Societat

La casa per la finestra

La pluja no acovardeix el clàssic comprador del primer dia de rebaixes. Les peces d'abric, reines de la campanya

Remullades, passades per aigua... Els tòpics del primer dia de rebaixes es van amanir ahir amb adjectius referents a la pluja que durant tot el dia va acompanyar els habituals a la cita. Ja ho va dir a primera hora el secretari general de la Confederació de Comerç de Catalunya, Miquel Àngel Fraile: "El comprador de rebaixes és molt fidel, no es deixa acovardir pel mal temps i menys el primer dia, amb uns preus d'escàndol i en unes compres que se solen fer amb el transport públic". Els comerciants estaven convençuts que els productes a meitat de preu i alguns fins i tot al 70% serien una bona arma per lluitar contra el mal temps.

Els moviments per passar de botiga a botiga eren ràpids i els paraigües feien més nosa que servei a l'hora de triar i remenar. "La gent va més per feina", coincidien les dependentes de les botigues de roba del Portal de l'Àngel. Sobretot les de moda de dona. El més buscat: una bona peça d'abric. "Tenen els diners que han recollit dels regals de Reis per gastar-se i tant els és que plogui com que nevi. És un dia de bojos", es resignava la caixera d'una botiga d'una cadena de moda per a gent jove, coincidint en un moment que un grup d'una dotzena d'adolescents s'acumulaven a la porta de l'establiment a la caça d'una bufanda de ratlles però també d'"un top de lluentons".

Sempre hi ha els menys arriscats que opten per buscar la comoditat d'un centre comercial el dia de pluja i això es va notar, per exemple, a les botigues de barri. "Ha estat un dia tranquil. Ja ho havíem previst. Els dies forts seran el cap de setmana, que són els clàssics per sortir a comprar", resumia ahir al vespre el president de la Fundació Barcelona Comerç, Joan Mateu.

La por al que pot venir
Disposats pràcticament a tirar la casa per la finestra, els comerciants de Sant Andreu trauran dissabte les rebaixes al carrer. Tot s'hi val per trencar el que més temen els botiguers i que, segons ells, ha fet que l'any hagi estat molt dolent i les vendes no s'hagin animat fins just abans de Reis: el fre psicològic al consum. "Les rebaixes evidencien que hi ha gent que té diners per gastar, tot i que, en temps de crisi, la por al que pot venir fa que hi hagi una barrera psicològica molt forta", raona Mateu.

Fraile calcula que la caixa del període de rebaixes arribarà als mil milions d'euros només a Catalunya. "Es vendran més articles que l'any passat, però els ingressos per al sector no pujaran perquè s'està fent un gran esforç per ajustar marges", augurava el secretari general de la Confederació de Comerç. Si alguna cosa tenen a favor és el calendari, perquè els comerciants confien en unes vendes excel·lents tant avui, com demà i diumenge, quan tornin algunes famílies de vacances . L'experiència els diu que el producte que no surt la primera setmana de rebaixes ja és difícil de vendre.

Pels nou centres d'El Corte Inglés a Catalunya hi van passar ahir 330.000 persones. "Més o menys les mateixes que el dia d'inici de les rebaixes de l'any passat, però les vendes han estat un 5% superiors", assegurava ahir un portaveu de l'empresa que, sense dubtar-ho gens ni mica, s'afegia al tòpic amb una frase concloent: "El primer dia de rebaixes, plogui o nevi, la gent l'aprofita".


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.