Societat

L'aeroport de Girona perd dos milions de passatgers el 2011

La major part del descens és per l'eliminació de rutes de Ryanair, fruit del desacord amb el nou govern

La companyia irlandesa passa de 62 rutes des de Girona a 46 aquest estiu i redueix un 48% les freqüències

L'aeroport de Girona tancarà l'any amb tres milions de passatges, dos milions menys que l'any passat, principalment per la retirada de vols de Ryanair, segons va assegurar ahir en roda de premsa Lluís Sala, director de l'aeroport. Sala va xifrar la retirada de vols en una davallada d'un milió i mig de passatgers –la mateixa xifra que donava Ryanair quan va anunciar la cancel·lació de les rutes–. L'altre mig milió correspondria a la baixada de passatgers que es va produir a l'aeroport a partir del setembre passat quan aquesta mateixa companyia va decidir operar també des de Barcelona. Des de llavors les pèrdues s'han situat entorn del 30%-35%.

La companyia irlandesa passa de 62 a 46 rutes des de Girona durant la temporada d'estiu, que va començar diumenge passat –un 25,8% menys que el 2010– i una reducció del 48% de les freqüències en comparació amb l'any anterior, per passar de 748 a 388. Sala xifra aquesta reducció en una disminució d'un milió i mig de passatgers. Tot això, però, pot canviar si les negociacions entre Ryanair i la Generalitat arriben a bon port i per tant, segons Sala, aquesta pot ser una situació “circumstancial”. Ryanair té interès a mantenir la seva base a Girona perquè “s'hi sent a gust i li és rendible”, va assegurar Sala, que va precisar que tot i que ha retirat vols des de l'aeroport gironí no els ha incrementat els de Barcelona. El director de l'aeroport, a més, va assegurar que les retallades de vols i de freqüències anunciades per Ryanair no s'han escollit per criteris de “rendibilitat econòmica” sinó que són rutes que tenien ocupacions superiors al 80%.

Entre les reduccions que ha fet, destaca l'eliminació de set dels vuit vols locals que fins ara la companyia irlandesa feia des de Girona, inclòs el vol a Madrid, que era, segons Sala, el vol amb més passatgers de l'aeroport de Girona i una “sotragada greu” no només des del punt de vista turístic sinó de negocis. Deixa només la ruta a Palma de Mallorca.

A més de les rutes a l'Estat també hi ha hagut un important descens en el nombre de freqüències que Ryanair oferirà a altres països. Així, l'aeroport gironí perd un 40% de les freqüències que tenia a Itàlia, un 25% al Regne Unit i Irlanda, i un 50% de les que tenia a Alemanya. Unes de les rutes que ja es van perdre en la temporada d'hivern i que ara no es recuperen són les de Portugal.

El director de l'aeroport, Lluís Sala, va assegurar ahir que han augmentat substancialment les consultes i visites de noves companyies interessades en Girona, com ara Jet2.com, Ural Airlines, Transaero Airlines, Montenegro Airlines, Small Planet Airlines o Tui Airlines Nederland, entre d'altres. “Espero en els propers mesos poder anunciar connexions amb Ucraïna i Rússia”, va avançar Sala, que va assegurar que totes les companyies oferirien vols a Europa i principalment a països de l'Europa de l'Est.

El director de l'aeroport està convençut que Girona recuperarà el trànsit de passatgers des de l'arribada de Ryanair a Girona el 2004 perquè Ryanair i la Generalitat arribaran a acords. També, segons Sala, hi juga a favor el nou model aeroportuari, que permetrà una gestió individualitzada i amb participació de les institucions locals en els aeroports. Davant el nou escenari, l'aeroport Girona Costa Brava podrà oferir tarifes més avantatjoses que altres aeroports que actualment són competència de Girona, com és el del Prat. “Les taxes de l'aeroport han baixat un 5% respecte de l'estiu del 2010 i són un 25-30% més barates que les de Barcelona”, va justificar el director.

5%
per cent
han baixat les taxes l'aeroport gironí respecte de l'estiu del 2010 i són entre un 25% i un 30% més barates que les de Barcelona.
50%
per cent
de les rutes que es perden són a Alemanya; un 40% de les freqüències eren a Itàlia i un 25% corresponien al Regne Unit i Irlanda.
46
rutes
farà a partir d'ara Ryanair a la demarcació. En total, l'aeroport gironí tindrà 54 destinacions.
80
per cent
d'ocupació tenien les rutes i les freqüències que Ryanair ha retirat aquest any. Per Sala, els criteris que s'han aplicat no han sigut de rendibilitat econòmica.

Girona tindrà vuit noves destinacions

Per a la temporada d'estiu d'aquest any –que va del 27 de març al 30 d'octubre–, l'aeroport tindrà un total de 54 destinacions i una mitjana de 444 operacions setmanals. Tindrà vuit noves destinacions en comparació amb la temporada anterior.

Totes les noves rutes regulars són de Ryanair i connectaran Girona amb les ciutats sueques de Karlstad i Skelleftea, amb Lamezia (Itàlia), Magdeburg-Cochsted (Alemanya), Rzeszow (Polònia), Vilnius (Lituània), Larnaca (Xipre) i Tallinn (Estònia).

També són novetat respecte al 2010 les companyies Air Europa i Brussels Airlines: la primera volarà a Nador (Marroc) i la segona a Brussel·les (Bèlgica).

D'altra banda, Transavia, que es consolida com la segona aerolínia en l'aeroport de Girona amb 24 operacions setmanals, també oferirà una nova ruta a Niederrhein (Alemanya). Transavia continuarà també amb els vols a Amsterdam i Rotterdam.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.