Societat

L'auditoria del govern

"S'ha constatat que es produeixen pagaments en concepte d'aportacions [...] i que no es produeix el corresponent ingrés en els comptes corrents de titularitat de l'Orfeò Català". "Millet va incórrer en incompatibilitat en percebre retribucions alhora del Consorci i de la Fundació Orfeò Català"

INFORME ESPECIAL SOBRE DETERMINATS FETS CONSTATATS EN EL TRANSCURS DEL CONTROL FINANCER EFECTUAT AL CONSORCI DEL PALAU DE LA MÚSICA CATALANA EXERCICI 2008

1. INTRODUCCIÓ
La Intervenció General de la Generalitat de Catalunya, a través de la Subdirecció General de Control d'Empreses i Entitats Públiques, en exercici de les funcions que li assignen l'article 71 del Decret legislatiu 3/2002 de 24 de desembre, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei de Finances Públiques de Catalunya, i segons el Pla anual d'actuacions per al 2009 d'aquesta Subdirecció aprovat per l'Honorable Conseller d'Economia i Finances de la Generalitat de Catalunya, està duent a terme els treballs d'auditoria per a la realització d'un informe de control financer de l'exercici 2008.

El Patronat del Consorci del Palau de la Música Catalana (CPMC), en la reunió celebrada el 22 de març de 2002 va aprovar la modificació de l'article 11è, apartat 1, en els termes següents: "El Patronat designarà un secretari que s'encarregarà d'aixecar les actes de les reunions del Patronat i dels acords presos, així com de supervisar-ne i urgir-ne el compliment. El control de la gestió economicofinancera del Consorci es farà mitjançant auditories que es portaran a terme sota la supervisió de la Intervenció General de la Generalitat de Catalunya."

Les instruccions de la Intervenció General de la Generalitat de Catalunya, sobre el règim general a seguir en l'exercici del control financer, de 14 de març de 2000, en el seu apartat 23.1 estableixen el següent: "Quan en el desenvolupament d'un control financer, l'interventor adjunt, el subdirector general o l'interventor delegat actuant, consideri que té evidència suficient que les actuacions revisades poden tenir com a conseqüència l'exigència de responsabilitats administratives, comptables o penals, ha d'emetre un informe especial."

De conformitat amb els preceptes abans indicats, la Intervenció General de la Generalitat de Catalunya està duent a terme els treballs d'auditoria corresponent a l'exercici 2008, i en el transcurs dels mateixos, s'han constatat una sèrie de fets que considera l'interventor actuant que coincideixen amb els supòsits contemplats en aquest apartat 23.1 de les instruccions referides, per la qual cosa i en el compliment de les mateixes es procedeix a emetre el present informe especial.

Atès que s'ha evidenciat que alguns d'aquests fets han tingut una continuació en el temps, s'ha procedit a revisar, no només l'exercici 2008 sinó els exercicis anteriors fins l'any 2002 inclusiu, ja que és a partir d'aquest any que la competència sobre el control de la gestió econòmica del Consorci és de la Generalitat arrel de la modificació dels estatuts abans indicada, que anteriorment el control era exercit per la Intervenció Municipal de l'Ajuntament de Barcelona.

2. ACTIVITAT I ORGANITZACIÓ DEL CPMC
2.1 NATURALESA JURÍDICA I OBJECTIUS

El CPMC es configura com un Consorci de dret públic, amb seu a Barcelona, Sant Francesc de Paula, 2, que es va constituir el 18 de març de 1983, mitjançant escriptura pública de 8 d'abril de 1983 davant el notari de Barcelona, Sr. Lluís Roca-Sastre i Muncunill, integrat inicialment per la Generalitat de Catalunya, l'Ajuntament de Barcelona i la Diputació de Barcelona. A partir de l'1 gener de 2002 el Ministerio de Educación, Cultura y Deportes (actualment Ministerio de Cultura) es va incorporar com a membre del Consorci en substitució de la Diputació de Barcelona, segons Acord del Patronat del CPMC de 11 de desembre de 2001 (DOGC 3658 de 17/6/2002).

La participació en el finançament de les despeses del Consorci, segons l'article sisè dels Estatuts i Disposició transitòria IV:

- Generalitat de Catalunya: 45%.

- Ajuntament de Barcelona: 27,5 %.

- Ministerio de Cultura: 27,5%.

L'article segon dels Estatuts del Consorci estableixen que aquest "assumeix la gestió del Palau de la Música Catalana per damunt dels interessos econòmics particulars, amb la finalitat d'incrementar i fer assequible al poble l'art musical i la cultura en general, tal com correspon a la tradició del Palau i de la ciutat de Barcelona. Són condicions de la cessió de l'ús i gestió del Palau, el manteniment econòmic i la qualitat i el nombre de sessions a nivell tradicional."

Segons l'article quart dels Estatuts, el Consorci té personalitat jurídica pública per al compliment de les finalitats que li assignin i, per tant, pot posseir béns, contractar, obligar i defensar judicialment i extrajudicial els seus drets.

2.2 ÒRGANS DE GOVERN


Els òrgans de govern del CPMC són el Patronat, el Comitè Executiu i el Gerent (article setè i dotzè).

A 31 de desembre de 2008 formaven part del Patronat els membres següents:

· President: President de la Generalitat de Catalunya

Molt Honorable José Montilla,

· Vicepresidents: Alcalde de Barcelona

Excel·lentíssim Jordi Hereu

Conseller de Cultura i Mitjans de Comunicació de la Generalitat de Catalunya

Honorable Joan Manuel Tresserras

Subsecretaria del Ministerio de Cultura

Dolores Carrión

President de l'Orfeó Català

Fèlix Millet i Tusell

· Vocals: 1 representant de la Generalitat de Catalunya:

Lluís Noguera, Secretari General de Cultura

1 representant de l'Ajuntament de Barcelona:

Jordi Martí, Director Gerent de l'Institut de Cultura de l'Ajuntament de Barcelona.

1 representant del Ministerio de Cultura:

Juan Carlos Marset, Director General INAEM

4 representants de l'Orfeó Català:

Mariona Carulla, Vicepresidenta 1a Junta Directiva Orfeó Català

Rosa Garicano, Vocal IX Junta Directiva Orfeó Català

Manuel Bertrand, Comptador Junta Directiva Orfeó Català

Jordi Montull Bagur, Conservador Junta Directiva Orfeó Català

· Secretaria (amb veu i sense vot): Maria Pilar Bayarri, Advocada en Cap Departament de Cultura.

En la mateixa data, els membres integrants del Comitè Executiu eren:

· President: President de l'Orfeó Català

Félix Millet i Tussell

· Vocals:

2 representants de la Generalitat de Catalunya

Lluís Noguera, Secretari General de Cultura

Eduard Voltes, Secretari de Cultura

1 representant de l'Ajuntament de Barcelona:

Jordi Martí, Director Gerent de l'Institut de Cultura

1 representant del Ministerio de Cultura

Juan Carlos Marset, Director General de l'INAEM

2 representants de l'Orfeó Català:

Mariona Carulla, Vicepresidenta 1a Junta Directiva Orfeó Català

Jordi Font, Vocal VIII Junta Directiva Orfeó Català

· Secretaria (amb veu i sense vot): Maria Pilar Bayarri, Advocada en Cap Departament de Cultura.

