Societat

Tarragona, molts dubtes i 4 estacions

El fracàs del TGV a la Secuita, mal comunicat, fa dubtar la ciutat sobre la funcionalitat de la terminal que es fa al sud de l'aeroport. La capital reclama trens d’alta velocitat al centre

El Camp de Tarragona, cruïlla de les línies de tren que uneixen Barcelona i Madrid, i Alacant amb Barcelona (Corredor Mediterrani), avança cap a un nou model ferroviari en què noves estacions ubicades fora dels nuclis urbans (la Secuita i la que s’està construint a l’aeroport) cobren protagonisme i trànsit, en detriment de les que estan situades al centres de Reus i de Tarragona.

L’èxit d’aquesta proposta està condicionat al grau d’accessibilitat de les noves terminals. I el territori tem que amb la nova terminal central que es construirà al sud de l’aeroport, es puguin reproduir els errors de l’estació del TGV a la Secuita, mal comunicada i infrautilitzada.

L’època en què els ciutadans no havien de sortir del casc urbà de Tarragona o Reus per agafar un tren a Màlaga o la Corunya està a punt de passar a la història.

Renfe ja ha reduït moltíssim els combois de llarga distància en aquestes dues estacions urbanes –especialment a Reus, que ja ha protestat per la situació–, perquè l’operadora prioritza l’estació de la Secuita, a la línia del TGV Madrid-Barcelona.

La Secuita no és Valença
Al món hi ha exemples d’estacions perifèriques que són un èxit. És el cas de Valença, a França, que connecta línies convencionals i alta velocitat, i s’hi pot arribar amb tren des d’estacions urbanes secundàries. A la Secuita això no es va tenir en compte.

L’estació, en marxa des del 2006, està allunyada de la trama urbana. “Un error històric”, segons l’alcalde de Tarragona, Josep Fèlix Ballesteros, agreujat perquè només s’hi pot arribar per carretera. El resultat és que, malgrat que creix el nombre d’usuaris diaris del TGV a Madrid, a la majoria li continua sortint més ràpid i barat agafar un tren regional a l’estació urbana de Tarragona.

Per Josep Oliveras, catedràtic d’anàlisi geogràfica de la URV, la culpa és del territori, que no ha consensuat infraestructures comunes. Oliveras critica les “batalles de campanar” entre Reus i Tarragona, una divisió que permet a Foment aplicar criteris de forma individual.

Ara el ministeri ha licitat una nova estació a la nova línia del Corredor Mediterrani, al sud de l’aeroport, referent tant per a Tarragona com per a Reus en els desplaçaments a Barcelona o València. La terminal obrirà l’any 2012 i es tem que es repeteixin els errors de la Secuita.


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.