Els gironins ja han fet més trucades al 112 que l'any passat
En els deu mesos d'aquest any el telèfon d'emergències ha rebut des de les comarques gironines quatre mil peticions d'assistència més que en tot el 2009
Un 52% de les trucades han estat relacionades amb la policia
El telèfon d'emergències 112 de Catalunya ha rebut aquest any, entre l'1 de gener i el 19 d'octubre, un total de 97.410 trucades operatives procedents de persones de la demarcació de Girona, 3.957 més que en tot el 2009, que van arribar a 93.453.
Les trucades d'aquest 2010 han suposat la derivació de 109.307 incidents als diferents cossos operatius, segons el tipus d'incidència: els bombers si es tracta d'un incendi, Mossos d'Esquadra si és d'un atracament o tots dos cossos al mateix temps si és necessari, entre altres. Cadascuna de les trucades al 112 ha suposat una mitjana d'1,12 incidents en un sol expedient. Els cossos de Mossos d'Esquadra i policia local són els que han tingut més peticions urgents d'assistència, les quals són un 52%, més de la meitat del total. A la seguretat la segueixen les peticions dels serveis dels Bombers de la Generalitat i del Servei Català de Trànsit. En aquest sentit, els Mossos d'Esquadra han atès, fins al 19 d'octubre d'aquest any, un total de 44.827 incidents (un 41% del total); els bombers, un 21,12%; el Servei Català de Trànsit, un 13,81%; la policia local, un 10,61%; el servei d'emergències mèdiques (SEM), un 19,75%; els Agents Rurals, un 1,78%; Protecció Civil, un 0,67%; Salvament Marítim, un 01,3%; actors socials, un 0,06%, i d'altres, un 0,01%.
El 112, a l'alça
L'augment del nombre de trucades al 112 des de principi d'any d'aquest any en relació a tot l'any passat és a causa de, principalment, la incorporació a aquest telèfon d'emergències del cos d'Agents Rurals, el setembre de l'any passat, i de Protecció Civil, que s'hi va integrar després de la nevada del març d'aquest any. També hi ha influït el fet que s'han derivat al 112 moltes de les trucades que es feien directament al cos dels Mossos d'Esquadra a través del 088 en els últims mesos. La difusió d'aquest servei d'emergències els últims anys ha motivat també que la gent cada vegada l'utilitzi més, en detriment d'altres que ara han passat més a un segon pla. La resposta del 112 és immediata les 24 hores del dia durant els 365 dies de l'any. A través d'aquest número, el servei del qual és gratuït i cobreix tot el territori català, qualsevol persona pot demanar assistència urgent davant de qualsevol tipus d'emergència.
La Xarxa Rescat atén 30 milions de trucades
La Xarxa Rescat d'emergències i seguretat a Catalunya, un sistema de radiocomunicacions pels implicats en una emergència, ha doblat la capacitat i el 2009 va atendre 30 milions de trucades.
La Plataforma Tecnològica, un sistema global
La Plataforma Tecnològica està en procés d'implantació i es refereix a un sistema global. És la part informàtica de la gestió perquè els cossos comparteixin una informació que té entrada única al 112.
Trucades buides o no procedents al telèfon 112
Sempre hi ha qui truca al 112 d'una manera malintencionada o errònia. La Generalitat està en una fase informativa de la normativa, que preveu sancions importants a qui faci un mal ús del servei.
Multes de fins a un màxim de 600.000 euros
La llei preveu multes per a qui faci trucades no procedents al 112. Les molt greus estan xifrades entre 150.000 i 600.000euros; les greus, de 6.000 a 150.000 euros i les lleus de 150 a 6.000 euros.
Pla per emergències radiològiques
Aprovat pel govern el setembre, el pla ha de fer front a emergències derivades de la presència de matèries radioactives i fonts de radiacions ionitzants on es treballa amb aquests materials.