El Gerent del CPMC es nomena pel Patronat i té les facultats que aquest li delegui. El senyor Félix Millet i Tussell per acord pres pel Patronat el 23 de juny de 1986, elevat a escriptura pública amb data 12 d'agost de 1986, se li van atorgar poders suficients per tal d'exercir les funcions de gerència del Consorci. Va cessar el dia 29 de juliol de 2009.

L'article dotzè dels Estatuts del CPMC estableix que el Gerent assisteix a les reunions del Patronat i del Comitè Executiu amb veu i sense vot, i que la disposició dels fons dipositats en entitats bancàries requeriran la signatura del President del Comitè Executiu i del Gerent. Cal tenir en compte que el President del Comitè Executiu i del Gerent són la mateixa persona, a més de Vicepresident del Patronat.

En l'escriptura pública de 12 de gener de 2001, el senyor Félix Millet i Tussell, va conferir poders al senyor Jordi Montull Bagur (Director administratiu del Consorci segons contracte de treball indefinit a temps complert de 1 de juliol de 2003, on es reconeix una antiguitat des de 1 de setembre de 1983) i senyor Joan Segura Pons (advocat) per a exercir solidàriament facultats relacionades amb les persones que presten serveis en el Consorci; les entitats administratives de tot tipus; tot tipus de persones, físiques i jurídiques, nacionals o estrangeres que mantinguin o hagin mantingut qualsevol tipus de vinculació amb el Consorci, i davant tot tipus d'organismes judicials.

2.3 ENTITATS VINCULADES PALAU DE LA MÚSICA

Entenem que conforma el que s'anomena Palau de la Música, que no correspon a cap ens jurídic, juntament amb el Consorci, l'associació Orfeó Català, la Fundació Orfeó Català - Palau de la Música Catalana i l'associació Cor de Cambra del Palau de la Música Catalana. Totes quatre entitats compartien personal clau de direcció que podien exercir en elles influència notòria.

L'associació anomenada Orfeó Català, fundada el 6 de setembre de 1891, té per objecte, d'acord amb la seva tradició, el foment de la cultura catalana, especialment en l'aspecte musical i amb una preferent atenció a la música coral. El president de l'Orfeó Català era el senyor Félix Millet i Tussell i el senyor Jordi Montull Bagur ostentava el càrrec de Conservador en la Junta Directiva.

L'Orfeó Català és la propietària de l'edifici del Palau de la Música catalana, i segon el Conveni de cessió, de data 11 de setembre de 2001, l'Orfeó Català va cedir a favor del Consorci l'explotació i gestió de l'esmentat edifici, el qual prèviament havia estat objecte de les obres de la primera ampliació realitzades i sufragades pel Consorci.

La Fundació Orfeó Català - Palau de la Música Catalana va ésser constituïda el 17 de desembre de 1990. Té com a finalitat estimular i fomentar tota classe d'activitats culturals, especialment en l'aspecte musical, per tal que, amb el suport econòmic i promocional, faciliti la realització de les iniciatives i els projectes de l'Orfeó Català ¡, sol o col·laborant abastament amb altres Centres o Institucions que persegueixen iguals finalitats, perquè la Fundació pugui realitzar plenament el seu objecte. El president del Patronat era el senyor Félix Millet i Tussell, i el senyor Jordi Montull Bagur era director Administratiu.

L'associació Cor de Cambra del Palau de la Música Catalana es va constituir el 20 de febrer de 2008, i té per finalitat principal el cultiu i desenvolupament de la musica coral polifònica. El senyor Félix Millet i Tussell era el vicepresident de la Junta Directiva i el senyor Jordi Montull Bagur era Tresorer de la Junta directiva.

3. FETS CONSTATATS

Es descriuen tot seguit els fets que s'han pogut constatar fefaentment fins la data del present informe i referits al període 1 de gener 2002 a 31 d'agost 2009, sens perjudici de que atès que els treballs d'auditoria de l'exercici 2008 i la revisió de determinades actuacions anteriors segueixen, quan finalitzi l'auditoria en l'informe definitiu es descriuran i documentaran totes les altres possibles irregularitats que eventualment es puguin constatar, a més de les descrites en el present informe. D'altra banda, si abans de la finalització de l'informe es constaten altres fets dels descrits en l'article 23.1 de les instruccions abans esmentades, si es considerés oportú atesa la seva naturalesa, es procediria a emetre un altre informe especial. En tot cas, aquest informe especial i el que eventualment es pogués emetre amb posterioritat, figuraran com annex a l'informe definitiu.

3.1 ANÀLISI DE LES OPERACIONS ENTRE EL CONSORCI DEL PALAU DE LA MÚSICA CATALANA I L'ORFEÓ CATALÀ

El resum per comptes comptables de les despeses associades a pagaments a l'Orfeó Català que consten en el compte de pèrdues i guanys del Consorci dels exercicis 2002 a 31 d'agost 2009 són les següents:


Les despeses principals corresponen a Ajuts monetaris a l'Orfeó Català registrats en els comptes comptables 6510000 (Aportació a l'Orfeó Català) i 6510001 (Aportacions a l'Orfeó Català per col·laboracions), els quals es suporten documentalment amb un rebut de l'Orfeó Català on consta l'import i una breu descripció genèrica com aportació mensual per import fix o col·laboracions diverses per imports variables (escoles al Palau, personal atenció concerts, campanya publicitària, promoció sala Petit Palau, i altres). Tots aquests rebuts estan signats pel senyor Jordi Montull Bagur, i en alguns casos també pel senyor Enric Alvarez, secretari de l'Orfeó Català. El senyor Jordi Montull Bagur figura en les actes del Patronat del Consorci com un dels representants designats per part de l'Orfeó Català.

L'atorgament d'aquests ajuts s'empara en la Disposició transitòria primera dels Estatuts del Consorci que preveuen que "anualment, i sempre d'acord amb l'Orfeó Català, el Consorci destinarà una quantitat del seu pressupost en concepte de subvenció, a l'entitat propietària del Palau". En aquest mateix sentit, l'estipulació Vuitena del conveni de cessió de l'ús i la gestió per l'Orfeó Català de l'edifici del Palau de la Música a favor del Consorci, d'11 de desembre de 2001, regula el compromís de col·laboració entre ambdues entitats, en la seva vessant econòmica, en forma d'ajudes i/o subvencions per potenciar i difondre la imatge, la trajectòria, i els valors artístics de l'Orfeó Català, com a entitat cultural i de la seva massa coral. En l'esmentat Conveni s'especifica que el Consorci "reservarà en el seu pressupost anual les quantitats que s'hagin de destinar a aquest fi, les quals hauran de ser aprovades anualment de manera expressa pel Comitè Executiu del Consorci."

S'ha verificat, a partir de les Actes de les sessions, que en els pressupostos aprovats anualment pel Patronat del Consorci figura de forma nominativa la previsió d'aportacions a l'Orfeó Català pels imports següents:

Les despeses reconegudes per ajuts a l'Orfeó Català comptablement no superen les previstes en el pressupost, excepte en l'exercici 2007.

Cal assenyalar que a partir de la Llei 20/2005, de 29 de desembre, de pressupostos de la Generalitat de Catalunya per al 2006, s'inclouen tot els anys, a títol informatiu i de consolidació pressupostària, els pressupostos del Consorci Palau de la Música Catalana. En aquests pressupostos publicats figura a l'article 48 Transferències corrents a famílies i institucions sense fi de lucre el mateix import que l'aprovat pel Patronat del Consorci prèviament, però no s'indica nominativament el beneficiari.

