Barcelona, a la cua dEuropa en títols de transport amb descompte per a infants i joves
Transports
Barcelona se situa a la cua d’Europa pel que fa a ajudes socials per al transport públic adreçades a infants i joves. Els ciutadans de l’àrea metropolitana arriben a pagar més del doble que en altres ciutats que tenen un nivell adquisitiu més alt, com ara Brussel·les i París, segons un estudi compartiu de 26 àrees metropolitanes d’Europa fet públic ahir per CCOO.
El sindicat proposa l’aplicació de quatre nous títols de transport públic gratuïts i de llarga durada per a tot Catalunya que afavoreixin els infants i joves fins a 16 anys (T-Escolar); els estudiants fins als 25 anys (T-Estudiant); gent gran, discapacitats, aturats, vidus i col·lectius amb rendes baixes (T-Social), i la població activa (T-Laboral). “L’estudi revela que els desplaçaments quotidians a Barcelona són escandalosament cars per a determinats col·lectius i no s’adapten a les necessitats dels usuaris”, alerta Llorenç Serrano, secretari de salut, ambient i treball de CCOO.
Hi ha set ciutats europees amb els títols proposats pel sindicat. A Brussel·les és gratuït tot l’any per als menors de 16 anys, a París han d’abonar 278 euros i a Londres 290. En canvi, a l’àrea de Barcelona els menors han de pagar 432 euros anuals, més del que paguen a Viena, Lió, Torí i Praga. Serrano considera positiva la proposta de la T-Infant llançada aquesta setmana pel líder de CiU a Barcelona, Xavier Trias. Fins i tot apujaria l’edat de gratuïtat més enllà dels 12 anys que suggereix CiU.
Per als estudiants, la situació no és millor: a Barcelona abonen uns 432 euros (3 T-Joves), mentre a Brussel·les el transport públic els costa un màxim de 280 euros. També és més barat a París (291), Viena (de 20 a 247), Lió (de 178 a 378)... A Londres costa 854, tot i que metro i transport de rodalia són privats.
CCOO proposa quatre fonts per finançar els nous títols: la creació del cèntim del transport, una taxa a pàrquings i peatges, i les aportacions addicionals dels ajuntaments i el govern.
El secretari de Mobilitat, Manel Nadal, va respondre a la proposta del sindicat defensant que l’administració ha augmentat els recursos destinats a subvencionar el transport públic (256 milions el 2008) i va explicar que l’Autoritat del Transport Metropolità (ATM) està elaborant un estudi per reformular la proposta tarifària, que en cap cas no passa per la gratuïtat total de cap col·lectiu. “Es descarta una tarifa 100% gratuïta”, va advertir Nadal. El que cal buscar és un “equilibri del conjunt tarifari i aprofitar que integra bus, metro, tramvia i tren”, va precisar.