URBANISME
Barcelona renova el carrer de Badajoz i construeix un nou eix ciclista mar-muntanya
El nou carril bici, d’1,4 quilòmetres, anirà des de l’avinguda d’Icària fins a la Diagonal i, conjuntament amb el carril existent del carrer de la Independència, connectarà la façana litoral amb el Guinardó
Un nou carril bici d’1,4 quilòmetres que permetrà connectar el mar amb el Guinardó, a més d’un increment de la cobertura verda són les característiques principals de la nova urbanització del carrer de Badajoz, a l’àmbit del 22@ de Barcelona. La transformació del carrer entre l’avinguda d’Icària i l’avinguda Diagonal, a la plaça de les Glòries, permetrà crear un eix mar-muntanya amb una intervenció en una superfície total de 28.420 m2.
Segons ha informat l’Ajuntament, l’obra s’allargarà dos anys i s’executarà en dues fases. La primera, des de l’avinguda d’Icària fins al carrer de Pallars, amb una durada prevista de 14 mesos, s’iniciarà el segon semestre de 2025. La segona fase, entre el carrer de Pere IV i l’avinguda Diagonal tindrà una durada de 10 mesos i es realitzarà posteriorment. La configuració del carrer serà d’un carril bus, dos carrils de circulació i un carril bici de 2,30 metres. Les voreres de tot el carrer s’equipararan i tindran una amplada de 4,60 metres.
El nou carril bici del carrer de Badajoz serà unidireccional en sentit muntanya, de manera que configurarà un nou eix ciclista que connectarà la façana litoral fins al Guinardó. La nova urbanització del carrer permetrà enllaçar el carril bici nou amb l’actual carril bici del carrer de la Independència, que neix a la plaça de les Glòries i arriba fins a desembocar al carrer de Sant Antoni Maria Claret, a l’Hospital de Sant Pau.
A l’àmbit dels barris del Poblenou i del Parc i la Llacuna, el nou carril bici connectarà a l’extrem sud amb l’eix ciclista existent del carrer del Taulat i l’avinguda d’Icària que recorre tot el litoral. A l’extrem nord, el nou eix connectarà amb el carril bici de la Diagonal, que també travessa tota la ciutat i permetrà connectar amb el centre. Enmig, el nou carril bici sumarà nous enllaços als eixos que travessen tot aquest àmbit del districte de Sant Martí com són els carrils bici bidireccionals dels carrers de Pujades i de Ramon Turró. La urbanització de les cruïlles dona continuïtat a les voreres corresponents als eixos verds establerts en el planejament del 22@, que preveu destinar més espais per a vianants i a zones verdes, afavorint la convivència amb la resta d’usos al carrer.
En aquest àmbit hi haurà un total de 3 cruïlles pacificades en trams on hi ha eixos verds o n’hi haurà en un futur. Es tracta, en primer lloc, de les cruïlles del carrer de Badajoz amb el carrer del Doctor Trueta i amb el carrer de Pujades, que tindran una cruïlla elevada i pacificada amb zones d’estada per als vianants, amb més verd i un paviment més permeable. Aquestes dues cruïlles se sumaran a la de Badajoz amb Almogàvers, just ara que ha finalitzat l’obra d’aquest eix verd en aquest tram.
La cruïlla del carrer de Badajoz amb el carrer de Ramon Turró també es pacificarà i s’elevarà per ampliar l’espai de pas i d’estada amb la voluntat de protegir l’entorn de l’escola Voramar perquè esdevingui un àmbit més segur per als infants i les famílies. En aquest tram es millorarà l’accés a l’escola i s’ampliarà l’espai per als vianants.
Finalment, el costat Llobregat de la cruïlla amb el carrer de Sancho d’Ávila es farà de forma simètrica a la ja executada al costat Besòs i que connecta amb la superilla del Poblenou.
La nova urbanització fa una aposta per l’augment del verd a la via i per la millora de la cobertura verda a tot l’àmbit. El projecte preveu tres estrats vegetals, un primer compost per vegetació herbàcia, amb espècies baixes, un segon estrat d’espècies arbustives i un tercer de cobertura arbòria.
El projecte vegetal té per objectiu aconseguir un carrer més verd, amb una mixtura d’espècies amb floració durant totes les estacions i afavorir d’aquesta manera a l’augment de la biodiversitat a la zona. En tot l’àmbit es faran escocells correguts, perquè l’arbrat tingui més espai i també es puguin incorporar plantes arbustives als escocells. Totes les espècies que es plantaran tenen un requeriment hídric baix i accepten condicions de semiombra. Actualment, a la zona hi ha 89 arbres i es preveu que amb la nova urbanització s’arribi a les 195 unitats. S’instal·larà xarxa de reg per al manteniment de la vegetació.
La urbanització renovarà tot el paviment, de calçada i voreres a tot el tram, entre l’avinguda d’Icària i el carrer de Bolívia, i es millorarà el drenatge del carrer. També s’instal·larà nova il·luminació, amb nous fanals a tot l’àmbit, tant de doble braç per il·luminar calçada i vorera com fanals d’un punt de llum per reforçar alguns àmbits o trams més estrets.
La nova il·luminació té per objectiu millorar la sensació lumínica mitjançant la tecnologia LED (llum blanca), evitar punts foscos i implementar noves tecnologies per afavorir l’estalvi energètic. Aquesta actuació donarà més uniformitat a la llum amb unes instal·lacions més eficients i sostenibles.
Finalment, la nova urbanització permetrà estendre la xarxa de climatització fred-calor, la de recollida pneumàtica i inclourà nova senyalització i m