Com es va comentar en informes anteriors de la Intervenció General a partir de l'entrada en vigor de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, de subvencions, tots aquests ajuts no s'han tramitat, ni formalitzat anualment d'acord amb el contingut de l'esmentada Llei (resolució de concessió, publicitat, justificació documental de les despeses finançades, entre d'altres).

Durant la realització dels treballs de control, s'ha tingut accés als extractes bancaris i registres comptables de l'Orfeó Català, i s'ha pogut constatar les irregularitats que es descriuen a continuació.

3.1.1 Pagaments irregulars del Consorci per operacions amb l'Orfeó Català

S'ha constatat que es produeixen pagaments en concepte d'aportacions per col·laboracions diverses, així com pagaments per adquisicions de béns o serveis destinats a l'Orfeó Català que suposen una sortida de diners en efectiu o mitjançant xec bancari dels comptes corrents en entitats bancàries, el titular de les quals és el Consorci, i que no es produeix el corresponent ingrés en els comptes corrents de titularitat de l'Orfeó Català, ni en els seus registres comptables. A l'annex 1 es detallen aquests pagaments irregulars per un import total de 1.709.421,02 €, així com una còpia dels documents acreditatius de l'assentament comptable del Consorci. Tot seguit es resumeix aquest import per any:

Durant la realització dels treballs d'auditoria dels comptes anuals de l'exercici 2004 la Subdirecció general de control de la Intervenció General de la Generalitat va sol·licitar a l'Orfeó Català la confirmació del volum d'operacions de l'exercici 2004, així com el saldo a favor de l'Orfeó Català a tancament de l'exercici. A l'annex 2 es mostra una còpia de l'escrit de resposta de l'Orfeó Català, en el qual el senyor Jordi Montull Bagur, que firma com a Director Administratiu per l'Orfeó Català, confirma el següent: "el volum de compres realitzades amb el Consorci del Palau de la Música és de 95.753,76 € per subvenció i de 215.327,95 € per aportacions".

Del total confirmat en la resposta signada pel senyor Jordi Montull Bagur, 311.081,71 €, d'ajuts rebuts per l'Orfeó Català del Consorci, no s'ha pogut constatar l'entrada en els comptes bancaris ni registres comptables de l'Orfeó Català l'import de 204.369,87 €.

Cal tenir en compte que en el Patronat del Consorci assistia el senyor Jordi Montull Bagur com a representant de l'Orfeó Català en qualitat de Conservador, i que alhora també disposava de firma mancomunada en el comptes bancaris de l'Orfeó Català.

Atès que en l'annex 1 es pot observar que els pagaments irregulars corresponen a pagaments principalment mitjançant xec "a qui el porti", i en alguna ocasió en efectiu, s'ha corroborat aquest fet amb el personal del Consorci que realitzava les tasques de cobrament de xecs mitjançant les declaracions que consten, en còpia, en l'annex 3. Segons es desprèn de les declaracions d'aquests dos treballadors, una de les seves tasques consistia en anar a les oficines bancàries per el cobrament en efectiu de xecs, sense realitzar un ingrés posterior d'aquest efectiu en comptes corrent de l'Orfeó Català, sinó que l'efectiu el lliuraven a altres treballadors del Consorci.

Concretament, dos empleats del Consorci manifesten en la seva declaració signada, que figura en l'annex 3, que rebien talons de determinades persones, que els cobraven en efectiu a Caixa Catalunya, i manifesten a qui lliuraven posteriorment els diners. Un dels empleats afirma que alguns talons portaven el segell del Consorci, la qual cosa vol dir que eren del compte del Consorci, i l'altre afirma que no recorda quin segell portava però que estaven signats per el senyor Millet i el senyor Montull.

3.1.2 Ajuts i altres operacions finançades pel Consorci que no s'han aplicat a despeses adequadament per l'Orfeó Català

El Consorci ha realitzat aportacions a l'Orfeó Català en concepte d'aportacions per col·laboracions o material de manteniment que han estat ingressades en el comptes bancaris de l'Orfeó Català, però aquest no les ha registrat com un ingrés de l'exercici en el compte de pèrdues i guanys, sinó en un compte transitori de partides pendent d'aplicació, compte 5555001. En l'annex 4 es detallen aquestes operacions i s'acompanyen de còpia dels documents acreditatius de l'assentament comptable del Consorci. A continuació es mostra el resum dels registres comptables del Consorci per exercicis:

Totes aquestes operacions estan realitzades sense repercutir IVA, per la qual cosa no tenen el caràcter de contraprestació per adquisició de béns o serveis. Es considera que malgrat que en alguns casos, no s'han registrat en els comptes 651 d'Aportacions a l'Orfeó, també tenen el caràcter d'aportacions.

S'ha tingut accés als registres comptables i documentació de suport de l'exercici 2008 de l'Orfeó Català i s'ha comprovat que corresponen a xec pagats per un import fix cada mes, 1.831,35 €, excepte els mesos de juny i novembre que es duplica l'import, 3.662,70 €, i en el rebuts consta que es lliuren al senyor Enric Alvarez, secretari de l'Orfeó Català, en concepte de col·laboracions mensuals. A l'annex 5 es mostra còpia dels documents justificatius d'aquests pagaments per l'Orfeó Català.

Aquests pagaments que consten rebuts pel senyor Enric Alvarez realitzats per l'Orfeó Català no s'han acreditat mitjançant una factura amb els requisits legals (manca la corresponent retenció fiscal en concepte d'IRPF i repercussió d'IVA).

Per tant, l'aplicació per l'Orfeò Català de les aportacions rebudes del Consorci per 181.948,04 € no han estat aplicades adequadament a la seva finalitat, atès que segons l'article 30 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, General de Subvencions, preveu en l'article 30.3, relatiu a la justificació de les subvencions públiques, que les despeses s'acreditaran mitjançant factures i altres documents de valor probatori equivalent amb validesa en el tràfic jurídic mercantil o amb eficàcia administrativa.

3.1.3 Operacions anòmales de lloguer d'un local a l'Orfeó Català

L'1 de desembre de 2001 el Consorci del Palau de la Música va signar un contracte d'arrendament d'un local situat al carrer de Sant Pere Mitjà, núm. 6, planta baixa de Barcelona, a la societat Crespo Vinyes, SL (actualment anomenada Febrero Marzo, SL). Aquest local va ser adquirit per l'Orfeó Català mitjançat escriptura notarial de data 22 de març de 2004.

A partir d'aquesta data, des de abril 2004 fins juny 2009, inclosos, el Consorci ha pagat mensualment una aportació a l'Orfeó Català en concepte de lloguer de l'esmentat local, les quals ascendeixen a un total de 42.104,16 €. A l'annex 6 es mostra el detall comptable i còpia dels documents justificatius d'aquests pagaments a l'Orfeó Català

Aquestes aportacions s'han registrat comptablement pel Consorci com una despesa del compte de pèrdues i guanys en el subcompte 6210000 Lloguer de local. I per part de l'Orfeó Català com un ingrés del compte de pèrdues i guanys en el subcompte 7520000 Ingressos per arrendaments.

