Seguint el vell ferrocarril
Ideal per fer a peu o en bicicleta, la Ruta del Ferro i del Carbó segueix el traçat de l'antiga línia de tren que transportava el carbó d'Ogassa fins a Ripoll
Tot pedalant es pot descobrir bona part de la història del Ripollès i del seu passat industrial en aquesta via verda que porta el nom de Ruta del Ferro i del Carbó, en al·lusió a la important tradició de la farga al Baix Ripollès i a l'extracció del carbó a les mines d'Ogassa. El traçat, d'uns dotze quilòmetres, ressegueix el trajecte que feia el tren (Ripoll-Sant Joan de les Abadesses-Toralles-Ogassa) i connecta amb el tram del Carrilet d'Olot a Girona arribant fins a la Costa Brava, a Sant Feliu de Guíxols. L'origen d'aquesta via prové de l'explotació de les mines, determinants perquè el ferrocarril arribés al Ripollès l'any 1880, a fi de traslladar ràpidament el mineral cap a Barcelona. La finalització de l'activitat minera va suposar el tancament de la línia ferroviària.
L'inici del recorregut està acompanyat pel cabal del riu Ter, i durant tot el trajecte, que travessa un túnel i tres ponts, s'alternen prats verds i boscos. Cada vegada que es travessa una carretera, un empedrat al paviment de la via i la bona senyalització ens posa en alerta. A 10 quilòmetres de Ripoll, la via s'endinsa en l'ampli recinte de l'Estació de Sant Joan de les Abadesses. Aquesta queda situada a la part alta de la localitat i és quasi obligatori baixar al poble, creuar el Ter per l'espectacular pont gòtic i perdre's pels carrers de la vila, on s'amaguen grans joies del romànic. El traçat fins a Toralles creua la carretera d'Ogassa només sortir de l'estació. Des d'aquest punt, la via ascendeix suaument per la vall del Malatosca, un afluent del Ter que neix a la serra Cavallera. A uns dos quilòmetres de Sant Joan, el camí arriba al carregador de Toralles, que rebia els minerals procedents del ferrocarril miner d'Ogassa.
Els que encara no estiguin cansats poden seguir fins a Ogassa. Cal tenir en compte, però, que aquest tram, d'uns dos quilòmetres, té un pendent més pronunciat i es converteix en un exercici més intens fins i tot per a esportistes entrenats, ja que no segueix l'itinerari d'un ferrocarril normal. En aquest punt hi havia antigament unes vagonetes aèries amb un sistema de plans inclinats que funcionaven per gravetat. Les vagonetes es carregaven de carbó a les mines d'Ogassa i baixaven pel propi pes fins a Toralles. La força de les vagonetes plenes arrossegava cap amunt les buides. A Toralles, un tren de vapor carregava la mercaderia fins a Sant Joan de les Abadesses, on el tren de via ampla connectava amb l'estació de Ripoll.
L'esforç d'aquest últim tram, però, es veurà recompensat pel paisatge verd i boscós del municipi, on hi ha els cims coneguts com el Balcó del Ripollès. I també per la possibilitat de conèixer i visitar algunes de les mines que van abastir el desenvolupament industrial català des de finals del segle XVIII fins a la primera meitat del XX.