La crisi provoca un descens del trànsit a les autopistes
Trànsit
La crisi ha arribat també a les autopistes. De fet, ja fa mesos que les principals vies de pagament noten el descens del volum de trànsit. Tant la AP-7, en tots els seus trams, com la AP-2, han vist com des del mes d’abril el nombre de cotxes i camions cau com no ho havia fet en els últims deu anys. I és que en les estadístiques que ofereix el ministeri de Foment és difícil de trobar tres mesos amb descensos consecutius a gairebé totes les vies.
La AP-7 n’és l’exemple més clar. La principal via d’entrada de vehicles europeus a la península Ibèrica perd entre un 1% i un 4% de trànsit en funció del tram que s’hagi mesurat. El descens es va començar a notar durant el mes d’abril, però es va accentuar al juny, últim mes de què es disposen dades. No entren tants vehicles com l’any passat per la Jonquera i també baixa la mobilitat interna, tant en els desplaçaments intercomarcals com a l’àrea metropolitana de Barcelona.
Des d’Abertis, accionista principal de la majoria de concessionàries que operen a Catalunya, s’apunta a la conjuntura econòmica actual com a principal culpable del descens de trànsit. No obstant això, afegeix una portaveu, també hi ha hagut altres factors que han contribuït a fer que el descens sigui més espectacular, sobretot, la vaga de transportistes que va tenir lloc durant la primera quinzena de juny.
La vaga va treure de la carretera un gran nombre de vehicles pesants, com ho demostra el descens de circulació de camions. En el tram de la AP-7 entre el Papiol i Montmeló (B-30), el descens va arribar al 18,4% respecte al mateix mes de l’any anterior. Tot i això, cal dir que el mes anterior la xifra també havia estat negativa, amb un decreixement del 9% en aquest tram i del 10% entre Tarragona i Barcelona.
La crisi econòmica lligada a l’augment del preu del combustible –en un any el gasoil es va disparar un 35% fins a arribar als 1,30 euros per litre– està al darrere del descens de trànsit que han experimentat les autopistes. De fet, a la AP-2, per exemple, els descensos registrats aquests últims mesos només es poden comparar amb els que es van registrar quan es va completar el desdoblament de la N-II –ara A2– entre Barcelona i Lleida.
Més lligat al descens de turismes, un altre factor que durant els mesos de primavera va fer baixar el trànsit va ser el mal temps. La pluja va fer que molts automobilistes es quedessin a casa molts caps de setmana de maig i juny, dades que coincideixen amb el descens que va detectar també el Servei Català de Trànsit al global de les carreteres. A això cal afegir-hi que durant l’estiu també hi ha hagut menys desplaçaments que el 2007, entre l’1% i el 2%, segons estima Trànsit.
Descens a la C-32
També a la AP-7 sud, les obres entre el Vendrell i Tarragona han comportat un descens del trànsit, ja que alguns conductors van optar per vies alternatives, com el pas pels túnels de Garraf. Malgrat tot, les barreres de la C-32 sud també s’han aixecat menys. El descens de trànsit ha estat d’un 4,7% en el global dels sis primers mesos de l’any.
Una última causa del descens té a veure amb l’augment de trànsit als trams més pròxims a Barcelona per la crisi de Renfe durant l’any 2007. Molts dels usuaris que van optar pel cotxe han anat tornant al tren a mesura que s’ha anat normalitzant la situació de Rodalies.
Amb tot, les perspectives d’Abertis no són gaire millors per al que resta d’any. Tot i que encara no han fet públiques les dades del tercer trimestre, els responsables de la concessionària ja tenen clar que el descens serà d’entre un 1% i un 2% almenys fins a finals d’any. Esclar que més notaran la crisi a Espanya, on Abertis preveu un creixement negatiu del 5%.