No existeix cap contracte d'arrendament i els pagaments s'han justificat amb un rebut, però no s'han acreditat mitjançant una factura amb els requisits legals (manca la corresponent retenció fiscal en concepte d'arrendament i repercussió d'IVA). Per tant el pagament d'aquestes despeses pel Consorci no compleix els requisits legals d'un arrendament.

Tampoc no es pot considerar una subvenció a l'Orfeó Català per finançar un arrendament, perquè el local és propietat de l'Orfeó Català, per tant no existeix la despesa subvencionable.

3.2 ANÀLISI DE LES OPERACIONS RELACIONADES AMB LA CONTRACTACIÓ DE DETERMINADES OBRES, SUBMINISTRAMENTS I SERVEIS

S'ha procedit a revisar les operacions realitzades amb determinats proveïdors relacionats amb obres o treballs de manteniment del Palau. Per tal de comprovar la realitat de determinades obres o subministraments de béns i serveis, s'ha procedit a sol·licitar a la Cap de manteniment del Palau, senyora Marta Bas Sintas, la seva identificació física o reconeixement com a obra o servei amb destí al Consorci.

Com a limitació a l'abast de la prova esmentada, la Cap de manteniment del Consorci, que alhora també és Cap de manteniment de la Fundació OC-PMC, va iniciar la seva relació laboral amb el Consorci en data 24 de maig de 2004, per la qual cosa ha manifestat que no pot validar les factures presentades amb data anterior a la seva incorporació.

A continuació es presenta el resultat de l'anàlisi realitzat per proveïdor:

3.2.1 Triobra, SA

No s'ha obtingut confirmació per part de la Cap de manteniment de la identificació de determinades obres i serveis per import de 392.175,43 € (Iva inclòs) (vegeu detall de les factures en l'annex 7), de les quals 371.213,43 € corresponen a factures que en cap moment han estat supervisades per la senyora Marta Bas i 20.962,00 € corresponen a factures que amb la documentació existent no s'han pogut verificar físicament, però que la Cap de manteniment no pot afirmar que no les ha supervisat.

Addicionalment hem obtingut un escrit de 8 d'octubre de 2009 realitzat per Emilio Vidal (p.o. Triobra, SA) en el qual es detallen les obres facturades al Consorci Palau de la Música classificades segons l'arquitecte que supervisa les obres o els responsables del Palau de la Música. Del escrit es desprèn que les certificacions d'obra conformades per l'arquitecte Josep Ventosa (vegeu annex 8) corresponen al projecte d'ampliació d'una vivenda unifamiliar aïllada en l'Ametlla. La suma de les factures per obres a l'Ametlla ascendeix a 276.210,82 € (factura núm. 074/92057/14-084 per 126.211,99 €, factura núm. 074/92057/14-085 per 30.731,00 €, factura núm. 074/92057/14-051 per 37.828,76, factura núm. 074/92057/14-052 per 47.888,51 € i factura núm. 074/92057/14-053 per 33.550,56 €). Totes aquestes factures estan incloses en la declaració de la Cap de Manteniment que no s'han pogut verificar.

Respecte la factura núm. 074/92057/14-041 per import de 46.782,23 €, s'ha vist que existeix un altra factura anterior de Triobra, SA per import de 5.576,78 € número 074/92057-14/042 de data 30/6/2004, la qual ha estat supervisada per l'arquitecte Carles Diaz, en la qual es factura el mateix concepte de despesa per menor import.

Respecte a la factura núm. 074/92057/14-042 per import de 48.220,36 € factura treballs per instal·lacions consistents en l'ampliació de quadres de maniobres elèctriques, comptadors, línies de SAI, veus i dades i auxili. Els treballs descrits no són propis de l'activitat de Triobra, SA, ja que realitzen treballs d'obres i no d'instal.lacions, i és l'empresa Manteniments Integrals FM2, SA que realitza habitualment aquests treballs al Palau.

3.2.2 Clos 9, SA i Clos Interiors, SL

No s'ha obtingut confirmació per part de la Cap de manteniment de la identificació de determinades obres i serveis per import de 117.112,12 € (Iva inclòs) (vegeu detall de les factures en l'annex 9), de les quals 103.715,15 € corresponen a factures que en cap moment han estat supervisades per la senyora Marta Bas i 13.396,97 € corresponen a factures que amb la documentació existent no s'han pogut verificar físicament, però que la Cap de manteniment no pot afirmar que no les ha supervisat.

3.2.3 Manteniments Integrals FM2, SA


No s'ha obtingut confirmació per part de la Cap de manteniment de la identificació de determinades obres i serveis per import de 139.976,44 € (Iva inclòs) (vegeu detall en l'annex 10).

L'empresa Manteniments Integrals FM2, SA manté dos contractes que la Cap de manteniment considera que no corresponen a treballs realitzats pel Consorci:

1) Contracte de manteniment SAIS.

D'acord amb la descripció del pressupost 4801 de data 20 de setembre de 2006, acceptat i signat, es realitza el manteniment preventiu i correctiu per 8 SAIS. En el contrast físic realitzat només s'han identificat 7 dels 8 SAIS als que fa referència el pressupost, per la qual cosa una vuitena part de la despesa total facturada, 9.583,28 €, no correspon a despeses del Consorci per import de 1.197,91 €.

2) Manteniment de xarxa de veu i dades, instal·lació de detecció d'incendis i senyalització escala.

Les factures relacionades amb l'oferta número 5021 d'11 de novembre de 2006, acceptada i signada, inclouen com a concepte de despesa el manteniment de xarxa de veu i dades, instal·lació de detecció d'incendis i senyalització escala, que alhora també estan inclosos en altre contracte relatiu al manteniment preventiu de detecció d'incendis. Per tant, la Cap de manteniment considera que el concepte de despesa està duplicat, i l'import que no correspon és de 32.872,85 €.

Les factures número 3478 de data 31/3/2006 per import de 55.364,19 € i número 3591 de data 30/4/2006 per import de 33.235,45 € corresponen a la instal·lació dels 8 SAIS comentats anteriorment. Com ja s'ha comentat, que no s'ha identificat un SAI, la vuitena part d'aquestes factures no correspon a despeses del Consorci per 11.074,96 €.

Respecte les factures de data 1/12/2005 per import de 10.294,91 €, data 28/2/2005 per import de 61.860,13 € i data 30/11/2005 per import de 22.675,68 € no s'ha obtingut confirmació per part de la Cap de manteniment.

3.2.4 Eiffage Energia, SLU


L'empresa Eiffage Energia, SLU va continuar en l'execució dels contractes que anteriorment realitzava l'empresa Manteniments Integrals FM2, SA.

No s'ha obtingut confirmació per part de la Cap de manteniment de la identificació de determinades obres i serveis per import de 38.374,96 € (Iva inclòs) (vegeu detall en l'annex 11).

L'empresa Eiffage Energia, SLU manté dos contractes que la Cap de manteniment considera que no corresponen a treballs realitzats pel Consorci:

1) Contracte de manteniment SAIS.

D'acord amb la descripció del pressupost 0864 de data 20 de febrer de 2008, acceptat i signat, es realitza el manteniment preventiu i correctiu per 8 SAIS. En el contrast físic realitzat només s'han identificat 7 dels 8 SAIS als que fa referència el pressupost, per la qual cosa una vuitena part de la despesa total facturada, 11.180,52 €, no correspon a despeses del Consorci per import de 1.397,57 €.

