Tres quarts d'hora més de dia
La línia entre Puigcerdà i Barcelona estrena un tren semidirecte que redueix la durada del viatge a dues hores i mitja
Només una trentena d'usuaris van pujar al comboi en l'inici del trajecte
A les sis i vint del matí d'ahir una trentena de persones agafaven el tren a Puigcerdà, cap a Barcelona. Eren conscients que, si no hi havia cap incidència, el seu dia seria tres quarts d'hora més llarg. La línia R3 entre Puigcerdà i Barcelona va estrenar ahir els dos trens semidirectes –un al matí, d'anada, i un altre a la tarda, a les sis i trenta-dos, de tornada– que cobreixen el trajecte entre les dues capitals amb un guany de temps de quaranta-cinc minuts. Els viatgers que van agafar el tren a Ripoll i a Vic també van fer el recorregut més ràpid del que era habitual fins ara. Van estalviar-se vint-i-set i vint minuts, respectivament. En total, noranta persones van utilitzar aquest servei ahir al matí.
No és que els combois hagin augmentat la seva velocitat. El guany ha estat possible perquè els trens han deixat de parar a sis estacions en què abans sí que ho feien. Els usuaris que viuen a Puigcerdà continuaran sense poder dur els nens a l'escola i, al vespre, encara arribaran a casa amb la primera part del partit de la Champions començada. Però el trajecte que abans feien en tres hores i quart es redueix a dues hores i mitja. I això permet allargar el cafè i la xerrada amb els companys; no arribar amb el temps just a la feina o que el paisatge del tren es faci una mica menys repetitiu.
A causa d'un problema elèctric, el tren procedent de Puigcerdà va arribar amb un retard de 9 minuts a l'estació de plaça Catalunya i de 5 minuts, a Sants. Malgrat el retard, el secretari per a la Mobilitat de la Generalitat de Catalunya, Manel Nadal, va celebrar la posada en marxa del trajecte. “És una molt bona notícia per als usuaris”, que poden arribar a Barcelona “abans de les 9 i en horari laboral”. Nadal va estimar com a “raonable” les dues hores i mitja que tarda el nou semidirecte entre Puigcerdà i Barcelona, però va reconèixer que és una línia amb trens “incòmodes” i que estan treballant perquè aquest curs siguin substituïts per uns altres de “més còmodes, semblants als regionals”. També es valorarà la possibilitat d'ampliar el servei el cap de setmana i de fer-ho de manera invertida. És a dir, sortint al matí des de Barcelona i a la tarda des de Puigcerdà. L'alcalde de Puigcerdà, Joan Planella, també es va mostrar satisfet per aquest servei, però va manifestar la voluntat que es redueixi el temps del trajecte a dues hores.
Els primers usuaris d'aquest tren semidirecte també en van voler valorar l'estrena. Quico Tarradellas, de Ripoll, va valorar positivament la posada en marxa del tren semidirecte. “És una gran millora, però encara necessitem més trens i que les vies es facin dobles fins a Puigcerdà”. Per la seva banda, David Jordà, de Vic, va destacar “la poca gent que pujava i baixava dels vagons”. Durant la jornada d'ahir, també es van sentir queixes d'alguns usuaris que viuen a poblacions allunyades de Barcelona i que, per la reducció del nombre de parades del tren Puigcerdà-Barcelona, tenen menys trens per anar a les seves localitats.