Societat
Foment no compleix amb Rodalies
Infraestructures
Amb el ritme d'inversió dels pressupostos de 2009, Barcelona trigaria 83 anys a completar la xarxa de Rodalies. Ras i curt. La inversió que el ministeri de Foment preveu fer durant l'any que ve no compleix els mínims necessaris. Any rere any, els pressupostos de Foment passen de llarg a les millores estructurals que requereix la xarxa de Rodalies per donar un servei a l'alçada dels 400.000 viatgers diaris que tenen els trens de proximitat.
Aquest any no és una excepció. Ni la crisi viscuda els últims tres anys a la xarxa ha accelerat les inversions. En el projecte de llei de pressupostos generals de l'Estat per al 2009 presentat pel govern espanyol només es preveu una inversió directa de 71,9 milions d'euros. Una xifra que queda molt lluny dels 6.000 milions que fa tres anys el govern i l'Ajuntament de Barcelona van reclamar al ministeri de Foment. D'aquí els 83 anys que es trigarien a construir les infraestructures previstes en aquest pla, el cost del qual ara seria més alt, atès que es va presentar el 2005, però va ser redactat entre un i dos anys abans.
Amb tot, el ministeri es podria agafar a l'argument que mai va donar el seu sí al pla que li van presentar les institucions catalanes. De fet, la ministra Magdalena Álvarez, a través de l'exsecretari d'Estat d'Infraestructures, Víctor Morlán, es va comprometre a presentar un pla propi per a la millora de Rodalies, pla que mai s'ha arribat a fer públic si és que existeix. El que, en canvi, sí que va signar Foment va ser un conveni d'inversió amb el departament de Política Territorial i Obres Públiques on es comprometia a invertir 1.413,5 milions d'euros en el període 2006-2012.
Les xifres no quadren
Amb aquest conveni a la mà, tampoc quadren les xifres del pressupost del 2009. A ritme de 71,9 milions per any, les obres que preveu el conveni no s'acabarien fins el 2026, vint anys després que el conseller Nadal i la ministra Álvarez estampessin les seves signatures a un conveni presentat a so de bombo i platerets.
La majoria de les obres que es van pactar amb Foment aquell setembre de 2006 han quedat encallades en els últims dos anys. La crisi de Rodalies, primer, i la negociació per al traspàs de competències, després, semblen haver deixat de banda aquestes obres. Tot just aquest any s'ha fet públic l'estudi informatiu del desdoblament de la línia entre Vic i Barcelona, que el conveni xifra en 250 milions, però que n'acabarà costant força més. De fet, aquesta és l'única obra concreta que apareix acompanyada de pressupost per al 2009 i de projeccions en el període 2010-2012. Es clar que, sumant les quantitats, només hi ha previst invertir-hi 96 milions fins l'any que finalitza la vigència del conveni.
Les queixes
Però que no es queixin els usuaris de la línia de Vic -coneguda pels constants retards-: pitjor ho tenen els que esperen la connexió amb l'aeroport del Prat o la construcció de la línia Cornellà-Castelldefels al Baix Llobregat. Ni un ral dels pressupostos per a aquests projectes, valorats en un mínim de 766 milions d'euros en el conveni.
Punt i a part mereix la línia ferroviària orbital, un dels grans projectes presentats pel primer tripartit que segueix amagat als calaixos d'algun despatx del ministeri. Quatre milions d'euros hi va dedicar en estudis de traçat el pressupost del 2008, que el 2009 també desapareixen.
Fora de l'àmbit de Rodalies, en canvi, Foment segueix amb el ritme d'inversió previst. El pressupost per a les obres del TGV previst per l'any que ve és de 630 milions només per a la província de Barcelona. Tot i això, cal remarcar que la inversió a l'Estació de Sants passa a ser de només 3,4 milions, quan el 2008 van ser 84 milions i se'n preveuen 73 per al 2010.
Aquest any no és una excepció. Ni la crisi viscuda els últims tres anys a la xarxa ha accelerat les inversions. En el projecte de llei de pressupostos generals de l'Estat per al 2009 presentat pel govern espanyol només es preveu una inversió directa de 71,9 milions d'euros. Una xifra que queda molt lluny dels 6.000 milions que fa tres anys el govern i l'Ajuntament de Barcelona van reclamar al ministeri de Foment. D'aquí els 83 anys que es trigarien a construir les infraestructures previstes en aquest pla, el cost del qual ara seria més alt, atès que es va presentar el 2005, però va ser redactat entre un i dos anys abans.
Amb tot, el ministeri es podria agafar a l'argument que mai va donar el seu sí al pla que li van presentar les institucions catalanes. De fet, la ministra Magdalena Álvarez, a través de l'exsecretari d'Estat d'Infraestructures, Víctor Morlán, es va comprometre a presentar un pla propi per a la millora de Rodalies, pla que mai s'ha arribat a fer públic si és que existeix. El que, en canvi, sí que va signar Foment va ser un conveni d'inversió amb el departament de Política Territorial i Obres Públiques on es comprometia a invertir 1.413,5 milions d'euros en el període 2006-2012.
Les xifres no quadren
Amb aquest conveni a la mà, tampoc quadren les xifres del pressupost del 2009. A ritme de 71,9 milions per any, les obres que preveu el conveni no s'acabarien fins el 2026, vint anys després que el conseller Nadal i la ministra Álvarez estampessin les seves signatures a un conveni presentat a so de bombo i platerets.
La majoria de les obres que es van pactar amb Foment aquell setembre de 2006 han quedat encallades en els últims dos anys. La crisi de Rodalies, primer, i la negociació per al traspàs de competències, després, semblen haver deixat de banda aquestes obres. Tot just aquest any s'ha fet públic l'estudi informatiu del desdoblament de la línia entre Vic i Barcelona, que el conveni xifra en 250 milions, però que n'acabarà costant força més. De fet, aquesta és l'única obra concreta que apareix acompanyada de pressupost per al 2009 i de projeccions en el període 2010-2012. Es clar que, sumant les quantitats, només hi ha previst invertir-hi 96 milions fins l'any que finalitza la vigència del conveni.
Les queixes
Però que no es queixin els usuaris de la línia de Vic -coneguda pels constants retards-: pitjor ho tenen els que esperen la connexió amb l'aeroport del Prat o la construcció de la línia Cornellà-Castelldefels al Baix Llobregat. Ni un ral dels pressupostos per a aquests projectes, valorats en un mínim de 766 milions d'euros en el conveni.
Punt i a part mereix la línia ferroviària orbital, un dels grans projectes presentats pel primer tripartit que segueix amagat als calaixos d'algun despatx del ministeri. Quatre milions d'euros hi va dedicar en estudis de traçat el pressupost del 2008, que el 2009 també desapareixen.
Fora de l'àmbit de Rodalies, en canvi, Foment segueix amb el ritme d'inversió previst. El pressupost per a les obres del TGV previst per l'any que ve és de 630 milions només per a la província de Barcelona. Tot i això, cal remarcar que la inversió a l'Estació de Sants passa a ser de només 3,4 milions, quan el 2008 van ser 84 milions i se'n preveuen 73 per al 2010.
Notícies relacionades
Escriure un comentari
Identificar-me.
Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar.
Vull ser usuari verificat.
Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.