Troben una predisposició genètica al càncer de pulmó

Científics de centres de recerca de divuit països han completat un macroestudi que ha permès identificar per primera vegada una regió cromosòmica associada al càncer de pulmó. “Per primer cop s’ha localitzat una zona del genoma relacionada amb el risc de patir aquest càncer”, va explicar ahir Carlos Agudo, investigador de l’Institut Català d’Oncologia, un dels centres que han participat en el treball, que publica la revista Nature.

L’estudi confirma que les persones amb certes variants genètiques tenen més probabilitats de patir càncer de pulmó. Aquest és un factor de risc que, no obstant, continua sent molt menys rellevant que el consum de tabac. “Si el primer factor suposa un augment d’entre un 30% i un 80% de la probabilitat de patir càncer de pulmó, en el cas del consum de tabac, el risc augmenta fins a un 1.500%”, va advertir Agudo.
Els científics han identificat les variacions genètiques que predisposen al càncer de pulmó a la regió del genoma localitzada al braç llarg del cromosoma 15. En aquesta zona hi ha tres gens responsables de codificar les proteïnes que formen els receptors de la nicotina i d’altres substàncies del tabac a les cèl·lules del teixit pulmonar. És a dir, la porta d’entrada d’aquestes substàncies nocives a la cèl·lula.

Davant de les mateixes circumstàncies i en les mateixes condicions, les persones que tenen una única còpia d’aquesta variant genètica (un de cada dos europeus) tenen un 30% més de risc de desenvolupar càncer de pulmó que la població que no presenta aquesta característica. Si la persona té dues còpies de la variant, heretades, per tant, dels dos progenitors (un de cada 10 europeus), les probabilitats augmenten un 80%.

Aquests individus no tenen cap problema de salut. Únicament tenen una porta d’entrada una mica més ampla que la resta de la població per a les substàncies nocives que arriben al pulmó i que poden engegar el mecanisme de proliferació alterat propi de les cèl·lules tumorals. L’estudi va demostrar que aquesta variant només tenia aquest efecte en les cèl·lules pulmonars.

La investigació, liderada per l’Agència Internacional de Recerca en Càncer de Lió, s’ha basat en l’estudi d’11.000 individus, 4.000 dels quals patien càncer de pulmó, i obre una nova via de recerca per desenvolupar fàrmacs que bloquegin els receptors.