Societat

La nit no sempre és jove

Algunes discoteques de la demarcació fa més de quaranta anys que es mantenen de referents

No només a la costa, sinó que a l'interior també hi ha recintes que no han canviat d'amo i que sobreviuen al pas del temps

L'oci i el lleure acostumen a ser companys de bons records, de vivències, sovint mitificades, i d'episodis personals difícilment repetibles. Tant el diürn com el nocturn, tot i que en aquesta segona modalitat, les discoteques, els bars i els pubs han esdevingut escenaris ideals. De noms n'hi ha per donar i per vendre, malgrat que només uns quants locals han sobreviscut al pas del temps i a les modes. L'excel·lència en la gestió, tant recomanada i demanada en els darrers anys, la capacitat d'adaptació i de regeneració, la bona sintonia amb un públic fidel o, senzillament, la capacitat de convertir-se, per art de màgia, en el lloc de moda i de referència de la nit, han permès que molts espais continuïn oberts i, en alguns casos, segueixin sent un referent en l'oci nocturn no només del seu municipi, sinó de la rodalia.

La discoteca Flashback, a Salou, n'és un dels principals referents. El recinte es manté obert des de fa quaranta-dos anys, quan un jove Vincent Battini, un emprenedor vingut des de l'illa de Còrsega, va decidir fer parada a Salou i arrencar un negoci en un escenari i en una època que res tenen a veure amb avui, tot i que la intenció inicial era obrir un càmping. Era l'any que l'home va arribar a la lluna, l'inici de la fi de la dictadura i el moment en què els Beatles triomfaven. A l'Estat espanyol, però, encara imperava l'esperit del guateque.

No hi ha secrets

La gestió de la discoteca ha passat a mans d'un dels seus fills, Hugo, que desgrana la fórmula que els ha permès continuar sent una de les destinacions preferides de la nit, principalment a la Costa Daurada: “L'únic que hem fet és mantenir el nivell de qualitat en el servei, tenir un bon criteri a la porta d'entrada, bona música i bona ambientació”. Battini insisteix que també és fonamental la clientela: “Nosaltres tenim sort perquè aquí ve el que es diu bona gent, potser és una qüestió sociocultural que caldria estudiar més a fons”, explica el gerent de Flashback. Fins i tot, la filosofia que impera és la d'un club en alguns aspectes familiars, ja que, segons Battini, hi ha gent que fa trenta anys que ve “cada cap de setmana”. De totes maneres, el perfil del client se situa entre els 25 i els 40 anys.

Canvis, constantment

Una altra de les raons que han permès que la Flashback mai hagi passat de moda és que s'ha sabut adaptar als nous temps. “Fa quinze anys vam obrir una terrassa coberta i ara també tenim un restaurant, el Flashbar. Es tracta d'anar modernitzant-se”, va afegir Battini. Quant a la competència, no és que no en faci cas, sinó que té clar que han de mantenir-se fidels a un estil. A més, a principis de segle van tornar a viure un esclat de públic.

LA DATA

1969
Fa quaranta-dos anys
va obrir les portes Flashback, a Salou, i la gestió no ha canviat mai de mans.

LA XIFRA

30
anys
fa que van a aquestes discoteques molts clients. Els propietaris asseguren que es tracta d'un club familiar.

La Cage i La Masia, des del 1965

Encara hi ha dues discoteques amb més antiguitat que la Flashback, tot i que han canviat de propietaris, per bé que mantenen l'activitat. A Salou, el 1965 va obrir les portes La Cage, un altre dels espais més emblemàtics i que va acaparar bona part de l'atenció dels turistes de la capital de la Costa Daurada. Fa uns 8 anys, aproximadament, el grup Pachá es va fer càrrec de la gestió de la discoteca –l'espai es manté al mateix lloc que en els anys seixanta– i a l'oferta tradicional s'hi van sumar tota una sèrie d'establiments, com Sol de Mar, la mateixa discoteca Pachá –es va traslladar de Salou a la Pineda– i Sol de Nit, que també té un local a Reus.

Des del mateix any que La Cage, a Torredembarra funciona la discoteca La Masia. L'actual propietari, Helmut Jochinke, explica que els seus pares van agafar el negoci l'any 1980 i que des de llavors s'ha mantingut oberta de manera ininterrompuda: “No hi ha fórmula, només intentem mantenir l'esperit de sempre perquè la nostra clientela és habitual, del poble i de la comarca”. La música, òbviament, també és clau per fidelitzar els clients: “Res de màquina ni de bacalao”.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.