Societat

La seguretat dels GRAF està fora del control dels Bombers

Ni els accidents ni els protocols de la unitat passen pel comitè de riscos. Els sindicats denuncien que el model polític els va abocar a la tragèdia d'Horta. El dia del sinistre faltava personal a la sala de Tarragona

Ni els protocols de seguretat, ni el material de dotació, ni els accidents patits pel Grup de Reforç d'Activitats Forestals (GRAF) se sotmeten a l'avaluació del comitè de prevenció de riscos laborals, el màxim organisme dels Bombers en l'àmbit de seguretat. Així ho van denunciar ahir els sindicats del cos durant la seva compareixença conjunta al Parlament. En opinió dels representants de CCOO, UGT i CATAC, els protocols de seguretat del GRAF van tenir una incidència cabdal en l'atrapament mortal d'Horta de Sant Joan. "Creiem que s'han d'aplicar mesures de protecció preventives i no reactives", va destacar Antonio del Río (UGT).

Els representants sindicals van explicar l'existència d'una "fractura" entre Bombers i GRAF, que "és un grup de reforç, no d'elit, que es menja els focs forestals", va subratllar Jaume Martí (CCOO). Joan Carles Cerdán (CATAC) va queixar-se dels GRAF, que "ens van avergonyir amb un atac a les BRIF". En opinió dels sindicats, la fractura entre el cos i aquesta unitat ha estat avalada per la direcció general, encapçalada per Olga Lanau.

Va ser una de les moltes crítiques a la gestió política dels Bombers. Un model "superb i autocomplaent" que, segons els sindicats, els va abocar a la tragèdia d'Horta. "No va ser un accident imprevisible ni inevitable, ni culpa d'una ordre no donada, sinó d'una política a la deriva", va denunciar Del Río. Els sindicats van apuntar solucions: la recuperació d'una escola pròpia de bombers, una carrera professional que racionalitzi l'accés al comandament o la reunificació d'emergències i Protecció Civil.

També van demanar un canvi de model que prioritzi l'operativitat per sobre de la gestió. Martí va posar com a exemple que els caps dels parcs de bombers destinen el 80% del seu temps a fer gestions que podria resoldre un administratiu.

També van criticar el relleu en la cúpula de comandament que Lanau va realitzar l'any 2006. CCOO i UGT van evitar dir noms. CATAC sí que va acusar qui aleshores era el màxim comandament, Antoni Rifà, de no haver liderat la situació. Rifà va defensar ahir davant el Parlament la seva actuació en l'accident i va desvincular-la del seu cessament, l'octubre passat. Un altre comandament rellevat, Manel Bosch, va acusar l'actual cap del cos de propiciar la seva marxa per "un canvi d'imatge".

Entre altres canvis imposats per Lanau, CATAC també va criticar haver apartat els bombers de segona activitat dels Centres de Comandament Avançat (CCA). La cap de sala de Tarragona el 21 de juliol va reiterar ahir que l'operadora del CCA d'Horta es va queixar de l'absència d'un comandament perquè "li demanaven ordres i nosaltres només gestionem recursos". També va explicar que el dia de la tragèdia va haver de fer d'operadora perquè el personal no tenia experiència i no va poder mobilitzar ningú.


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.