Societat

La nova Diagonal: bulevard o rambla

Les dues alternatives municipals garanteixen el tramvia i el Retbus, la reducció del vehicle privat i una nova plaça

Ha costat déu i ajuda garantir tant el consens intern com l’extern, però avui l’Ajuntament de Barcelona presentarà les dues propostes per a la reforma de l’avinguda Diagonal a les quals ha arribat l’Oficina Tècnica després d’analitzar una dotzena d’opcions. I després d’un gira que tomba i tomba que gira intens, ja se sap que la nova Diagonal serà amb tramvia i molt menys trànsit de vehicle privat o no serà, és a dir, no es reformarà.

La consulta a la qual estan convocats entre el 10 i el 16 de maig tots els barcelonins de més de 16 anys que estiguin empadronats correctament (1,4 milions de persones) posarà sobre la taula, segons ha pogut saber l’AVUI, dues alternatives a l’actual avinguda que hauran de vèncer una tercera opció de rebuig que paralitzaria, almenys de moment, qualsevol modificació.

La primera opció que planteja l’Ajuntament –i la que té més consens entre institucions– és la conversió de l’actual via ràpida en un bulevard que gairebé fusionarà les actuals voreres amb els passejos laterals i que concentrarà la circulació al tronc central actual, en el qual dominarà la presència del tramvia i els autobusos de gran capacitat o Retbus.

Xarxa ortogonal i carril 30
La Diagonal, en aquesta primera opció, posarà en pràctica l’expulsió del bus convencional cap a la nova xarxa ortogonal vertical i horitzontal, amb excepció de les línies 6 i 15, que s’incardinaran a través de nous busos exprés amb el tramvia en el tram entre la plaça Francesc Macià i el passeig de Sant Joan. Els veïns, per la seva banda, tindran un carril de servei a 30 quilòmetres per hora i de càrrega i descàrrega que passarà per una zona marcada als laterals de l’àrea de passeig en plataforma única.

La segona opció suposa un canvi més radical de l’avinguda en relació amb la configuració actual, perquè esdevé una rambla amb un cos central de passeig i voreres més amples als costats, de manera que el predomini del tramvia i els autobusos, invariable en les dues propostes, es deriva als costats de la Diagonal i s’obliga a canviar l’alineació de l’arbrat.

Altres detalls afegits i comuns a les dues propostes especifiquen que hi haurà carrils bici definits i augmentarà l’espai per a l’aparcament de motos, una de les assignatures pendents de l’actual Diagonal.

Però els canvis urbanístics també afectaran l’estructura de les places de la Diagonal, de manera que a les quatre grans rotondes existents (Francesc Macià, Cinc d’Oros, Verdaguer i Glòries) s’hi sumarà un nou espai, entre els carrers Marina i Sardenya, per on només hi passarà el tramvia. La resta del trànsit es desviarà per Aragó i Consell de Cent.


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.