Millora la presència del català als supermercats i centres comercials, segons Plataforma per la Llengua
Plataforma per la Llengua ha constatat en un estudi que la presència del català als supermercats i a les grans superfícies comercials ha augmentat respecte al 2007. Segons l'entitat, el català en el catàleg de productes ha passat del 74% el 2007 al 91% el 2008. Amb tot, denuncia que encara hi ha cinc cadenes d'establiments –"una minoria respecte al total de les 36 analitzades", segons es remarca en un comunicat– que segueixen incomplint la llei de Política Lingüística, que estableix que com a mínim la informació dels catàlegs ha de ser en català. Són Alcampo, Sabeco, Lidl, Leroy Merlin i Conforama.
L'organització s'ha basat en l'estudi El català en els catàlegs dels establiments comercials i supermercats, elaborat el 2007, per avaluar les millores que s'han produït en els últims mesos. Així es constata que dels 36 establiments observats, "hi ha hagut 20 canvis positius i 3 de negatius des de finals del 2007".
D'aquesta manera, el català ha estat introduït per primer cop i de forma generalitzada a les empreses AKÍ, Bauhaus i FNAC. Ikea, que ja l'utilitzava en els catàlegs, ara en fa un ús de forma generalitzada i el 2008, per primer cop, ha repartit el catàleg de temporada a les llars en català.
La retolació
També remarca que hi ha hagut "avenços importants" en la presència del català en la retolació d'establiments i en els rètols d'informació dels productes (on s'indica els preus), elements qe han de ser com a mínim en català segons la llei de Política Lingüística. D'aquesta manera, l'entitat remarca que Ikea i Consum, que el 2007 no utilitzaven el català en els rètols, ara en fan un ús generalitzat, com també ho fa els supermercats Dia. En canvi, Plataforma per la Llengua remarca que Eroski i Bauhaus, que el 2007 no utilitzaven el català, ara en fan un ús parcial. També destaca una millora a la FNAC i al Decathlon, tot i que remarquen que l'ús generalitzat del català existeix però amb "excepcions". Alcampo, Saveco, Leroy Merlin i AKÍ incompleixen la llei pel que fa als rètols d'informació dels productes.
Pel que fa a les pàgines web, l'entitat denuncia que Mercadona, Ikea i El Corte Inglés han reduït la presència del català, mentre que Decathlon l'ha incorporat de forma generalitzada i FNAC l'ha introduït per primer cop, però "de forma testimonial".