Un any en guerra
Les negociacions entre govern espanyol i controladors culminen amb l'abandonament d'aquests del seu lloc de treball
L'estira-i-arronsa va estar a punt de dinamitar les vacances d'estiu, quan els treballadors van estar a punt de convocar una vaga a l'agost
Durant el procés s'ha disparat el nombre de baixes laborals
Al'aeroport de Barcelona es van viure ahir escenes familiars. Unes escenes que van fer rebobinar la memòria quatre anys, fins al juliol del 2006, quan centenars de viatgers es van veure atrapats per la vaga que van protagonitzar, sense avís, els treballadors de terra. En aquesta ocasió, tanmateix, les imatges de desesperació es van reproduir als aeroports de tot l'Estat. La vaga de controladors, també sense previ avís, contra el reial decret que va aprovar ahir l'executiu espanyol va desencadenar el caos. Amarga guinda per a un conflicte que ja fa un any que dura.
L'enfrontament entre controladors i l'executiu va encetar-se a finals de novembre del 2009, quan el president d'Aena va fer públic el sou mitjà dels controladors, denunciant que era més alt que el dels seus col·legues europeus. Ni més ni menys de 350.000 euros anuals. Aquest anunci va destapar la caixa dels trons i va posar sobre la taula la voluntat del govern de modificar les condicions laborals d'un col·lectiu de 2.500 professionals. Una modificació que perseguia, persegueix, el que ja és una tònica dominant en temps de crisi: estalviar.
Poques setmanes després d'aquest anunci, al desembre, la falta de controladors va provocar el primer capítol d'una sèrie de “vagues encobertes”, segons va denunciar el mateix ministre de Foment, José Blanco.
Corda tensada
Per esquivar la pressió dels controladors, l'executiu va aprovar al febrer un reial decret que tornava a Aena la capacitat de gestió i control del trànsit aeri, en mans dels controladors des del març del 1999. La norma també va posar fi al privilegi dels treballadors de jubilar-se als 52 anys amb el 100% de la pensió. Per acabar de tensar la corda, el govern va aprovar una nova normativa dos mesos després en què es va rebaixar el sou del controladors. La resposta, immediata: l'absentisme laboral es va disparar. I una nova norma sobre la jornada laboral, aprovada per limitar les hores extra –l'abús va portar alguns a cobrar 900.000 euros l'any– va trencar la corda, i el 98% dels controladors van autoritzar el seu sindicat, USCA, a convocar una vaga a l'agost.
Finalment, USCA i Foment van signar un preacord pel qual els controladors acceptaven la normativa a canvi de poder flexibilitzar la jornada en funció de la càrrega de treball. Les negociacions es van reprendre, però la calma va durar poc. A l'octubre els controladors es van aixecar de la taula acusant el ministeri d'incompliments. Des d'aleshores hi ha hagut problemes en el trànsit aeri de Galícia. Ahir, a tot l'Estat.
Notícies relacionades
Publicat a
- El Punt. Barcelonès Nord 04-12-2010, Pàgina 36
- El Punt. Barcelona 04-12-2010, Pàgina 36
- El Punt. Camp de Tarragona 04-12-2010, Pàgina 36
- El Punt. Comarques Gironines 04-12-2010, Pàgina 40
- El Punt. Penedès 04-12-2010, Pàgina 36
- El Punt. Maresme 04-12-2010, Pàgina 36
- El Punt. Vallès Occidental 04-12-2010, Pàgina 36
- Avui 04-12-2010, Pàgina 28