2) Manteniment de xarxa de veu i dades, instal·lació de detecció d'incendis i senyalització escala.

Les factures relacionades amb l'oferta número 5021 d'11 de novembre de 2006 signat amb l'empresa Manteniments Integrals FM2, SA i l'oferta 0909 de 17 de març de 2008 amb Eiffage Energia, SLU inclouen com a concepte de despesa el manteniment de xarxa de veu i dades, instal·lació de detecció d'incendis i senyalització escala, que alhora també estan inclosos en altre contracte relatiu al manteniment preventiu de detecció d'incendis. Per tant, la Cap de manteniment considera que el concepte de despesa està duplicat, i l'import que no correspon és de 33.328,69 €.

Els 3.648,70 € restant corresponen a la reparació en l'averia d'una antena de televisió que no ha estat sol·licitat ni supervisat per la Cap de manteniment.

3.2.5 Instal·lacions i manteniments Tècnic de Catalunya, SLU (IN2)


L'empresa Instal·lacions i manteniments Tècnic de Catalunya, SLU va continuar en l'execució dels contractes que anteriorment realitzava l'empresa Eiffage Energia, SLU.

No s'ha obtingut confirmació per part de la Cap de manteniment de la identificació de determinades obres i serveis per import de 46.858,32 € (Iva inclòs) (vegeu detall en l'annex 12).

L'empresa Instal·lacions i manteniments Tècnic de Catalunya, SLU manté tres contractes que la Cap de manteniment considera que no corresponen a treballs realitzats pel Consorci:

1) Contracte de manteniment SAIS.

D'acord amb la descripció del pressupost de data 23 d'octubre de 2008, acceptat i signat, es realitza el manteniment preventiu i correctiu per 8 SAIS. En el contrast físic realitzat només s'han identificat 7 dels 8 SAIS als que fa referència el pressupost, per la qual cosa una vuitena part de la despesa total facturada, 12.375,75 €, no correspon a despeses del Consorci per import de 1.546,97 €.

2) Manteniment de xarxa de veu i dades, instal·lació de detecció d'incendis i senyalització escala.

Les factures relacionades amb l'oferta número 035 Manteniments varis inclouen com a concepte de despesa el manteniment de xarxa de veu i dades, instal·lació de detecció d'incendis i senyalització escala, que alhora també estan inclosos en altre contracte relatiu al manteniment preventiu de detecció d'incendis. Per tant, la Cap de manteniment considera que el concepte de despesa està duplicat, i l'import que no correspon és de 37.270,80 €.

3) Manteniment enllumenat d'emergència.

Les factures relaciones amb l'oferta número 199 pel manteniment preventiu i normatiu d'il·luminació de senyalització i emergència inclouen conceptes de despesa que alhora també estan inclosos en els contractes de manteniment general del Palau i el contracte de detecció d'incendis. L'excés de despesa no justificat per aquest concepte és de 7.673,40 €.

Els 367,15 € restant corresponen a la reparació d'una caldera en el Petit Palau que no ha estat sol·licitat ni supervisat per la Cap de manteniment.

3.2.6 Vigilancia y Sistemas de Seguridad, SA

No s'ha obtingut confirmació per part de la Cap de manteniment de la identificació de determinades obres i serveis per import de 15.656,79 € (IVA inclòs) (vegeu detall en l'annex 13).

A més s'adjunta en l'annex 13 una nota, sense signar, que s'ha trobat en el arxius del Palau, que detalla com es facturarà al Consorci el contracte anual de manteniment de seguretat que inclou manteniments en cases particulars. El total facturat pel contracte de manteniment els exercicis 2006, 2007 i 2008 ascendeix a 7.727,52 €, dels quals s'estima que 3.128 € no formen part del cost de manteniment del Palau.

3.2.7 Préstec Institut Català de Finances


D'aquest total de factures considerades anòmales descrites en els apartats anteriors, les que tot seguit s'indiquen, es van aportar a l'Institut Català de Finances com a justificació del destí de dos crèdits que aquest havia concedit al Consorci.

3.3 ANÀLISI DELS ACTIUS ADQUIRITS A LA FUNDACIÓ OC-PMC

En data 26 de febrer de 2009 la Fundació OC-PMC va emetre una factura per import de 623.307,63 €, per la qual el Consorci adquireix diferents béns o elements (vegeu annex 14). Aquesta factura es va pagar el 3 de desembre de 2008, amb anterioritat a la seva emissió.

El béns adquirits es van valorar al cost d'adquisició pagat per la Fundació PC-PMC, sense tenir en compte la depreciació produïda des de la seva adquisició fins el moment de la venda, per la qual cosa es pot dir que es va pagar per sobre del valor raonable. Prova d'això es què la Fundació PC-PMC va comptabilitzar un benefici comptable de 165.011,98 €, corresponent a l'amortització practicada.

S'ha procedit a realitzar un contrast físic dels elements relacionats en la factura i s'han observat les incidències següents:

- En tres apartats de la factura especifica els conceptes següents: "Obres complementàries Palau no pressupostades" per import de 55.857,96 € sense IVA, "Obres complementàries remodela Triobra" per import de 19.000 €, i "Feines de remodelació sala maquin Triobra" per import de 70.359,78 €. Aquests treballs prèviament pagats per la Fundació OC-PMC corresponen a les factures següents (vegeu annex 14):

Les factures relacionades en el quadre anterior, per import sense IVA de 55.857,96 € i 70.359,78 €, estan incloses en la relació de factures declarades com a obres i reformes fetes a immobles de la família, ubicats a l'Ametlla i a Barcelona, pel senyor Félix Millet i Tusell en l'escrit, de 15 de setembre de 2009, enviat al Jutjat d'Instrucció número 30 i que consta en es diligències prèvies 3360/2009D.

Aquestes factures de Triobra, SA no han pogut ésser validades per la Cap de manteniment del Consorci, en data 4 de novembre de 2009, respecte la revisió de les feines realitzades en les instal·lacions del Palau i pagades per la Fundació OC-PMC. I segons escrit de 8 d'octubre de 2009 realitzat per Emilio Vidal (p.o. Triobra, SA) correspon a certificacions d'obra conformades per l'arquitecte Josep Ventosa (vegeu annex 8). Les certificacions d'obra associades en aquestes factures corresponen al projecte d'ampliació d'una vivenda unifamiliar aïllada en l'Ametlla (vegeu annex 8).

Per tant, l'adquisició d'aquestes obres a la Fundació OC-PMC és anòmala i no corresponen a un actiu del Consorci. Addicionalment, d'acord amb l'establert a l'article 31 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, General de Subvencions, aquestes obres s'han imputat indegudament com a justificació de l'aplicació de la subvenció rebuda del Ministeri de Cultura a través de l'INAEM mitjançant el Reial Decret 988/2008, de 13 de juny de 2008 (publicat al BOE núm. 158 d' 1 de juliol de 2008), per a contribuir a la finalització de la reforma integral del Palau, al seu equipament tècnic i al seus mitjans tecnològics, per import de 2.000.000 €.

