L'explosió del primer motor va danyar el segon i el timó
“Mai un accident aeri respon a una sola causa”. Sota aquesta premissa, que van llançar pilots, enginyers i tècnics, ahir van començar les investigacions per esbrinar per què el McDonnell Douglas MD-82 de Spanair va caure dimecres mentre intentava enlairar-se. Tot i que els treballs van per llarg, ahir Aviació Civil –òrgan que depèn del ministeri de Foment– va filtrar els primers resultats de la investigació.
La hipòtesi amb què treballen els tècnics és que el primer que va fallar va ser el motor esquerre, que en incendiar-se hauria explosionat. Les peces d’aquest primer motor haurien actuat com a projectils i haurien malmès tant el timó de cua com el segon motor, situat a la banda dreta. A la pràctica, aquestes revelacions d’Aviació Civil descartarien que el sinistre fos causat per un error del pilot, ja que els danys al timó i als dos motors haurien fet ingovernable la nau. El pilot feia unes 700 hores de vol cada any amb aquest model d’avió.
Llaunes al motor
Segons aquestes mateixes fonts, quan el primer motor es va col·lapsar, els passatgers havien de sentir les peces soltes “com llaunes a l’interior del motor”. Seria en aquest moment quan el comandant de l’avió se n’hauria adonat i hauria començat a corregir el rumb de l’avió, tasca que els danys haurien fet impossible. A les fotografies del timó de què disposen els investigadors s’hi aprecien parts afectades. Si només hagués fallat el motor esquerre, l’avió s’hauria pogut enlairar i “només hauria patit un petit desviament cap a l’esquerra”, van explicar des d’Aviació Civil. Quan el pilot es va adonar que el motor esquerre fallava, ja era tard.
L’avió ja havia passat el punt de no retorn, fins al qual es pot frenar abans que s’acabi la pista. Un cop sobrepassat aquest punt crític –que els pilots coneixen com a V1– gairebé no hi ha temps de resposta i és millor seguir amb la maniobra d’enlairament i realitzar un aterratge d’emergència amb un sol motor.
Ara, doncs, les investigacions se centraran sobretot a saber per què es va col·lapsar el motor esquerre. “No és normal” que saltin peces, asseguraven les mateixes fonts. Serà la part més complicada de la investigació, que pot trigar mesos a sortir a la llum. De moment, els investigadors ja disposen d’imatges de l’enlairament, que poden ajudar a saber en quin moment es va produir l’explosió que va desencadenar l’accident.
Els tècnics d’Aviació Civil –als quals s’uniran representants de la Unió Europea i dels Estats Units, tal com marca el protocol– també van començar a analitzar els continguts de les caixes negres. El professor d’aeronàutica de la UPC Dagoberto Salazar va advertir que en tots els accidents hi ha una causa principal, però múltiples de secundàries. Salazar també va explicar que l’aparell, de quinze anys, tenia una edat en què els avions tenen un risc d’accident baix, perquè ja estan molt rodats i les peces que no es canvien no tenen un gran desgast.
Per la seva banda, Spanair continua defensant que la fallada que va detectar el pilot abans d’intentar enlairar-se per primera vegada no va tenir res a veure amb el fatal desenllaç. El subdirector d’operacions de la companyia, Javier Mendoza, va assegurar que “l’escalfament excessiu era en una presa d’aire que alimenta alguns sistemes de l’avió”, extrem que va ser confirmat per les mateixes fonts d’Aviació Civil.