Societat

Infraestructures

La frontera dels controls

La policia manté la vigilància a l'antic pas fronterer tot i les crítiques de la UE

Els conductors han de passar a 10 km/h quan hi ha controls tot i que s'ha augmentat el límit fins a 50 km/h

És 31 d'agost i són les dotze del migdia. Per ser l'últim dia de vacances per a molta gent, el trànsit per l'autopista AP-7 és molt tranquil –segurament el gros de l'operació tornada ja s'havia fet el cap de setmana– i tot i així, quan arribem a l'antiga frontera, al Pertús, hi ha cotxes aturats. El motiu? Hi ha un control de la policia francesa a les antigues cabines fronteres, que fa que els conductors reduïm la velocitat fins a 10 km/h, en plena autopista. De fet, fa molt poc que l'Estat francès va canviar les limitacions de velocitat de 15 a 50 km/h per evitar les cues. Però aquest canvi no serveix de res si hi ha dos policies francesos controlant perquè automàticament els conductors anem més a poc a poc i ens situem en un sol carril de circulació, malgrat que n'hi ha dos d'oberts.

Segurament, estem massa avesats a veure aquest espai com si encara fos una frontera, quan fa vint anys que hauria d'haver desaparegut, com ha passat a la resta de fronteres interiors de l'Espai Schengen.

Aquests controls policials es mantenen, tot i les advertències de la UE, que ha avisat França que s'està fent una vigilància que s'assembla massa a les identificacions dels antics controls fronterers, a través del Tribunal de Justícia europeu. El tribunal creu que s'està vulnerant la lliure circulació de persones dins la Unió. Fixant-nos en el tipus de control que veiem al Pertús, ens semblen ben bé d'identificació.A més, els motius que posa la policia per mantenir aquests controls són la immigració i el terrorisme. De tornada no trobem cap control de la policia espanyola –ho comprovem a l'N-II i tampoc n'hi ha cap–, però el cos policial ja ha advertit que no està d'acord amb què s'eliminin les cabines frontereres com demana la Unió Europea i diu que continuarà fent aquesta vigilància. Per tant, simplement hem tingut sort, en aquest cas.

La Comissió Europea també va advertir l'Estat francès que retiri les cabines si no vol pagar una multa milionària. El motiu que posa Brussel·les és que es dificulta el trànsit de vehicles i que incompleix el Tractat de Schengen, que estableix un espai europeu sense fronteres interiors.

L'Estat francès –no pas l'espanyol– va començar a mitjan mes passat a fer els primers passos per desmantellar les antigues cabines frontereres de l'autopista, al Pertús, que fa vint anys que incompleixen la normativa europea, no només amb la instal·lació de la nova senyalització, que ha de ser el primer pas per al desmantellament de les cabines, sinó també amb el compromís de deixar de fer aquest tipus de control a l'antic punt fronterer i traslladar-los a un altre lloc.

Però el cert és que, de moment, els turistes que han entrat al país aquest estiu, s'han trobat un pas que s'assembla massa encara al que havia estat la frontera abans dels acords de Schengen, uns acords que van eliminar aquests passos dins la UE a favor de la lliure circulació de persones.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.