La contra
Denominació d'origen Terrassa
Diferents gremis, col·lectius i l'Ajuntament presenten la marca Terrassa Gastronòmica, que pretén situar la ciutat com a referent i capital del sector al Vallès i a Catalunya
El pa de Munt, la coca de Munt, la botifarra terregada, la botifarra de músic, el cigró menut del Vallès, la mongeta del ganxet, la Palaudina, el cafè Terrassa, la col paperina, la poma del ciri, el mató d'Ullastrell, l'oli d'oliva bequeruda, el vermut d'Ullastrell, la mistela d'Ullastrell, el vi ranci d'Ullastrell i el xai de Can Canya. Aquest cistell de productes té una cosa en comú: estan sota el paraigua de la marca Terrassa Gastronòmica. Els impulsors del projecte, la comissió formada en el si del Consell de Comerç i Turisme, volen situar la ciutat com a referent i capital gastronòmica del Vallès i com a ciutat d'interès gastronòmic a Catalunya. També pretenen recuperar productes autòctons i desenvolupar accions de promoció i divulgació. Així mateix, es vol potenciar els nivells ocupacionals i la formació professional del sector gastrònom, aconseguir nivells importants d'autoestima gastronòmica a la població i, finalment, afavorir la millora de les infraestructures turístiques relacionades amb l'oferta gastronòmica.
El xef Artur Martínez va destacar ahir que es tracta d'un projecte “únic” i “pioner a Catalunya”. Si més no, la comissió està formada pel Gremi d'Hostaleria, el Gremi de Carnissers i Cansaladers Xarcuters, el Gremi de Flequers, la Cambra de Comerç, el col·lectiu Cuina Vallès, el col·lectiu Slow Food, l'Associació Mercat de Sant Pere, l'Associació Mercat de la Independència, la Fundació Sant Galderic i l'Ajuntament. Des de la seva formació, la comissió ha creat Terrassa Gastronòmica, ha organitzat diverses jornades i activitats tan representatives com les del cigronet del Vallès, la temporada Caça i Bolet, la ruta De Tapa en Tapa, a banda de degustacions de diferents productes autòctons. També ha redactat un pla de dinamització del turisme gastronòmic i col·labora amb els petits productors per fomentar noves creacions representatives de la ciutat.
Tanmateix, Martínez va voler deixar clar que els nous productes “han de partir de la qualitat”. En aquest sentit, la comissió gastronòmica ha de començar a treballar en la constitució d'un consell regulador que vetlli perquè els productes que tinguin el segell i la marca Terrassa Gastronòmica ofereixin les garanties de qualitat al consumidor. Amb tot, encara està pendent d'estudiar de quina manera es registren els productes perquè siguin identificats com a denominació d'origen Terrassa.
La programació per aquest any, però, no s'atura. Al maig es presentarà el vi Plinius el Vell elaborat per Rafa Blanco. És un raïm macabeu 100% d'Ullastrell, de 50 anys d'antiguitat, del qual s'han fet menys de 500 ampolles. “Ara està descansant” durant uns quinze dies i després s'hi posarà l'etiqueta, segons va explicar ahir el seu productor.