Societat

El transport desconegut

Transport

Té molts avantatges, però només l'utilitzen 2.400 persones. El car sharing és el gran desconegut del sistema de transport. El car sharing posa a la disposició dels seus socis -particulars o empreses- una flota de vehicles que poden utilitzar quan vulguin. A banda d'una petita quota anual, els abonats paguen una tarifa per l'ús del vehicle. Un sistema semblant, però més barat i amb menys traves burocràtiques que el lloguer que ofereixen les empreses privades. Per a aquells usuaris que no utilitzen gaire sovint el cotxe, també és més barat que tenir un vehicle de propietat.

Als avantatges econòmic també cal sumar-hi els ecològics, avaluats per l'Institut per a la Diversificació i Estalvi Energètic (IDAE), que depèn del ministeri d'Indústria i Energia. L'informe constata que el car sharing estalvia energia, redueix la contaminació, allibera espais públics i fomenta l'ús de transports alternatius. "És una bona mesura per estalviar energia i per això hem entrat a l'accionariat d'Avantcar", va assegurar el director de l'IDAE, Juan Luis Pla.

Avancar és l'empresa que el 2005 van crear la Generalitat i l'Ajuntament de Barcelona amb el suport d'una desena d'empreses públiques i privades relacionades amb el transport i l'energia. Ara, l'IDAE vol exportar el model a més ciutats espanyols i planteja que Avancar pugui treballar a tot l'Estat. Tot i que en altres països hi ha empreses de car sharing que competeixen entre elles -a Londres n'hi ha tres-, Pla creu que a Espanya "cal un sistema homogeni", de manera que un client pugui agafar un vol de Barcelona a Madrid i a l'aeroport disposar d'un cotxe.

L'IDAE ja dóna per fet que aviat s'incorporarà una flota a Madrid i està en estudi fer el mateix a Bilbao, Sant Sebastià i Vitòria. En ciutats com València, Sevilla i Màlaga l'experiència encara pot trigar anys a arribar. "El que volem és que els usuaris tinguin molta flexibilitat i possibilitats", va explicar Pla.

Empreses i particulars
A banda de Barcelona, Avancar també disposa de vehicles a Sabadell, Sant Cugat i Granollers. El seu director general, Josep Sala, explica que el perfil d'usuaris és força heterogeni, des d'empreses que contracten el servei per complementar els desplaçaments dels seus empleats amb transport públic, fins a particulars que usen el servei en desplaçaments de curta o mitjana distància.

Sigui quin sigui el seu ús, el que no es pot discutir és que compartir cotxe amb aquest mètode és més ecològic que tenir un vehicle propi. Un dels criteris d'Avancar a l'hora de triar els cotxes de les diferents gammes que ofereix és el consum i les emissions de gasos tòxics. En aquest sentit, els cotxes del car sharing consumeixen un 22% menys que la mitjana dels vehicles nous al mercat espanyol. Paral·lelament, també es redueixen un 20% les emissions de CO2 a l'atmosfera i tenen unes emissions mínimes de nitrats.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.