Les multes a la zona 80 van baixar a la meitat el 2010
Trànsit va imposar l'any passat 81.439 sancions contra les 158.043 incoades el 2008, quan es va implantar la mesura
La majoria de conductors només respecten el límit quan passen per sota el radar
Els radars instal·lats als accessos de la ciutat de Barcelona limitats a 80 km/h van caçar l'any passat la meitat d'infractors que el 2008, el primer any que es va implantar la mesura. De 158.043 sancions incoades el 2008 pel Servei Català de Trànsit s'ha passat a les 81.439 registrades l'any passat. O el que és el mateix: durant el 2008 es van multar 432 conductors cada dia, mentre que el 2010 la xifra es va reduir fins als 223. Aquest descens del nombre de sancions contrasta amb l'augment dels accidents greus registrats durant el 2010 a l'àrea limitada a 80, que va passar dels 38 del 2008 als 45 comptabilitzats el 2010.
Els experts atribueixen aquests dos factors a una sola causa: cada vegada més conductors espavilats han descobert la ubicació exacta dels radars fixos i només aixequen el peu de l'accelerador quan hi passen per sota. D'aquesta manera aconsegueixen burlar el dispositiu i fora del seu abast tornen a accelerar i augmenten així el risc de patir un accident greu.
Relaxació progressiva
És evident, doncs, que en dos anys d'aplicació de la mesura hi ha hagut una relaxació progressiva dels conductors, un fenomen que els experts també atribueixen al fet que des del novembre del 2009 circular fins a 130 km/h a la zona limitada a 80 no resta punts del permís de conduir. Segons dades del Servei Català de Trànsit, entre el 2005 i el desembre del 2007, just abans de la implantació del límit a 80, la velocitat mitjana als accessos de Barcelona fora dels períodes de congestió oscil·lava entre els 91 i 94 quilòmetres per hora. A partir de l'aplicació de la mesura, la mitjana va baixar a 76 km/h el primer trimestre del 2008 i es va anar incrementant fins a finals del 2009 sense superar mai el sostre dels 80. A partir del 2010, aquest increment progressiu no es va aturar i va acabar superant la barrera dels 80 per hora. Els responsables del Servei Català de Trànsit consideren que aquestes dades avalen, des del punt de vista de la seguretat del trànsit, la nova estratègia d'eliminar el límit permanent a 80 i substituir-lo progressivament pel sistema de velocitat variable que des d'avui s'aplicarà a la C-31 i la C-32. De la mateixa manera, tant el descens de les multes com l'increment de la velocitat mitjana fora de l'abast dels radars debilita els arguments de seguretat que esgrimia l'anterior govern per mantenir el límit a 80.
Radars piezoelèctrics
En tots aquests punts es mantindrà la presència de radars sincronitzats amb la velocitat màxima indicada en cada moment en els pòrtics lluminosos. Es tracta de radars piezoelèctrics que disparen la fotografia a través d'un senyal elèctric que els fa invisibles als inhibidors. El funcionament és senzill: uns sensors situats sota la calçada detecten la velocitat del vehicle quan les rodes hi passen per sobre.