-En quatre apartats de la factura especifica els conceptes següents: "Instal·lacions Palau FM2" per import de 6.379,05 € sense IVA, "Unificació cablejat FM2" per import de 1.900,54 € sense IVA, "Ampliació quadre elèctric FM2" per import de 1.907,45 € sense IVA, i "Substitució protecció quadre G FM2" per import de 12.701,83 €. Aquests treballs prèviament pagats per la Fundació OC-PMC corresponen a les factures següents (vegeu annex 14):

Les factures relacionades en el quadre anterior estan incloses en la relació de factures declarades com a obres i reformes fetes a immobles de la família, ubicats a l'Ametlla i a Barcelona, pel senyor Félix Millet i Tusell en l'escrit, de 15 de setembre de 2009, enviat al Jutjat d'Instrucció número 30 i que consta en es diligències prèvies 3360/2009D.

Respecte les factures de Manteniments Integrals FM2, SA no han pogut ésser validades per la Cap de manteniment del Consorci en data 4 de novembre de 2009 respecte la revisió de les feines realitzades en les instal·lacions del Palau i pagades per la Fundació OC-PMC.

Per tant, l'adquisició d'aquestes obres a la Fundació OC-PMC és anòmala i no corresponen a un actiu del Consorci. Addicionalment, d'acord amb l'establert a l'article 31 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, General de Subvencions, aquestes obres s'han imputat indegudament com a justificació de l'aplicació de la subvenció rebuda del Ministeri de Cultura a través de l'INAEM mitjançant el Reial Decret 988/2008, de 13 de juny de 2008 (publicat al BOE núm. 158 d' 1 de juliol de 2008), per a contribuir a la finalització de la reforma integral del Palau, al seu equipament tècnic i al seus mitjans tecnològics, per import de 2.000.000 €.

-En dos apartats de la factura especifica el concepte següent: "Audivisual Servison" per import de 63.442,49 € sense IVA i "Material audiovisual Sala Gran Servison" per import de 21.206,53 € sense IVA. Aquests equips prèviament adquirits i pagats per la Fundació OC-PMC corresponen a les factures següents (vegeu annex 14):

S'ha intentat realitzar un contrast físic dels elements detallats en les factures, juntament amb la Cap de manteniment del Consorci, i no ha estat possible localitzar-lo en les dependències del Palau de la Música.

Per tant, l'adquisició d'aquestes obres a la Fundació OC-PMC és anòmala i no corresponen a un actiu del Consorci. Addicionalment, d'acord amb l'establert a l'article 31 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, General de Subvencions, aquestes obres s'han imputat indegudament com a justificació de l'aplicació de la subvenció rebuda del Ministeri de Cultura mitjançant l'INAEM segons el Reial Decret 988/2008, de 13 de juny de 2008 (publicat al BOE núm. 158 de 1 de juliol de 2008), per a contribuir a la finalització de la reforma integral del Palau, al seu equipament tècnic i al seus mitjans tecnològics, per import de 2.000.000 €.

-En un apartat de la factura s'especifica el concepte següent: "Portàtil Vaio" per import de 1.724,14 € sense IVA. La factura prèviament pagada per la Fundació OC-PMC és la següent (vegeu annex 14):

S'ha intentat realitzar un contrast físic dels elements detallats en la factura, juntament amb el Cap d'informàtica del Consorci, senyor Pedro Garcia, i no ha estat possible localitzar-los en les dependències del Palau de la Música.

La factura relacionada en el quadre anterior estan incloses en la relació de factures declarades com a obres i reformes fetes a immobles de la família, ubicats a l'Ametlla i a Barcelona, pel senyor Félix Millet i Tusell en l'escrit, de 15 de setembre de 2009, enviat al Jutjat d'Instrucció número 30 i que consta en es diligències prèvies 3360/2009D.

Per tant, l'adquisició d'aquestes obres a la Fundació OC-PMC és anòmala i no corresponen a un actiu del Consorci. Addicionalment, d'acord amb l'establert a l'article 31 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, General de Subvencions, aquestes obres s'han imputat indegudament com a justificació de l'aplicació de la subvenció rebuda del Ministeri de Cultura a través l'INAEM mitjançant el Reial Decret 988/2008, de 13 de juny de 2008 (publicat al BOE núm. 158 d' 1 de juliol de 2008), per a contribuir a la finalització de la reforma integral del Palau, al seu equipament tècnic i al seus mitjans tecnològics, per import de 2.000.000 €.

Com a resum d'aquest apartat es pot indicar que el total justificat incorrectament és de 294.984,46 €, segons el següent detall:

-Factures de Triobra, S.A. incloses en la carta del senyor Fèlix Millet i Tusell al Jutjat en la qual reconeix que són obres fetes en immobles propietat de la família: 146.412,57 € (IVA inclòs).

-Factura de Triobra, S.A. que segons certificació de l'arquitecte senyor Ventosa són obres efectuades en immobles propietat de la família del senyor Fèlix Millet i Tusell: 22.040,00 € (IVA inclòs).

-Factures de FM2 incloses en la carta del senyor Fèlix Millet i Tusell al Jutjat en la qual reconeix que són obres fetes en immobles propietat de la família: 26.551,09 € (IVA inclòs).

-Factures de diversos proveïdors d'equips que no han pogut ser localitzats en el Palau de la Música: 97.980,80 € (IVA inclòs).

-Factures SONY España inclosa en la carta del senyor Fèlix Millet i Tusell al Jutjat en la qual reconeix que són instal·lacions en immobles propietat de la família del senyor Millet: 2.000,00 € (IVA inclòs).

Existeix la irregularitat que aquestes quantitats es van aportar al INAEM com a justificació d'una subvenció, per la qual cosa existeix un risc evident de que el INAEM revoqui parcialment la subvenció i exigeixi el reintegrament.

D'altra banda, la compra d'actius del Consorci a la Fundació presenta l'anomalia de que es va pagar quasi dos mesos abans de la data d'emissió de la factura i que en el preu no es va deduir l'amortització dels actius que no eren nous, per la qual cosa es va pagar 165.011,98€ per sobre del cost d'adquisició de la Fundació PMC-OC, per tant superior al valor raonable al qual s'hauria d'haver realitzat la operació segons la normes de registre i valoració comptables.

3.4 ANÀLISI DEL COFINANÇAMENT D'ACTIVITATS SUBVENCIONADES

S'ha vist que en l'exercici 2008 s'ha activat en el compte 2050001 Aplicacions informàtiques una despesa realitzada i comptabilitzada en el compte 6270003 despeses de "Publicitat, difusió i camp." en exercicis anteriors, mitjançant un traspàs procedent del compte de pèrdues i guanys (compte 7780099 ), per import de 135.233,10 €, que correspon al 50% del cost d'adquisició sense IVA d'un obra audiovisual i un documental contractats el 16 d'octubre de 2006 a l'empresa Mercuri Societat General de Producció, SA (import contracte amb IVA 313.740,80). La totalitat de la despesa es va facturar el 18/10/2006 per 94.122,24 € (IVA inclòs), 31/01/2007 per 62.748,16 € (IVA inclòs) i el 30/3/2007 per 156.870,40 € (IVA inclòs).

Els dos primers pagaments, per import de 156.870,04 € (50% del cost total), s'han inclòs en la justificació de despeses de la subvenció atorgada al Consorci pel Ministeri de Cultura mitjançant el Instituto Nacional de las Artes Escénicas y de la Música, segons el Reial Decret 988/2008, de 13 de juny de 2008 (publicat al BOE núm. 158 de 1 de juliol de 2008), per a contribuir a la finalització de la reforma integral del Palau, al seu equipament tècnic i al seus mitjans tecnològics, per import de 2.000.000 €.

