I ara... carril bici vermell
Barcelona
La capacitat dels tècnics de mobilitat de l'Ajuntament per treure's del barret solucions originals per intentar garantir la seguretat dels ciclistes sense que això suposi haver de sacrificar els drets adquirits pels vehicles a motor no deixa de sorprendre. Si amb el nyap del carril bici del carrer Urgell, presentat a bombo i plateret a finals de setembre per l'alcalde malgrat el perill que suposava per a vianants i ciclistes, es van cobrir de glòria, ara la cirereta l'han posada amb un nou experiment. Es tracta d'un tros de carril vermell amb línies gruixudes discontínues pintat a les interseccions dels carrers que tenen carril bici.
Diumenge passat, uns pintors s'afanyaven a pintar el carril per a bicicletes que travessa l'avinguda Diagonal, a l'altura del carrer Sicília. No és l'únic tram que s'ha pintat al districte de l'Eixample. Els carrers Consell de Cent, Diputació, Nàpols i Aragó també tenen a terra aquest peculiar carril bici vermell. A més, en el cas de Nàpols amb Consell de Cent i Diputació també s'ha pintat una graella per a bicicletes, similar a la que ja existeix en altres carrers de la ciutat per a les motos.
Augment d'accidents
L'experiment té a veure amb l'alarmant augment d'accidents a les cruïlles produïts per vehicles -sobretot taxis- que, en girar, xoquen amb els ciclistes que segueixen recte pel carril bici. L'Ajuntament ha rebutjat la proposta de l'Associació Amics de la Bici de prohibir el gir en alguns trams de carrers que tenen carril bici per evitar els atropellaments, igual que s'ha fet en el cas del tramvia a la Diagonal. Com a alternativa, els tècnics municipals han dissenyat aquests camins on el carril bici desapareixia. La ratlla gruixuda intermitent permet el gir als vehicles i la vermella avisa que aquell espai és un carril per a bicicletes i que la prioritat hauria de ser pel ciclista.
La reacció d'usuaris de la bici, conductors i vianants ha estat de perplexitat perquè ningú sap ben bé què significa aquesta marca al terra d'alguns carrers, ja que no hi ha cap mena d'indicació ni senyal. Només els ciclistes més experimentats i viatjats entenen una mica la iniciativa, però la critiquen per ineficaç i confusa. "L'Ajuntament es veu obligat a posar pegats i anar improvisant sobre la marxa perquè segueix donant prioritat al cotxe", critica Albert Garcia, d'Amics de la Bici. De moment, l'èxit del Bicing no sembla ser raó suficient per canviar la mentalitat del consistori.