infraestructures
Portar el tren a la Seu d'Urgell costa 265 milions
Caldria fer tres túnels per prolongar la línia Lleida-Pobla fins a tocar d'Andorra
La Diputació de Lleida va presentar ahir una proposta de corredor ferroviari entre Lleida i la Seu d'Urgell a través de la prolongació de la línia de la Pobla de Segur. La proposta significaria prolongar 55 quilòmetres la línia existent des de la Pobla de Segur (Pallars Jussà) fins a Organyà (Alt Urgell), i des d'allà remuntar el Segre fins a la Seu d'Urgell. La línia podria connectar amb una segona prolongació fins a Andorra.
L'estudi, realitzat pel despatx Gabinete de Apoyo Técnico SL per encàrrec de la Diputació, xifra en 265 milions d'euros la creació d'aquest corredor ferroviari. La meitat d'aquests pressupost se l'enduria la construcció de tres túnels. Un d'ells tindria uns 10 quilòmetres de longitud i es faria per superar la serra de Boumort i comunicar les valls de Carreu i de Cabó. Aquest seria el principal accident geogràfic que caldria superar i afectaria l'espai natural del PEIN Boumort-Collegats. El altres dos túnels es trobarien entre Organyà i els Hostalets de Tost, ja remuntant el riu Segre, i serien per evitar zones inundables.
El més barat
Aquest corredor és el més barat i el de menys impacte ambiental per fer arribar el tren des de Lleida fins a la Seu d'Urgell, segons va assegurar el president de la Diputació de Lleida, Jaume Gilabert. L'opció d'allargar la línia de la Pobla fins a Sort, per donar servei al Pallars Sobirà, i d'allà enfilar cap a la Seu d'Urgell travessant el port del Cantó, triplicaria el cost i allargaria el viatge amb trenta quilòmetres més, segons Gilabert.
Ara la pilota és a la teulada de la Generalitat. L'estudi, que ha costat 17.000 euros, s'entregarà al Departament de Territori i Sostenibilitat perquè l'avaluï i l'aprofiti, si vol, en la futura redacció del projecte d'impacte ambiental. Gilabert ha apuntat que Andorra, estat que es beneficiaria de la connexió, “podria col·laborar” en la realització del projecte.