Serveis i transports, desbordats pel vent
Meteorologia
Desbordats per la tempesta. Els serveis d’emergència i les companyies de servei i transport no van poder donar resposta a l’allau de trucades per solucionar els problemes derivats dels forts vents que van bufar al Principat. Les més de 1.600 sortides que van fer els Bombers de la Generalitat no van ser suficients per pal·liar els efectes del temporal.
Els equips de salvament i emergència van anar de bòlit des de primera hora del matí. Les hores més crítiques van ser entre les 9 i les 11 del matí, quan els Bombers van realitzar 546 actuacions. La majoria de sortides es van concentrar a l’àrea metropolitana de Barcelona, tot i que el vent també va causar molts desperfectes al litoral i prelitoral de Tarragona i Girona. Els Mossos també van donar un cop de mà en les tasques d’emergència i van fer més de mig miler de sortides.
La xarxa viària va concentrar les afectacions més greus a primera hora del matí. Una vintena llarga de carreteres van patir talls durant el dia, majoritàriament per la caiguda d’arbres a la calçada. Tot i que les més afectades van ser les vies secundàries, algunes de les principals no es van deslliurar del vendaval. Al matí, la C-17 en direcció a Barcelona va estar tallada durant tres hores per la caiguda d’un arbre.
El vent va deixar imatges curioses com el tall de la N-240 a l’alçada de Vallmoll. El trànsit es va haver d’interrompre perquè els pals de la xarxa elèctrica amenaçaven de caure a la calçada. La majoria de talls a les vies es van poder solucionar al llarg de la jornada i a última hora ja s’havien retirat els arbres o es donava pas alternatiu.
Sis hores sense tren a Girona
A diferència de les afectacions a les carreteres, els problemes a la xarxa ferroviària van allargar-se durant tot el dia. La línia més afectada va ser la que uneix Girona amb Barcelona. Un problema a Montcada i Reixac, que ni Renfe ni Adif van especificar, va comportar la suspensió del servei durant la major part del dia. Els pocs trajectes que al matí es van poder fer en aquesta línia van acumular retards de fins a tres hores. Els trens de Rodalies de la C-2 nord i els regionals no van circular entre les dotze del migdia i les sis de la tarda. No es van oferir serveis d’autobús alternatius per als usuaris.
A la banda sud, la mateixa C-2 entre Barcelona i Sant Vicenç de Calders també va quedar afectada per la caiguda d’arbres i tanques a les vies. En aquest cas, però, el servei es va poder restablir poc després de la una del migdia, hora en què també va quedar obert el servei a l’aeroport.
A partir de migdia els problemes es van estendre a algunes altres línies de la xarxa de Renfe. La circulació per la C-4, entre Sant Vicenç de Calders i Manresa, es va tallar a dos quarts d’una i no es va restablir fins a última hora de la tarda amb trams amb via única. També la C-7, la línia circular que passa pel Vallès, va patir incidències. Fonts d’Adif van explicar que aquestes línies havien patit diferents incidències, entre les quals la caiguda d’un arbre de grans dimensions a Sant Joan Despí.
No sols les línies de ferrocarril convencional van quedar afectades pel vendaval. La línia del TGV entre Lleida i Barcelona va patir problemes durant tota la jornada. Ja des de primera hora del matí la velocitat dels trens es va limitar a 160 km/h per motius de seguretat. La incidència més greu, amb tot, va tenir lloc a l’entrada a Barcelona. A l’alçada de Sant Boi una gran planxa va caure a la via, cosa que va obligar a interrompre el servei entre Tarragona i Barcelona de les dues a dos quarts de quatre de la tarda. Al Corredor del Mediterrani el trànsit també es va interrompre pel trencament de la catenària a Mont-roig del Camp.
Els Ferrocarrils de la Generalitat no van evitar els problemes. A la Vall de Núria es van haver d’evacuar 120 persones que havien quedat atrapades al Cremallera. Un arbre va caure, va tallar la catenària i va deixar la línia sense subministrament elèctric a l’alçada de Rialb. Els viatgers van haver de caminar uns 400 metres fins a la carretera, on els esperaven dos autocars.
No va ser l’únic problema a la xarxa de Ferrocarrils, que es va veure obligat a tallar completament la línia del Vallès, tant al ramal de Sabadell com al de Terrassa per caiguda d’arbres i falta de subministrament elèctric. La línia de l’Anoia també es va tallar entre Igualada i Vallbona i la de Manresa, entre la capital del Bages i Olesa.
Problemes de subministrament
També va experimentar nombrosos talls la xarxa elèctrica. El forts cops de vent van afectar tant la xarxa de transport, que depèn de Red Eléctrica Española (REE), com la de distribució, competència de Fecsa-Endesa. Fonts de REE van reconèixer la caiguda de la interconnexió amb França. El vent també era un impediment a l’hora de saber on fallava la línia, perquè els helicòpters de la companyia no es podien enlairar per revisar-la. De fet, ni tan sols se sabia si el tall s’havia produït a Catalunya o a França. Des de REE també es van reconèixer afectacions en altres línies de la xarxa de transport.
Però la que més incidències va patir, algunes de molt greus, va ser la xarxa de distribució de Fecsa-Endesa. La companyia no podia precisar quants abonats havien perdut el servei durant el dia d’ahir, però la xifra pot superar fàcilment els 200.000. L’apagada no va afectar una zona en concret, sinó que es va produir en diferents punts de la geografia. En tot cas, la zona del Baix Llobregat nord, el Vallès i el Maresme van ser les més afectades al matí. A la tarda també es van registrar avaries a les comarques de Girona –sobretot a la Cerdanya– i a les de Tarragona, que van patir talls des de primera hora del matí. Durant tota la jornada la companyia va registrar més de 200 incidències a la seva xarxa. Van caure arbres i també alguna torre elèctrica.
Fonts de la companyia qualificaven “d’excepcional” el temporal i assenyalaven la dificultat de garantir el subministrament per la gran quantitat d’avaries que hi va haver. “Mentre anem reparant sorgeixen problemes nous”, afirmava el seu portaveu a mitja tarda. Tot i que durant el dia les mil persones mobilitzades per la companyia van poder reparar les avaries a bon ritme, l’arribada de la nit va complicar les coses. La complexitat d’algunes reparacions exigeix treballar-hi de dia.
Per tot plegat, el mateix portaveu va explicar que la companyia elèctrica no podrà garantir el restabliment total del servei fins demà. Per pal·liar els problemes de subministrament, ahir a la tarda ja es van instal·lar alguns grups electrògens i en tenien 50 més de reserva per si feien falta per garantir serveis d’emergència.
L’aeroport de Barcelona tampoc va deslliurar-se dels problemes causats pel vent. Les ratxes de més de 100 km/h van obligar a operar per una sola pista des de primera hora del matí fins a migdia, quan va amainar el vent. No es van produir retards de consideració.