La Rambla vol anar tancant etapes
Els Amics de la Rambla volen que no es doni per acabada una fase fins que no hi hagi tots els detalls
Ja s’han instal·lat els pilons de seguretat però reclamen mobiliari i els treballs de jardineria
També demanen que les actuacions per obrir-la al mar no s’aturin després de la copa Amèrica
La part marítima de la Rambla de Barcelona ha canviat, i molt. Les obres de reforma del passeig, llargament reclamades i que van començar l’octubre del 2022, ja fa un mes que van acabar. El resultat és un passeig amb una nova pell, potser més marronosa del que anunciaven els constructors, però definitivament allunyada de l’anterior aspecte. Amb una nova plaça, al final del passeig de Drassanes, que fa d’unió entre el Gòtic i el Raval i que ofereix una àrea per a usos socials i per al barri. A més, la connexió amb una zona de passeig més àmplia, que continua més enllà amb altres canvis que s’han fet a tocar de mar.
Aquesta primera fase va acabar el 20 de juliol, just un mes després que s’anunciés l’inici de la segona fase. La reforma, amb la nova direcció que han pres les obres sota el govern de Collboni, vol aconseguir reduir la duració total de remodelació del passeig de 72 a 32 mesos. El final de la primera fase s’ha encavallat amb l’inici de la segona. L’obra total acabarà, si es compleix el calendari, a finals de gener o principi de febrer del 2027, amb un cost previst de 55,6 milions d’euros.
Es dona per fet, doncs, que la nova Rambla, a la part baixa, ja és a punt d’estrena. Aquesta no és, però, la sensació que tenen els Amics de la Rambla, associació que ha vetllat en els darrers anys per tal que la remodelació del passeig fos una realitat. L’entitat veu amb bons ulls els resultats de la reforma. Però, segons adverteix el seu president, Pau Bosch, no és correcte anunciar la finalització de la primera fase si l’anunci no s’ajusta a la realitat: “Està molt bé, però falta acabar-la. Es troba a faltar la jardineria, mobiliari... De fet, fa poc que han col·locat els pilons de seguretat, però durant tot el juliol hem estat sense.”
El president de l’entitat accepta que, en el tema de l’arbrat, l’Ajuntament, que preveu plantar un centenar d’arbres, 53 dels quals seran nous, i també espècies arbustives, amb escocells més amples i un millor subsol, ja va advertir que la plantació de part del nou verd es faria a partir de finals de setembre, un cop la temperatura sigui adequada. En total, dels més de 370 arbres que hi ha a la Rambla, 280 es queden al seu lloc, 54 seran traslladats a vivers i la resta es trasplantaran. Només s’eliminaran els que es comprovi que estan malalts.
Tot i la presència ja dels pilons i d’altres actuacions, Bosch considera que no és adequat dir que la primera fase estigui acabada. “Si no fem un tancament correcte, amb tots els detalls previstos, anirem obrint noves àrees, noves pastilles, i el que cal és anar tancant les fases per no afectar tant veïns i comerciants, que som els que vivim aquí i treballem aquí”, explica Bosch, que afegeix que és prioritari garantir la mobilitat i la comoditat dels veïns de la zona.
L’acceleració de la copa Amèrica
D’altra banda, Bosch es mostra també satisfet per l’arribada de la copa Amèrica a la capital catalana, que va arrencar dijous: “Nosaltres estem molt contents que el fet que hagi vingut la copa Amèrica hagi implicat una acceleració de tots els projectes que estaven en curs o que estaven encallats, com ara el bus nàutic, que era una reivindicació històrica important que feia 15 anys que reclamàvem.”
Els veïns però, no pensen aturar les seves reclamacions, tant a l’Ajuntament com a la direcció del Port de Barcelona. “Reclamem el pas de la barca que va del Maremàgnum a la confraria dels pescadors, un projecte que sembla que es podria activar ben aviat”, explica Bosch, que recorda que, entre altres projectes, també hi ha el d’obrir al públic tota la terminal de Baleària, una actuació que aniria a càrrec del Port de Barcelona.
“Creiem que el canvi que s’ha portat a terme a la façana marítima de la Rambla ha quedat curt, perquè no hi ha hagut prou temps, però caldria, si torna a venir la copa Amèrica, aprofitar per acabar la transformació perquè també s’agafi el passeig de Colom i es transformi en un veritable passeig sense la cicatriu de la ronda Litoral.” Així insisteix Bosch en un dels temes que més s’han reclamat des d’Amics de la Rambla: “Aquest tema mai ha sigut un tema polític municipal perquè el cobriment de la ronda no és un tema municipal. Tots aquests terrenys són del Port; per tant, la inversió la faria el Port. I el Port està d’acord a fer-ho. El passeig Colom ha de ser un veritable passeig i ara el ciutadà ha de saltar carrils bici, d’autobús, de trànsit rodat... El que demanem és que l’Ajuntament permeti que s’acceleri aquesta gran obra i faciliti la transformació.” Bosch insisteix que si la copa Amèrica torna a la ciutat s’hauria de fer coincidir la seva celebració amb avançaments urbanístics: “Demanem que després de la copa Amèrica continuïn les transformacions, que ja s’han fet fins ara, però que hi continuï havent aquestes transformacions que són necessàries no tan sols per a la Rambla, sinó per a tota la ciutat. Perquè ja no seria baixar i tornar a pujar la Rambla sinó que passejant des de la plaça Catalunya s’arribaria a la platja de Sant Sebastià.”
Però la llista dels Amics de la Rambla no acaba aquí ja que un altre projecte respecte al qual cal posar fil a l’agulla és el futur auditori del Liceu, que s’ha d’instal·lar on hi havia hagut l’antic cinema Imax. A més, segons Bosch, cal acabar el trasllat de les dues terminals que queden al World Trade Center, localització que, segons el representant de la Rambla, en un futur ha de ser més oberta al públic, ja que, segons consideren, ara queda molt tancat els caps de setmana, perquè va ser dissenyat per acollir sobretot activitats de negocis. Finalment, entre altres propostes més, esperen que es doni forma a la nova rambla del port, que es vol construir a continuació de la rambla actual.