Societat

La canonada de Collserola durà aigua i també energia elèctrica

Infraestructures

El túnel que s’està construint sota la serra de Collserola per transvasar aigua entre les conques dels rius Ter i Llobregat podria incloure també la línia elèctrica de molt alta tensió (MAT) que ha de creuar el pulmó verd de Barcelona. L’Ajuntament de Barcelona ha encarregat a Barcelona Regional que elabori un projecte per certificar la viabilitat tècnica de fer passar per un mateix forat aigua i electricitat.

Les conclusions de l’estudi haurien d’estar enllestides al mes de juny, segons va revelar ahir Catalunya Ràdio. Serà llavors quan es prendrà la decisió “de fer coexistir la nostra canonada d’aigua amb la línia d’alta tensió”, segons va indicar ahir el gerent de l’empresa Aigües Ter-Llobregat (ATLL), Joan Compte. “Tant de bo que l’estudi doni positiu, perquè seria un gran avantatge per al país, tant des d’un punt de vista mediambiental com per aprofitar els recursos públics”, va afirmar.

Ni a Aigües Ter-Llobregat ni a Barcelona Regional els consta que hi hagi cap experiència d’aquestes característiques similar en tot el món. Si es determina la viabilitat del projecte, l’administració catalana es podrà estalviar part dels 200 milions d’euros que costa construir un túnel de 12.305 metres de llarg per 5,2 d’ample, encara que el percentatge que hauran de pagar ATLL i Red Eléctrica “s’hauria de negociar a posteriori”, segons el gerent de l’empresa pública. La proposta, però, té l’inconvenient que podria fer retardar l’entrada en servei de la canonada d’aigua, prevista per a finals del 2010. “Intentarem que si hi ha cap endarreriment, sigui el mínim possible”, va explicar Compte.

Aspectes tècnics
A banda de determinar la compatibilitat de fer passar els dos serveis per un mateix túnel, el projecte a estudi també haurà de preveure els aspectes tècnics d’una línia d’alta tensió de 400 quilovolts i doble circuit que ha d’unir les subestacions de Sant Just Desvern i de Santa Coloma de Gramenet.

La MAT aniria soterrada per l’interior del túnel, però com que les dues entrades no coincideixen amb la ubicació de les centrals elèctriques, cal proposar la manera de fer-la arribar fins als destins finals. S’haurà de dissenyar un nou sistema de ventilació per al correcte funcionament dels cables elèctrics; s’ha d’elaborar un nou pla de manteniment i gestió, ja que l’aigua i la llum tenen requeriments diferents; cal garantir que en cas d’avaria o incidència en algun dels dos serveis l’altre no es vegi afectat; i segurament s’hauran de fer més galeries d’accés al túnel que les tres previstes actualment.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.