Infraestructures
Peatge a les noves infraestructures
El conseller de Territori avança que el sector privat farà les grans obres
El govern adopta la doctrina Alemany de pagament per ús
El govern de la Generalitat ha decidit adoptar la doctrina de pagament per ús per poder executar les noves grans infraestructures en aquesta època de debilitat dels pressupostos públics. És el model que defensa de fa anys per a les autopistes el president de la gran operadora d'infraestructures Abertis, Salvador Alemany, que avui també presideix el Consell Assessor per a la Reactivació Econòmica i el Creixement de la Generalitat. El conseller de Territori i Sostenibilitat, Lluís Recoder, l'ha posat sobre la taula en una conferència al Col·legi d'Aparelladors, Arquitectes Tècnics i Enginyers d'Edificació de Barcelona com a camí a seguir per la Generalitat amb vista al 2012.
Recoder parteix de la hipòtesi que, tot i ser novament un any “magre” en capacitat d'inversió pública, el 2012 no serà pitjor que aquest per a la Generalitat si bé el govern català haurà de destinar la reduïda capacitat inversora a escoles, centres d'assistència primària o hospitals. No podrà pas abordar grans infraestructures amb els seus propis recursos ni tampoc hipotecarà més les finances del futur adoptant sistemes de pagament ajornat com ara el peatge a l'ombra o el mètode Alemany –l'any que ve la meitat del pressupost inversor de la Generalitat es destinarà a pagar obra ja feta i els pagaments diferits de les grans infraestructures recents encara s'allargaran fins al 2044. En vista d'aquest panorama, l'alternativa és que l'empresa privada abordi les grans obres públiques a curt i mitjà termini amb la garantia que podrà recuperar la inversió per mitjà de cobrar peatge als usuaris que la utilitzin.
Abans d'ahir, Recoder ja avançava al Parlament que aquesta seria l'opció en cas de construir-se a curt termini el desdoblament en forma d'autovia de la B-500, coneguda com l'eix de la conreria entre el Barcelonès i el Vallès, que ha d'unir Badalona amb Santa Perpètua de Mogoda per mitjà d'un túnel. El conseller Recoder considera que la situació financera actual ha convertit la tria en un dilema que ell mateix respon: “Entre no fer les grans infraestructures o fer-les amb peatge, més val fer-les”. L'aposta pel pagament per ús ja la defensava pel futur el conseller Nadal, tot i que el tripartit no va arribar a aplicar-la en cap infraestructura.