15.000 persones estrenaran la L-9
Infraestructures
Unes 15.000 persones estrenaran aquest octubre el metro del segle XXI. Aquest és el nombre aproximat d’usuaris diaris que es preveu que tingui el primer tram de la nova línia 9 del metropolità barceloní quan comenci a funcionar entre les estacions de Can Zam i Can Peixauet, dins del terme municipal de Sant Coloma de Gramenet. La posada en funcionament dels primers combois del metro de Barcelona que circularan sense conductor dependrà del resultat del període de proves que ara comença.
El conseller Joaquim Nadal va voler curar-se amb salut ahir i conscient de la complexitat d’aquesta posada a punt va insistir ahir a parlar de l’octubre com a “probabilitat”. No es vol caure en l’error de la precipitació com va passar a la ciutat de Lausana, que un metro de conducció automàtica va obrir-se al públic amb molts errors de funcionament.
Després del primer tram s’obrirà el ramal de Badalona, l’hivern d’aquest any, i durant la primavera del 2010 es posarà en marxa el tram fins a la Sagrera.
El viatger que utilitzi el nou servei tindrà, realment, la sensació d’entrar en una infraestructura revolucionària. L’accés fins a les vies es fa a través d’uns pous de molt de diàmetre i encara més profunditat gràcies a un sistema de moderns ascensors. A l’estació de Fondo, per exemple, vuit elevadors s’encarregaran de baixar els passatgers fins a les andanes. A l’estació de Singuerlin, el pou té una alçada de 60 metres; hi cabria un edifici de 20 plantes. Un cop a l’andana el primer que crida l’atenció és una mampara que tanca l’espai, just on comencen les vies. Quan el tren entra a l’estació s’atura en el punt exacte on les portes dels comboi coincideixen amb les obertures de la mampara.
Inversió milionària
El primer tram en entrar en funcionament ha suposat una inversió de poc més d’1,6 mil milions d’euros, d’un total de 6,5 mil milions d’euros que costarà la infraestructura. Ja s’han fet el 50% dels túnels dels 48 quilòmetres que tindrà la línia i el 80% de les estacions han començat a construir-se.
En una visita que va fer ahir José Montilla al tram de Santa Coloma que ja està enllestit, el president de la Generalitat va voler destacar la importància de la inversió d’aquesta obra com a recepta contra la crisi. El president va destacar que és l’obra més important en execució a l’Estat.