D'altra banda, s'ha vist que aquesta despesa també ha estat finançada en part amb altres ajuts atorgats a la Fundació OC-PMC, que és detallen a continuació.

-La Fundación Caja Madrid va donar 120.000 €, segons conveni de patrocini entre aquesta Fundació i la Fundació OC-PMC, de data 26 de febrer de 2008, per l'audiovisual del Palau de la Música Catalana.

-Ferrovial Agroman, SA, segons contracte de patrocini publicitari de gener 2008, va aportar a la Fundació OC-PMC 300.000 €, dels quals 100.000 € corresponen a la campanya butaques, que segons l'annex 2 dels contracte inclou com a contraprestació "En els crèdits del nou audiovisual del Palau de la Música realitzat per la productora Mediapro-Mercury constarà la col·laboració i el logo de Ferrovial. Es lliuraran 50 exemplars d'aquest audiovisual".

Entenem que el finançament obtingut supera el cost de realització del vídeo en 106.403,83 €, la qual cosa és causa de revocació segons l'article 37.3 de Llei 38/2003, de 17 de novembre, General de Subvencions.

En l'esmentada obra audiovisual i documental sobre el Palau de la Música realitzat consten com a patrocinadors la Fundación Caja Madrid i Ferrovial Agroman, SA, però no s'inclou el logotip, ni es fa referència al finançament del Instituto Nacional de las Artes Escénicas y de la Música del Ministerio de Cultura, que és un requisit establert en la Resolució de l'INAEM de 13 de novembre de 2008.

Examina la documentació de la justificació d'aquesta subvenció s'observen diverses irregularitats, com per exemple, que alguns dels pressupostos sol·licitats per a complir el requisit de sol·licitar com a mínim tres ofertes de diferents proveïdors, són d'empreses que es dediquen a altres activitats de les que pressuposten, i algunes són les mateixes empreses citades en l'apartat 3.2. I les factures justificatives de l'aplicació de la subvenció no coincideixen amb els pressupostos.

D'altra banda, la quantitat justificada a l'INAEM inclou l'IVA de totes les factures, quan aquesta és una despesa no elegible ja que el Consorci l'ha deduït en les seves declaracions d'IVA. L'import de l'IVA justificat indegudament és de 276.402,77 €.

Per tant, segons preveu l'article 31 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, General de Subvencions, existeix un risc de revocació parcial de la subvenció per l'òrgan gestor.

3.5 ANÀLISI DE LA RETRIBUCIÓ DEL SENYOR MILLET

La retribució bruta anual que el senyor Félix Millet i Tussell ha percebut del Consorci en l'any 2008 ha estat de 149.588,35 €. Aquesta quantitat es pot considerar elevada però no infringeix cap normativa.

En l'Acta del Patronat del Consorci del dia 7 d'octubre de 1983 es va aprovar remunerar la gestió del President del Comitè Executiu atesa la seva exclusiva dedicació, i es va facultar al Comitè Executiu perquè determini la quantitat. I en l'Acta de la sessió del Comitè Executiu del Consorci de data 2 de març de 1984, es va acordar el següent:

"... el Comitè Executiu acorda que, mentre estigui per cobrir el càrrec de Gerent, la gestió el President del Comitè Executiu serà remunerada amb una quantitat bruta de cinc milions de pessetes (5.000.000 ptes.) amb efectes de l'u de febrer d'enguany.

El senyor Maluquer demana que consti en acta que, acordant el punt anterior, el Comitè Executiu el que ha fet és donar compliment a l'acord del Patronat del dia 7 d'octubre de 1983, que reproduït textualment diu: "'S'aprova remunerar la gestió del President del Comitè Executiu atesa la seva exclusiva dedicació, i es faculta el Comitè Executiu perquè determini la quantitat, en el benentès que aquesta no haurà de fer variar els resultats previstos en els pressupostos dels anys 1983 i 1984."

Amb posterioritat a aquest acord no s'ha vist cap altre acord per nomenar-lo Gerent, no obstant en la sessió del Patronat de 23 de juny de 1986 se li van atorgar poders per exercir les funcions de Gerència del Consorci. A la pràctica des de 1984 ha vingut exercint ininterrompudament fins juliol 2009 alhora les funcions de President de Comitè Executiu i de Gerent.

En l'acord transcrit que estableix la retribució del senyor Félix Millet i Tussell es fa constar que aquesta s'ha fixat atesa la seva exclusiva dedicació, tal com es va acordar pel Patronat en sessió tinguda el 7 d'octubre de 1983. No consta que aquesta exclusivitat hagi estat suprimida, per la qual cosa no podia percebre altres retribucions. S'ha vist que de la Fundació percebia una retribució que l'any 2008 ha estat de 1.261.999,34 € (Font informació Model 190, clau A, de la Fundació PMC-OC presentat en data 26 de gener de 2009).

Per una banda, s'infringeix l'exclusivitat, i per altra, encara que aquesta no existís es considera que la suma de les dos retribucions és excessiva.

D'altra banda, i respecte a una possible incompatibilitat es podria argumentar que la normativa sobre incompatibilitats de la Generalitat no és d'aplicació al Consorci, ja que la participació d'aquesta administració no és majoritària, però entenem que no hi ha dubte que li és d'aplicació la normativa bàsica de l'Estat, ja que la "Ley 20/1982, de 9 de juny, de incompatibilidades en el sector público" és d'aplicació al Consorci en base al seu article 1.3.e. Igualment la "Ley 53/1984, de 26 de desembre, de incompatibilidades del personal al servicio de las Administraciones Públicas" en el seu article 2.1.g. disposa la seva aplicació al personal al servei de entitats, corporacions de dret públic, fundacions i consorcis, el pressupost dels quals es doti ordinàriament en més d'un 50% de subvencions o d'altres ingressos procedents d'Administracions Públiques.

Ambdues lleis prohibeixen al personal comprés en el seu àmbit d'aplicació, exercir un segon lloc de treball en el sector públic. Si es considera que la Fundació és sector privat, també les lleis prohibeixen l'exercici d'activitats privades per compte d'entitats que es relacionin directament amb l'organisme o entitat en el qual presten servei. Cas que és el present i a més, per altres tipus d'activitats privades es requereix autorització prèvia i no consta que aquesta s'hagués donat.

El mateix cas es dóna amb el senyor Jordi Montull Bagur, i altre personal directiu que, si bé no tenen reconeguda l'exclusivitat, si percebien remuneracions del Consorci i de la Fundació, i requerien autorització en base a les lleis esmentades.

En els informes d'auditoria de la Intervenció General es va fer constar que la relació laboral amb el senyor Félix Millet i Tussell s'havia de formalitzar per contracte escrit, ja que aquest no existia. En data 1 de febrer de 2009 es formalitza un contracte de treball indefinit a temps complert amb el Consorci, en el càrrec de Gerent i una retribució anual total bruta de 155.018,16 € anuals. En aquest contracte signen com a treballador el senyor Félix Millet i Tussell i com a representant de l'empresa o Consorci el senyor Jordi Montull Bagur, quan aquest últim no té poders per signar el contracte del Gerent. Durant l'any 2009 seguia rebent retribucions de la Fundació PMC-OC.

