economia
El Penedès vol explotar l'actiu econòmic de la vinya
La unió del Congrés d'Art i Paisatge Vitivinícola i el Meeting Internacional de les Rutes del Vi pretén optimitzar recursos
Aspiren a ser un espai de reflexió que connecti amb la realitat
Instal·lacions efímeres que faran de Vilafranca una ciutat més connectada amb la realitat vitivinícola de la comarca, i construccions o reconstruccions permanents, que permetran rendibilitzar des del punt de vista emocional i econòmic el paisatge que ha generat la indústria del vi. Aquests són els dos eixos entre els quals es desenvolupa el programa de la tercera edició del Congrés d'Art i Paisatge Vitivinícola del Penedès, que enguany introdueix el concepte de l'enoturisme, fruit de la unió amb el Meeting Internacional de les Rutes del Vi. Se celebrarà els dies 2, 3 i 4 de juny i disposarà de prestigiosos ponents que permetran reflexionar sobre el passat, el present i el futur d'aquest territori i exposaran detallats exemples per no desconnectar de la realitat. El director del congrés, el conegut arquitecte paisatgista Miquel Vidal, va insistir en la necessitat d'entendre el paisatge com un actiu econòmic.
Precisament, dins del programa d'activitats del congrés hi ha una visita als miradors que s'han fet dins del projecte Miravinya. Els miradors s'han ubicat a Torrelavit, el castell de Subirats, Font-rubí i el turó de Sant Pau. La idea és que mitjançant aquests miradors es pugui generar un flux de visitants que es moguin en aquest entorn i es generin nous actius. Aquesta és la fórmula per entendre els beneficis de la conservació i millora del paisatge al Penedès. La regidora de Promoció Econòmica de Vilafranca, Dolors Rius, va explicar que dins l'apartat d'enoturisme, el dia 3 de juny hi haurà dues taules per explicar les experiències de Saint-Cristhol i de Napa Valley, on el sector vitivinícola s'ha convertit en un motor econòmic. L'alcalde de Vilafranca, Pere Regull, creu que el cas de Napa Valley és molt significatiu, perquè era un territori que vivia la pressió urbanística d'una gran ciutat com Sant Francisco de la mateixa manera que el Penedès, la pressió de Barcelona. Regull assegura que el Penedès té molta vida econòmica més enllà de les vinyes, però insisteix que el que dóna idiosincràsia, personalitat i caràcter als penedesencs no és la indústria del motor, sinó la vinya i el vi.
L'objectiu del congrés és connectar la societat del Penedès i de fora amb el paisatge vitivinícola i els seus avantatges. Pere Guilera, un dels impulsors del congrés en els seus orígens, insisteix en la necessitat de fer pedagogia sobre el paisatge modern i connectat a les necessitats de la indústria vitivinícola i a la terra.
En el congrés hi haurà instal·lacions efímeres al carrer del Comerç de Vilafranca, a l'església de Santa Maria i a Cal Maristany, a Subirats. A més, se celebrarà un tast de caves grans reserves, dirigit pel sommelier de Monvínic César Cánovas, i Josep Massana farà una exposició al claustre de Sant Francesc amb una clara vocació pedagògica sobre el paisatge modern.