Societat

El Senat aprova una moció de CiU per desmuntar el porxo de Maleni

Montserrat Candini també reclama que s'acabin de reparar les esquerdes que les obres del TGV van causar al Prat

El ministeri de Foment, o concretament Adif, haurà de fer enderrocar la part del punt d'avançament i estacionament de trens (PAET) que té a mig construir al Prat de Llobregat. Això és, almenys, el que li exigeix el Senat, que aquest dimecres ha aprovat una moció de CiU que ho demana. Només el grup del PSOE hi ha votat en contra.

El mateix text reclama que s'acabi de reparar les esquerdes que van aparèixer en molts edificis del Prat mentre es construïa el tram de via del TGV que passa pel municipi. "Hi ha un 30% dels immobles afectats, els que queden més apartats de l'àrea on es va fer l'obra, que encara ni han començat a reparar-los, i tenim por que la cosa s'ajorni indefinidament, per això hi insistim", ha argumentat la senadora impulsora de la moció, Montserrat Candini.

Pel que fa al PAET, que es va començar a construir sense adjudicar l'obra oficialment en un concurs públic i que després es va deixar a mig fer quan l'AVUI va destapar la irregularitat, Candini ha recordat que sempre s'ha actuat "d'esquena a l'Ajuntament", que ni tan sols sabia què s'hi feia quan es va començar a construir l'estructura. El que havia de ser una estació provisional per al TGV impulsada per la ministra Magdalena Álvarez, que temia que es retardés l'arribada del nou tren a Barcelona a causa de l'esfondrament de l'obra a Bellvitge, es va reconduir després com a PAET. O es va planejar com a PAET, es va accelerar com a estació provisional i quan va estar gairebé acabat es va paralitzar a causa de les irregularitats.

El setembre del 2008, quan l'AVUI va publicar que les obres encara no havien estat adjudicades malgrat que feia mesos que una empresa hi treballava, Adif va suspendre el concurs públic per a l'adjudicació quan faltaven pocs dies per obrir les pliques de les empreses candidates. Setmanes després, a requeriment de la senadora Candini, la ministra va admetre que s'havia produït "un error" que havia estat "reparat" amb la suspensió del concurs. I va anunciar que es tornaria a convocar només per a la part de les obres que encara no s'havien fet.

El nou concurs, però, no s'ha arribat a convocar mai, i Adif manté que no s'hi farà res més fins que s'acabi l'estació intermodal que s'està construint a la zona, impulsada per la Generalitat. El que queda ara, per tant, és un enorme porxo, sota el qual hi ha, aturats, els ascensors instal·lats a les sortides del PAET o estació provisional. En els últims mesos s'hi han afegit uns bancs i papereres, ja que gran part de la superfície coberta pel porxo és accessible per als vianants i fa de plaça pública coberta.

Escepticisme
Tot i haver aconseguit que el Senat aprovi la moció, Montserrat Candini és escèptica pel que fa als possibles efectes. "No tinc cap garantia que el govern la compleixi. Jo ho faig perquè tinc l'obligació de fer de gota malaia, però el grau de compliment de les mocions que s'aproven, al Senat i al Congrés, és molt baix, i això és un dèficit democràtic del govern del PSOE", ha advertit la senadora. De fet, ella mateixa ja va fer aprovar un altre text que obligava el govern a auditar les adjudicacions d'Adif per evitar les irregularitats, o "errors" segons la terminologia de l'exministra de Foment. I no se sap res dels passos que hagi pogut fer Foment per aplicar aquest acord parlamentari, aprovat la tardor del 2008.


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.