El govern prioritza el túnel ferroviari al turó de Montcada
L'esborrany del pacte nacional d'infraestructures, aprovat dimarts en la reunió del consell de govern de la Generalitat, recull una part de les propostes de Via Vallès encaminades a la millora de la connectivitat ferroviària. El document, com ja avançava ahir aquest diari, reserva una partida pressupostària de 96 milions per començar a construir línies de tramvia a la comarca, i inclou la construcció d'una altra estació d'intercanvi entre les línies dels FGC i Renfe –a l'Hospital General– i un altre enllaç de les línies R4 i R7 de rodalies al sector Baricentro de Barberà.
Pel que fa a noves infraestructures ferroviàries, la prioritat del govern serà l'excavació d'un túnel entre Torre Baró i Cerdanyola –sota el turó de Montcada– per escurçar uns deu minuts el trajecte ferroviari entre Terrassa, Sabadell i Barcelona. Aquesta obra evitaria el pas d'una part dels trens, que tindrien caràcter semidirecte, per les tres estacions de Montcada. I és l'alternativa temporal al túnel d'Horta, que també apareixerà en el document amb «caràcter ferroviari», tal com han defensat els diputats d'ICV-EUiA.
La ronda del Vallès, a debat
El grup ecosocialista i ERC continuen estudiant el traçat alternatiu al quart cinturó entre Terrassa i Granollers. Volen que la ronda del Vallès discorri molt més a prop dels nuclis urbans i els polígons, i que sigui una via ràpida de caràcter comarcal. Els socis del PSC treballen amb estudis de traçat en què, per exemple, s'aprofitarien trams de carreteres secundàries ja construïts. Un dels estudis situa part del recorregut entre Sabadell i Terrassa a tocar de la línia de Renfe –a Torrebonica–, mentre que la connexió fins a Palau-solità resseguiria el traçat de la C-155 per Polinyà. Dels 37 quilòmetres de ronda, només n'hi hauria 11 de traçat nou; mentre que el projecte de Foment –amb més impacte i expropiacions– planteja una autovia de 34,5 quilòmetres, dels quals 31 serien nous de trinca. El dilema és aconseguir diners del ministeri per fer una via comarcal, però ICV-EUiA defensa que la Generalitat reclami a l'Estat la transferència de la partida.