionat que cal fer-se “preguntes” abans de prendre decisions sobre política lingüística. “Si volem una societat cohesionada o segregada per llengües, si la volem segregada per classes socials o volem una escola inclusiva”, ha reblat. “Amb centres diferenciats, què passaria amb la cohesió social? Si tu vols el 100% per al teu fill en català, estaries segregant”, ha advertit. A més, ha recordat que per fer una doble línia caldria primer modificar l’Estatut, que diu explícitament que l’alumnat no es pot separar ni per aules ni per centres per raons de llengua familiar.

En tot cas, Simó ha defensat el model d’immersió lingüística, això sí, adaptat a les noves realitats i posant el sistema al dia, perquè “el moment és molt diferent”, ja que cada vegada per exemple hi ha més diversitat lingüística i més alumnes nouvinguts que no parlen llengües romàniques. “Tota política lingüística que hem acabat fent ha estat a la contra d’un Estat”, ha reflexionat, mentre ha lamentat que el govern hauria de tenir “més marge” per fer política lingüística, per poder fer “més reflexió i anar menys a reacció i poder actuar”. L’exconsellera, en tot cas, també ha volgut relativitzar la situació i ha recordat que segons alguns estudis recents el pas del castellà al català com a llengua habitual es dona sobretot en l’esfera universitària, en el moment de la inserció en el mercat laboral i en el contacte quotidià amb catalanoparlants. “L’escola no és el lloc bàsic on es canvia la llengua habitual”, ha puntualitzat.

En acabar, a preguntes dels periodistes, Simó ha lloat que la nova consellera, Ester Niubó, és una persona “oberta i de tarannà dialogant”. Totes dues, de fet, ja van coincidir quan eren les respectives portaveus parlamentàries d’Educació, i en l’últim any també han coincidit perquè Simó ha fet un “treball intens” amb els grups per mirar de trobar consensos. “Hi he comptat molt, ens hem anat parlant i compartim molts punts de vista de com ha de ser l’educació en aquest país”, ha resumit. A més, ha valorat que Niubó s’hagi “fet seu” el pacte entre PSC i ERC en l’àmbit educatiu i lingüístic. “Això per mi és una bona garantia”, ha conclòs, malgrat que ha insistit que els republicans seran a l’oposició per fer-ne el control. Simó no ha volgut entrar a valorar la resta de consellers, ni les acusacions de nepotisme que s’han fet, per exemple des de Junts, per alguns dels nomenaments del nou govern.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.