Societat
Sense TGV a França fins al 2012
Infraestructures
El TGV no unirà Catalunya amb França fins al 2012. Ho farà tres anys després del que va prometre la ministra de Foment, Magdalena Álvarez, quan es va fer càrrec del ministeri de Foment. Es tracta d’un nou retard per a la col·lecció de la línia d’alta velocitat Madrid - Barcelona - frontera francesa. De fet, la primera data prevista per a la connexió transpirinenca, en època de Francisco Álvarez Cascos al ministeri de Foment, era per al 2004.
Però entre batalletes polítiques per decidir traçats i una execució de les obres en què els problemes han estat a l’ordre del dia, al final és molt probable que el primer TGV comercial entre Barcelona i París no circuli per al recorregut complet d’alta velocitat fins al 2012, segons indiquen les dades de la Cambra de Comerç de Barcelona a què ha tingut accés l’AVUI. Les dificultats han sigut màximes per arribar a Barcelona, però de Sants a Perpinyà encara queden uns quants obstacles a vèncer.
Els dos principals problemes són els passos subterranis per Barcelona i Girona. El primer, si no hi ha sorpresa majúscula en les pròximes eleccions i malgrat tenir la majoria del Parlament en contra, segueix endavant. A punt d’acabar les revisions dels edificis, està previst que durant el mes d’abril s’iniciïn les obres amb el començament dels treballs de desviació de serveis.
No perquè hagi aparegut menys a les pàgines dels diaris o als informatius de la televisió, el de Girona és un pas menys complicat. La morfologia del subsòl de la ciutat és força complicada a causa de la gran quantitat d’aigua que hi ha pels tres rius que la travessen. En aquest sentit, però, el delegat a Girona del Col·legi d’Enginyers de Camins, Robert Lluís, considera que la complexitat de les obres és perfectament assumible, tot i que considera que serà difícil complir els terminis exigits per Adif a les constructores. “Si tot va molt bé i no sorgeix cap problema important, el túnel urbà podria estar acabat durant el 2012”, puntualitza.
En canvi, el que sí que està força avançat són les obres entre la Roca del Vallès i Girona. En pràcticament tots els trams ja s’ha acabat la plataforma i ja s’han adjudicat els contractes per a la col·locació de les vies. Només a la zona de l’aeroport s’ha hagut de desfer part del talús que aguanta la plataforma per construir nous passos per a fauna.
A un ritme menor estan avançant les obres de Girona a Figueres. En aquest tram, la licitació de contractes es va fer més tard i, en aquests moments, hi ha molts trams on ni tan sols s’ha començat a construir la plataforma. Paradoxalment, els treballs estan molt més avançats entre Figueres i Perpinyà. Ara mateix, en aquest tram, que depèn d’un consorci internacional, ja s’està col·locant la via. Es tracta de l’únic tram que complirà data d’entrega el 2009.
On més enrere van els treballs és a la sortida de Barcelona. Les obres entre Sagrera i Montcada s’han adjudicat fa pocs mesos i a la zona encara no hi ha rastre que les empreses hagin començat les obres. Tot i que en aquest tram no hi ha pressa, ja que fins que no estigui executat el túnel de Barcelona no tindrà cap utilitat.
Però entre batalletes polítiques per decidir traçats i una execució de les obres en què els problemes han estat a l’ordre del dia, al final és molt probable que el primer TGV comercial entre Barcelona i París no circuli per al recorregut complet d’alta velocitat fins al 2012, segons indiquen les dades de la Cambra de Comerç de Barcelona a què ha tingut accés l’AVUI. Les dificultats han sigut màximes per arribar a Barcelona, però de Sants a Perpinyà encara queden uns quants obstacles a vèncer.
Els dos principals problemes són els passos subterranis per Barcelona i Girona. El primer, si no hi ha sorpresa majúscula en les pròximes eleccions i malgrat tenir la majoria del Parlament en contra, segueix endavant. A punt d’acabar les revisions dels edificis, està previst que durant el mes d’abril s’iniciïn les obres amb el començament dels treballs de desviació de serveis.
No perquè hagi aparegut menys a les pàgines dels diaris o als informatius de la televisió, el de Girona és un pas menys complicat. La morfologia del subsòl de la ciutat és força complicada a causa de la gran quantitat d’aigua que hi ha pels tres rius que la travessen. En aquest sentit, però, el delegat a Girona del Col·legi d’Enginyers de Camins, Robert Lluís, considera que la complexitat de les obres és perfectament assumible, tot i que considera que serà difícil complir els terminis exigits per Adif a les constructores. “Si tot va molt bé i no sorgeix cap problema important, el túnel urbà podria estar acabat durant el 2012”, puntualitza.
En canvi, el que sí que està força avançat són les obres entre la Roca del Vallès i Girona. En pràcticament tots els trams ja s’ha acabat la plataforma i ja s’han adjudicat els contractes per a la col·locació de les vies. Només a la zona de l’aeroport s’ha hagut de desfer part del talús que aguanta la plataforma per construir nous passos per a fauna.
A un ritme menor estan avançant les obres de Girona a Figueres. En aquest tram, la licitació de contractes es va fer més tard i, en aquests moments, hi ha molts trams on ni tan sols s’ha començat a construir la plataforma. Paradoxalment, els treballs estan molt més avançats entre Figueres i Perpinyà. Ara mateix, en aquest tram, que depèn d’un consorci internacional, ja s’està col·locant la via. Es tracta de l’únic tram que complirà data d’entrega el 2009.
On més enrere van els treballs és a la sortida de Barcelona. Les obres entre Sagrera i Montcada s’han adjudicat fa pocs mesos i a la zona encara no hi ha rastre que les empreses hagin començat les obres. Tot i que en aquest tram no hi ha pressa, ja que fins que no estigui executat el túnel de Barcelona no tindrà cap utilitat.
Notícies relacionades
Escriure un comentari
Identificar-me.
Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar.
Vull ser usuari verificat.
Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.