3.6 ANÀLISI DE DESPESES DE CARÀCTER PERSONAL NO RELACIONADES AMB L'ACTIVITAT DEL CONSORCI

3.6.1 Viatge Madrid

S'ha vist comptabilitzat i pagat en l'exercici 2008 dos factures de Viajes Baixas de data 6 de maig de 2008, de les qual es mostra una còpia en l'annex 15.

El Consorci va sol·licitar a l'empresa Viajes Baixas els destinataris i el motiu del viatge, i la resposta per email, descriu entre d'altres:

1) Factura de 6 de maig de 2008 núm. C/004388/08/09 per import 1.583,78 € i concepte "SERVEIS AFEGITS GRUP MES DE GENER 2008 - ORFEÓ CATALÀ". El destí real segons la resposta del proveïdor:

2) Factura de 6 de maig de 2008 núm. SF/009215/08/09 per import 1.850,96 € i concepte "BITLLETS AFEGITS GRUP MES DE GENER 2008 - ORFEÓ CATALÀ". El destí real segons la resposta del proveïdor:

Aquest viatge correspon al trànsit en Madrid d'un viatge amb destí a Maldives pagat per la Fundació OC-PMC, en el qual viatgen personal del Consorci i els seus familiars. Aquest viatge no està relacionat amb activitats pròpies del Consorci, ni s'ha justificat l'interès general obtingut pel Consorci.

3.6.2 Despeses llibre


En l'annex 16 s'adjunta còpia de la factura de Tecnopressediciones, SL, de 10 de febrer de 2009 per import de 19.026,80 € en concepte de confecció del llibre de Jordi Montull Bagur "30 anys d'Il·lusions".

El "copyright", ©, d'aquest llibre esta a nom de Jordi Montull Bagur i no del Consorci, i no és un llibre de presentació institucional sinó sembla realitzat per a descriure l'experiència personal. Per la qual cosa entenem que és una despesa personal no pròpia del Consorci que no té perquè abonar l'edició d'un llibre del que el "copyright" és d'un particular.

3.6.3 Lot de Nadal

En l'annex 17 s'adjunta còpia de la factura del Corte Inglés, SA, de 8 de febrer de 2008, per import de 7.947,60 € en concepte diverses unitats de pernil ibèric d'aglà, bombons, vi i xampany amb data de comanda d' 1 de desembre de 2007.

Cal tenir en compte que a més d'aquesta factura, hi ha altres factures de lots de Nadal i servei de "catering" pel personal d'import considerablement menor per persona. Tot i que la factura no especifica el destinatari de la comanda, es considera una despesa fora dels usos i costums adequats en l'àmbit del sector públic, i que no s'ha justificat l'interès general obtingut pel Consorci.

4. CONCLUSIONS
D'acord amb el treball realitzat, que es descriu en els apartats anteriors, a continuació presentem un resum de conclusions:

a) Pagaments irregulars del Consorci a l'Orfeó Català:

Tal com es detalla a l'apartat 3.1, es van pagar un total de 1.709.421,02 € que no van ser ingressats en l'Orfeó Català, justificant els pagaments amb rebuts signats pel senyor Jordi Montull Bagur i en alguna ocasió també pel senyor Enric Alvarez, en els quals s'indica que l'Orfeó Català ha rebut unes quantitats que no tenen la corresponent entrada d'efectiu en els seus registres comptables ni en el seus comptes bancaris. A més en l'any 2004 el senyor Jordi Montull Bagur afirma per escrit que l'Orfeó Català ha rebut unes quantitats superiors a les quals en realitat va ingressar.

Dos empleats del Consorci manifesten en declaració signada que rebien talons que cobraven en efectiu de Caixa Catalunya indicant a qui lliuraven els diners.

Addicionalment, s'han vist pagaments a l'Orfeó Català per valor de 224.052,20 € que si es van ingressar en el comptes bancaris de l'Orfeó Català, però que han estat justificats amb defectes formals.

b) Obres, subministraments i serveis no validats (tenint en compte la limitació a l'abast per a les contractacions anteriors a 24 de maig de 2004, atès que és la data en que inicia la relació laboral l'actual Cap de manteniment a qui s'ha sol·licitar el reconeixement o identificació de les adquisicions, i anteriorment no existia aquest càrrec):

Un total de 750.154,06 € es van pagar a empreses mitjançant factures que especifiquen treballs fets en el Palau que la cap de manteniment actual no valida. Les factures estan conformades pel senyor Jordi Montull Bagur.

D'aquesta xifra, 172.308,45€ es van incloure en la justificació de dos crèdits concedits per l'Institut Català de Finances.

c) Adquisició d'actius a la Fundació i justificació davant del INAEM:

Es va fer una adquisició d'actius a la Fundació Orfeó Català -Palau de la Música per valor de 623.307,63€ que es van aportar com a justificació d'una subvenció concedida pel Ministeri de Cultura mitjançant l'INAEM. Aquesta adquisició presenta les següents anomalies:

- Es va pagar el 3 de desembre de 2008, quan la factura té data 26 de febrer de 2009.

- En ser actius que no eren nous, calia deduir la depreciació per ús del preu d'adquisició i calcular un valor raonable, cosa que no es va fer, pagant així 165.011,98€ per sobre del valor net comptable registrat per la Fundació.

- Amb el detall que figura en l'apartat 3.3, un total de 294.984,46 € (IVA inclòs) o bé no consta que els actius estiguin en el Palau o bé el propi senyor Fèlix Millet i Tusell, en escrit adreçat al Jutjat ha reconegut que són obres i instal·lacions fetes en immobles de la família.

- En haver-se inclòs en una justificació d'una subvenció del Ministeri de Cultura existeix un evident risc de revocació i reintegrament de la subvenció rebuda.

d) Altres justificacions de subvencions del Ministeri de Cultura a través de l'INAEM:

Amb el detall que s'indica en l'apartat 3.4 es va justificar davant de l' INAEM, d'una banda unes activitats que tenien altres fons de finançament no declarades produint-se un excés de finançament de 106.403,83 €, i d'altra banda, es va justificar l'IVA deduïble per import de 276.402,77 €.

Per aquests motius existeix un risc de revocació parcial de la subvenció rebuda i exigència de reintegrament.

e) Retribució del senyor Millet:

Tal com s'especifica a l'apartat 3.5 entenem que el senyor Fèlix Millet i Tusell va incórrer en incompatibilitat en percebre retribucions alhora del Consorci i de la Fundació OC-PMC.

f) Despeses alienes al Consorci pagades per aquest:

Segons detall de l'apartat 3.6, en l'any 2008 es van pagar 30.409,14€ que són despeses que es considera que són personals dels senyors Millet i Montull o bé que no s'ha justificat que siguin de l'interès del Consorci.

La quantificació de dels fets constatats que s'han exposat, es pot resumir de la següent forma:

1) Quantitats pagades al nostre entendre incorrectament pel Consorci:

2) Quantitats justificades incorrectament a l'INAEM amb risc de revocació i reintegrament parcial de la subvenció rebuda

3) Quantitats pagades a l'Orfeó Català justificades amb defectes formals:


Barcelona, 12 de novembre de 2009

Mireia Vidal i Orti
Subdirectora general de Control d'Empreses i Entitats Públiques Vist-i-plau,

Josep M. Portabella i d'Alós,
Interventor General

El present informe consta de 24 fulls i 17 annexos [No reproduïts. Nota de l'AVUI].


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.