Freqüències de rodalies a la línia Lleida-Balaguer
La Generalitat compromet 50 milions per crear trams de doble via i passar de 8 a 18 trens diaris per sentit
L'obra trigarà almenys tres anys
Nadal calcula que pot tenir un milió d'usuaris anuals
El Diari Oficial de la Generalitat de Catalunya (DOGC) publica avui l'estudi informatiu per a la implantació del tren tramvia entre Lleida i Balaguer, aprofitant la línia existent de Lleida a la Pobla de Segur que gestiona la Generalitat des que Renfe se'n va desfer per falta d'ús. Segons el projecte, presentat ahir a Balaguer pel conseller de Política Territorial, Joaquim Nadal, es faran trams de doble via en alguns punts del recorregut entre Lleida i Balaguer per tal d'incrementar les expedicions fins als 18 trens per dia i sentit. Ara mateix n'hi ha 8.
Amb aquest objectiu, Nadal confia que la línia sigui finalment una alternativa al transport privat i tingui en el futur un milió d'usuaris a l'any. El 2009 es van comptabilitzar 239.000 usuaris.
La implantació del tren tramvia preveu també la reforma i adaptació urbana de les quatre estacions intermèdies: Alcoletge, Vilanova de la Barca, Térmens i Vallfogona de Balaguer. També inclou la construcció d'una variant i una nova estació a Balaguer. Aquesta variant és la peça més costosa de tota l'operació.
L'actuació té un cost d'uns 50 milions d'euros, segons han calculat els tècnics del departament. Nadal confia que en cinc o sis mesos estigui enllestit i aprovat el projecte constructiu. Amb això, Nadal calcula un període mínim de tres anys per fer realitat l'obra. És a dir, cap a principis del 2014. Fins llavors, els trens entre Lleida i Balaguer continuaran amb les freqüències actuals.
Tot aquest calendari passa per unes eleccions a la cantonada que podrien portar a un canvi de govern. Potser per això, l'alcalde de Balaguer, el socialista Miquel Aguilà, que ahir va acompanyar Nadal en la presentació, va reclamar al conseller que el compromís pressupostari i d'obres d'aquest projecte quedi fixat aviat en forma de conveni.
Quant a la resta de la línia entre Balaguer i la Pobla de Segur, el govern no veu necessari un augment de freqüències.
La unió de Lleida amb Balaguer amb freqüències de 18 trens al dia seria un primer pas cap a la creació d'un sistema de rodalies a Lleida. El problema és que les altres línies depenen de Renfe, que, de moment, no ha fet cap pas en aquest sentit. El sistema, si mai es constitueix, podria tenir enllaços amb les línies actuals amb ciutats com Mollerussa, Tàrrega, Cervera, les Borges Blanques, Binèfar i Montsó.