Andorra... feu lloc a taula!
La cuina del país pirinenc camina cap a la innovació fent bandera del producte local
A comprar o a esquiar. Durant dècades aquests han estat els motius principals per fer turisme a Andorra, un dels puntals de l'economia del país pirinenc. La cuina andorrana es vol fer un lloc en la llista de motius dels visitants, i està promocionant els seus valors a través de jornades gastronòmiques i congressos com Andorra la Vella Gastronòmica, organitzat recentment per l'empresa Promoure amb el suport del govern.
D'arrel mediterrània i vocació muntanyenca, la cuina andorrana té personalitat pròpia i alhora està influenciada tant per la catalana com per la francesa. El trinxat –que Andorra reivindica com a creació pròpia–, els embotits, la truita de riu, els plats a base de bolets, el corder, les patates i la vedella són els pilars dels fogons més tradicionals dels país. Les condicions climàtiques i els forts pendents no faciliten una producció agrícola extensa i diversificada, però productors i institucions han començat per millorar la qualitat dels productes més tradicionals. «Som un país de muntanya, que vivim del turisme. Tenim bona carn i la patata (trumfa) i ens estem esforçant molt per donar a conèixer els productes autòctons», explica Josep Vila, cònsol menor d'Andorra la Vella. Enguany, el govern ha sol·licitat a la Unió Europea el reconeixement del segell de qualitat Indicació Geogràfica Protegida per a la vedella andorrana, que és de la raça bruna.
Així, amb el producte com a base, la cuina andorrana ha iniciat un camí per donar a conèixer plats i aliments, amb la intenció de consolidar-se internacionalment com a referent turístic tant a través del receptari tradicional com amb la incorporació de les noves tendències. Ramon Sasplugas, cap de cuina del Celler d'en Toni, assegura: “La cuina tradicional es manté. Plats com la cua de bou estofada amb cervesa o la truita de riu a l'andorrana són cent per cent autòctons. Aquí s'ha menjat bé tota la vida, però no es coneix.” D'una banda, els restauradors es troben amb escassetat d'oferta de productes locals i de l'altra, han de convèncer uns clients que no estan acostumats a tenir Andorra com a referent gastronòmic. “Si tenim turisme de duralex és difícil... Els restauradors estem intentant arrencar una oferta diferent, basada en la qualitat.” Restaurants com La Cúpula de l'Hotel Plaza fan bandera de la imaginació a taula, i el seu xef, Patrick, practica una cuina dels sentits amb postres com l'arbre màgic (a la imatge superior). “A les cuines andorranes hi ha molta gent que està innovant, però cal veure quina acceptació tindrà. Si no, tornarem a la cuina tradicional”, comenta Sasplugas. De la mateixa manera que altres cuiners que van assistir al congrés Andorra la Vella Gastronòmica, és crític amb “la falta de suport institucional i de bona part del sector, que no acaben de creure en aquest camí”. El fòrum, d'àmbit internacional, ha estat impulsat per l'empresari Marcel Bersolí, però “podria haver estat una iniciativa pública”, es lamenta Sasplugas.
Andorra intenta fer un canvi de rumb en el seu posicionament turístic i la gastronomia hi té mot a dir. El passat novembre, va estrenar la campanya Alguna cosa es mou a Andorra, que aglutina per primer cop l'oferta de tardor i està destinada a atraure turistes catalans, espanyols i francesos. En els darrers quatre anys, Andorra ha passat de rebre 11 milions de turistes a 8,5. Francesc Camp, ministre de Turisme, reconeix: “Hem perdut competitivitat per diversos factors, com els canvis accelerats en el mercat turístic a causa d'internet i els vols barats... i no ens hem sabut adaptar.” L'esquí continua funcionant, però “patim a l'estiu i al novembre. Ens calia una campanya urgent, i en l'estratègia a mitjà termini, volem potenciar la gastronomia”. La campanya ha ofert, per primera vegada, paquets d'oci, hotel i menús gastronòmics de plats basats en carn i patata a cinquanta hotels. “Ha estat un èxit i probablement repetirem l'any vinent i, si cal, l'ampliarem. Recuperar els 11 milions de turistes és molt difícil, però volem augmentar les pernoctacions”, canviant una tendència arrelada d'anar a passar sol un dia al Principat, amb l'objectiu comercial encapçalant la llista. “Ens hem de donar a conèixer, sobretot a través d'internet”, resumeix Camps.
PER ARRIBAR-HI
Primera collita
E.P.Després de quatre anys de recerca per trobar varietats de patates que s'adaptin bé al clima i pugin satisfer les noves demandes de la restauració, enguany arriba la primera collita de patates de qualitat. La nova societat Sabors i Aromes comercialitzarà els productes de qualitat andorrans.