Societat

La fiscalia demana dos anys de presó per al president d'Habitat per la mort de cinc operaris

Bruno Figueras, president d'Habitat, haurà de seure al banc dels acusats per la mort de cinc operaris el 27 de juliol de 2006, en l'accident laboral del 22@. I al seu costat, hi seurà el director general del grup empresarial, Fernando Cirera. El fiscal demana per a tots dos directius dos anys de presó, ja que els considera responsables d'un delicte contra els drets dels treballadors per la manca de seguretat que hi havia en les obres de construcció d'un edifici al carrer Almogàvers. Cinc obrers van morir esclafats per un mur antic que envoltava el solar i que no havia estat convenientment assegurat abans de fer-hi la rasa on van quedar atrapats.

Tanmateix, Figueras i Cirera es podrien estalviar l'ingrés a presó en cas de condemna, ja que la fiscalia ha dosificat el repartiment d'imputacions de manera que els màxims responsables de l'empresa no s'hagin de veure en el tràngol d'entrar en un centre penitenciari, ja que les condemnes no superiors a dos anys se suspenen si l'implicat no té antecedents penals.

Ho tenen més complicat els càrrecs intermedis imputats. Luis Aguilar Salvador, responsable de seguretat del grup Habitat, i els encarregats d'obra Fernando Mohino i Miquel Àngel Luque estan acusats d'homicidi imprudent, a més del delicte contra els drets dels treballadors, de manera que la fiscalia demana que se'ls imposi una pena de quatre anys de presó.

L'escrit d'acusació de la fiscalia ja és al jutjat d'instrucció número 6 de Barcelona, que instrueix el cas, i ara l'acusació particular i les defenses han de presentar les seves conclusions.

El jutge instructor va decidir fa dos anys tirar endavant el judici contra Figueras i els principals imputats pel cas –d'altres van ser exculpats– perquè va considerar que no havien fet tot el possible per evitar l'accident.

Segons el magistrat, no es van arbitrar totes les mesures de seguretat necessàries per evitar l'accident. El sinistre es va produir en enfonsar-se damunt dels treballadors la terra d'una rasa excavada arran de terra. "En cap punt de la rasa no s'havia disposat cap element de seguretat, i en concret cap mecanisme que impedís que les parets, principalment la del mur, cedissin", afirmava el jutge.

En analitzar la responsabilitat penal de Bruno Figueras, el jutge afirmava que "és el president del grup Habitat l'últim responsable de les carències apuntades, ja que no va promoure des del seu càrrec els mitjans necessaris per evitar el que va passar". El dia que va anar a declarar al jutjat, Figueras va insistir que entre les seves atribucions no n'hi ha "cap de relacionada amb la seguretat".

La decisió del jutge va ser catalogada de "valenta" per diverses fonts judicials, que van recordar que en casos de sinistralitat laboral molt poques vegades es demanen responsabilitats tan amunt, i aquestes acostumen a quedar-se en els nivells de responsabilitat més vinculats al dia a dia de l'obra.

El jutge també va decidir mantenir la imputació de Cirera perquè entén que "no va promoure un control eficaç de les empreses que aportaven treballadors a l'obra". L'accident va posar de manifest, entre altres coses, l'alt nivell de subcontractació amb què es treballa a les grans obres. En aquest cas, diverses de les víctimes mortals va resultar que eren treballadors pakistanesos en situació irregular, contractats per una empresa -Brendom- amb seu en un locutori.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.

El servei de l'R-13 i l'R-14 entre Lleida i Tarragona es recupera progressivament després de l'atropellament

VIMBODÍ

Acord d’augment salarial i vaga desconvocada de la recollida de brossa al Baix Ebre i Montsià

TORTOSA
societat

Controlat l’incendi que va obligar a tallar l’AP-7 i el TAV

agullana
societat

La cursa ‘Apaguem el càncer’ reuneix 1.200 participants

girona
MOBILITAT

Pla de busos de Renfe per suplir el tall de les obres a l’aeroport del Prat

barcelona
crisi migratòria

Tensió a la frontera de Ceuta per un intent d’entrada massiu de migrants

barcelona
trànsit

Primera prova de límit de velocitat a 100 km/h a l’autopista AP-7

barcelona
medi ambient

La temperatura del mar cau un grau però continua estan en dígits de rècord

barcelona
EMRPESA

150 empreses de Móra la Nova opten a les ajudes del fons nucelar

barcelona