Societat

La fórmula dels pedagogs: 45 dies de classe, 7 de vacances

Educació

Són molts els pedagogs que consideren que el calendari ideal per a l'aprenentatge en l'etapa escolar és un mes i mig de classe i un parèntesi de descans d'una setmana de manera que, en alguns casos, troben que la proposta del conseller d'Educació, Ernest Maragall, de fixar l'inici de curs a escoles i instituts el 7 de setembre i establir una setmana de vacances al febrer es queda curta.

És a dir, que posats a reformular el calendari, el curs comenci a principis de setembre; que el primer trimestre es trenqui amb una setmana de descans a finals d'octubre; el segon trimestre, amb una setmana de descans a finals de febrer, i que, si cal, les vacances de primavera no coincideixin amb Setmana Santa, sinó on vagi bé per calendari.

Els pedagogs consultats ahir per aquest diari coincideixen que posar a debat l'organització del curs és positiu, tot i que també adverteixen que la reforma del calendari no és la solució a tots els mals de l'ensenyament.

La professora de pedagogia aplicada de la UAB i especialista en organització educativa, Marina Tomàs, creu, per exemple, que a més de reorganitzar els períodes de vacances s'ha de millorar l'organització del sistema, la carrera dels professors i el funcionament de cada centre. "El calendari és una eina per fer més eficaç el rendiment del sistema, però hem de tenir en compte que l'escola no està al marge dels costums culturals i socials, ni del funcionament econòmic del país", alerta Tomàs.

Un estiu massa llarg
Sense amagar que, tal com ja van plantejar dimarts els pares, un dels problemes és veure quines solucions troben les famílies per atendre les criatures en aquests períodes de vacances, els pedagogs defensen que el descans d'estiu de gairebé tres mesos és massa llarg i que cal alternar més els períodes d'estudi i els de descans.

"Per aprendre és bo un canvi, una aturada, i un retorn sempre va lligat a noves il·lusions", indica Núria Borrell, professora titular de pedagogia de la UB, que ha treballat en organització escolar i formació de directors, i afegeix que hi ha experiències positives a Europa, amb vacances més repartides al llarg del curs.

"El procés d'aprenentatge és continuat i si l'estiu és molt llarg, sobretot amb els més petits, vol dir que al setembre has de començar de nou", argumenta Diego Castro, professor de pedagogia aplicada de la UAB, que també fa èmfasi en la necessitat de buscar una bona combinació entre períodes lectius i de descans. Al marge d'aquesta consideració pedagògica, creu que potser no és ara el moment de reflexionar, perquè es debat la llei d'educació: "El més lògic seria que la llei regulés tots els aspectes del sistema educatiu i, entre ells, l'horari".

Posició de consens
El president de la Federació de Moviments de Renovació Pedagògica, Ricard Aymerich, és prudent i no es posiciona sobre la proposta de Maragall perquè insisteix en la necessitat de trobar una opció de consens entre els sectors implicats.

Aymerich reconeix que cal reformar el calendari i que una possibilitat és dividir el curs en cinc períodes de manera que abans de Nadal hi hagi un descans i entre el 7 de gener i el 23 de juny, a més de Setmana Santa n'hi hagi un altre.

Maragall, per la seva banda, va insistir ahir que el nou calendari es pot aplicar el curs vinent, tot i que va dir que la decisió s'ha de prendre amb consens.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.