Descomptes contra la crisi
Consum
Roba interior a meitat de preu (Women’Secret), pantalons amb descomptes del 20% (Tienda de Lolín) i vestits i jaquetes entre el 30% i el 40% (Morgan). En pocs metres, a la Rambla de Catalunya s’hi poden trobar aquestes ofertes i més. Publicitat a tota castanya als aparadors. És la tàctica dels descomptes contra la crisi. “És la prova –diu el secretari general de la Confederació de Comerç de Catalunya (CCC), Miquel Àngel Fraile– que els comerciants fem els deures per incentivar el consum. Mai s’havien vist preus tan ajustats”.
Fraile adverteix que el comerç se la juga a partir d’ara i fins a Reis. La crisi, o la psicosi de la crisi, s’ha traduït en un descens de vendes del 10% si es compara el que portem d’any amb el mateix període del 2007, segons els càlculs de la Confederació de Comerç. Per això la campanya nadalenca serà la prova de foc.
Si bé off the record molts comerciants del sector de la moda reconeixen que ja d’entrada han ajustat preus, d’altres asseguren que els descomptes és una pràctica habitual dels últims anys per liquidar els estocs abans d’entrar a l’hivern i els desmarquen de la crisi. “Tenim una clientela, dones de mitjana edat, que sempre acostumen a gastar-se una quantitat determinada i no notem gaire la crisi”, assegura una de les encarregades de la Tienda de Lolín, mentre que sí que la noten més les que tenen un públic més jove, com Morgan, on els descomptes que fins ara eren del 20% o el 30% aquest any s’han ampliat fins al 40%.
La majoria de marques, però, com Desigual o Cortefiel, no han optat pels preus rebaixats, però apliquen descomptes als clients habituals o als que paguen amb determinades targetes de crèdit.
Des d’El Corte Inglés no volen parlar de crisi ni de baixada de vendes, perquè consideren que és prematur avaluar la situació abans de la campanya de Nadal i Reis, que, de fet, és la més important de l’any, però sí que reconeixen que no han escatimat esforços a buscar estratègies per cridar l’atenció dels consumidors: des del llançament de la marca blanca Aliada en alimentació, drogueria i perfumeria, fins a permetre els pagaments a terminis d’electrodomèstics a dotze mesos i sense interessos, i oferir destacats descomptes als posseïdors de la targeta client.
Tampoc parlen de caiguda al Centre Comercial Diagonal Mar, sinó d’“estancament”. “Tenim botigues molt diferents –raona la directora, Agnès Dufau– i això vol dir que algunes han tingut un creixement de vendes del 25% i d’altres les han perdut”. La davallada s’ha notat especialment en els mobles, tot i que Dufau destaca que la ubicació del centre comercial fa que bona part de la clientela siguin turistes, tant d’oci com de negocis, i això els fa aguantar les vendes.
“La meitat de la davallada de vendes és per motius psicològics i de desconfiança, no pas per pèrdua real de capacitat de compra”, manté Fraile. Els comerciants confien que amb les llums de Nadal, molt millor si van acompanyades d’una mica més de fred, hi hagi un canvi de xip. “Els dos últims dissabtes ja s’ha vist gent i, el més important, es noten ganes de comprar”, comenta una dependenta del centre de Barcelona.