Serveis

Resignats

Renfe preveu que el volum d'usuaris afectats pel tall ferroviari de Sants es redueixi en 30.000 la setmana vinent

Han hagut de canviar la seva estació de sortida i arribada 50 trens de Renfe

El tinent d'alcalde Antoni Vives diu als veïns de Sants que ja es veu “la llum al final del túnel”

La cobertura de vies s'acaba l'any vinent, però no hi ha data final per a la urbanització superior

Resignació dels passatgers de rodalies i regionals i resignació dels veïns de Sants que viuen abocats a la platja de vies ferroviàries. Els uns hauran de modificar fins al dia 27, un cop més, la seva ruta d'entrada o sortida de Barcelona pel tall del corredor de trens de Sants i els altres patiran obres durant tota la nit al davant de casa fins al mateix dia. Des de fa sis anys, els uns s'han resignat a patir les interrupcions periòdiques del servei ferroviari com a conseqüència de les obres, però també d'avaries sovintejades, i els altres s'han resignat a patir les obres durant sis anys. Ahir començava el tall més important de rodalies que ha tingut lloc aquests anys. No ha estat per un incident imprevist de les obres que ha obligat a improvisar una solució d'urgència com en ocasions anteriors. El tall està pensat i planificat amb temps i organitzat millor que en ocasions anteriors gràcies, en part, a l'experiència acumulada per les administracions i els operadors. L'eliminació de l'estació de Sants com a terminal de les línies provinents del sud, però també de la del Maresme va obligar Renfe a traslladar, la matinada d'ahir, fins a 50 trens buits a llocs diferents de sortida dels que són habituals la resta de l'any. Per exemple, les estacions de França, l'Hospitalet i Bellvitge començaven el servei com a terminals de sortida i arribada de trens de les línies R1 del Maresme, R2 sud del Garraf, R4 del Penedès i les regionals R13, R14, R15 i R16 de Lleida, Tortosa, Ulldecona, Tarragona, Reus i Valls. Però, a més, l'eliminació de la pota de l'aeroport del Prat de la línia R2 ha requerit programar amb deu autobusos de Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) un servei de llançadores entre la plaça de Joan Peiró de l'estació de Sants i les terminals T1 i T2 de l'aeroport.

Primer balanç

Després d'haver supervisat el funcionament de les alternatives a primera hora del matí, els responsables de Rodalies de Catalunya i l'Ajuntament de Barcelona feien balanç a l'estació de Sants. El tinent d'alcalde d'Hàbitat Urbà de Barcelona, Antoni Vives, es dirigia als veïns de Sants afectats –sens dubte els més perjudicats per aquesta dècada d'obres– recordant-los que avui ja es pot veure “la llum al final del túnel, perquè allò que semblava impossible ja té data de conclusió”.

Calendari d'obres

És una referència al fet que aquest tall programat de 24 dies permetrà construir el calaix que cobrirà les vies i al damunt del qual s'urbanitzarà una rambla per a vianants. El problema és que se sap que el cobriment s'enllestirà el primer semestre de l'any vinent i que, durant el segon, s'iniciarà la urbanització de la rambla. Però, a dia d'avui, encara no se sap quant de temps duraran les futures obres, perquè el projecte executiu de la urbanització no estarà a punt fins abans de l'estiu vinent. I no se sap si dividirà l'obra en fases ni si aquestes s'executaran seguides. L'única certesa a què es poden agafar els veïns és a la voluntat de l'Ajuntament d'acabar la major part de l'obra aquest mandat, que finalitza el 2015. Vives mateix confirmava que el primer dels tres torns d'operaris que treballaran ininterrompudament en la cobertura fins al dia 27 s'havia posat a la feina a les quatre de la matinada.

El coordinador tècnic de Rodalies de Catalunya, Marc Garcia, es mostrava raonablement satisfet pel bon funcionament dels transbordaments, però cautelós perquè, advertia, cal confirmar el bon funcionament els propers dies. El director de Rodalies Renfe, Miguel Ángel Remacha, explicava que, fins a les onze del matí, només s'havia produït un retard de deu minuts en un tren de la línia de Mataró.

Fluïdesa en la rotació

L'entrada, el gir i la sortida dels trens a les estacions de l'Hospitalet i Bellvitge –una de les principals preocupacions dels responsables ferroviaris– es feia amb la fluïdesa que calia per no bloquejar la rotació. Cal recordar que a l'Hospitalet havia d'arribar un tren de l'R4 cada quart d'hora i, entremig, intercalar-hi els de les línies regionals de l'Ebre, Lleida i Tarragona. Remacha explicava que, durant tot el dia, es vigilarien els diversos aspectes del dispositiu per si calia fer reajustaments i demanava un parell de dies de rodatge per a les 300 persones d'informació que, si bé han rebut formació prèvia, necessiten un temps per familiaritzar-se amb les línies i recorreguts sobre els quals han d'informar els usuaris amb dubtes. Els passatgers també s'hauran de familiaritzar amb els nous horaris i temps de recorregut, que augmenta fins a 45 minuts per als regionals tarragonins i lleidatans que, habitualment, circulen per la línia de la costa i durant aquest més ho faran per Vilafranca. Renfe preveu que aquesta setmana s'arribi al volum màxim de passatgers afectats –uns 150.000– i a partir de la setmana entrant es redueixi ja a 120.000. Fins a les onze del matí, ja eren 60.000 els que havien estrenat l'operació d'agost.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.