200 morts a les carreteres
Catalunya rebaixa un 18% els morts i ferits greus en accidents
S'assoleix en un any l'objectiu triennal
L'augment del 25% de la sinistralitat dels motoristes durant bona part de l'any enfosqueix la reducció
Catalunya ha tancat l'any 2011 amb un objectiu més que assolit: la rebaixa de l'accidentalitat del trànsit a les carreteres. La reducció rècord ha permès tancar l'any amb 200 víctimes mortals, amb un descens del 18% respecte de l'any 2010. Només l'augment dels accidents greus amb motoristes implicats entela aquest balanç de trànsit, tot i que durant el quart trimestre de l'any el Servei Català del Trànsit (SCT) hi ha posat fil a l'agulla i ha aconseguit aturar la sagnia. En poc més d'una dècada, s'haurà reduït a un terç els morts a la carretera, ja que el mil·lenni va començar amb sis-centes víctimes l'any.
L'objectiu dels primers tres anys d'aquesta dècada era rebaixar una xifres ja prou baixes, però aquest 18% s'haurà assolit en només un any. Diversos factors hi intervenen: d'entrada la menor circulació, ja que la crisi ha fet reduir el trànsit en un 3%, els radars i límits de velocitat, els controls i duresa contra l'alcoholèmia i la major conscienciació, sobretot entre els joves.
Totes les franges d'edat, tipologies de vehicle i de carretera, dies de la setmana, horaris i tipus de col·lisions participen de la rebaixa. Per demarcacions, Tarragona lidera la reducció, amb un 31%. Barcelona queda més curta, amb només un 9% de millora en mortalitat i ferits greus. Girona i Lleida mantenen la mitjana, amb un 15% i un 19%, respectivament.
L'excepció són les motos i motocicletes. Els accidents de motos de gran cilindrada, sobretot, van disparar-se durant el primer semestre del 2011. La campanya de conscienciació específica entre els motoristes i els controls en algunes carreteres amb revolts on s'acostumen a concentrar conductors joves amb ganes de donar gas han permès aturar la sagnia durant l'últim trimestre de l'any. Un de cada quatre morts a la carretera anava en moto. L'augment de la sinistralitat sobre dues rodes ha estat del 25%. El perfil del motorista damnificat és un home de 31 a 40 anys. Per això les campanyes contra els accidents seran encara més específiques envers els usuaris.
El conseller d'Interior, Felip Puig, va presentar ahir el balanç juntament amb el director del Servei Català del Trànsit (SCT), Joan Aregio. Puig va recordar la poca fiabilitat dels mals auguris amb què es va criticar la seva decisió d'eliminar el límit dels 80 km/h a l'àrea metropolitana, i instal·lar-hi la velocitat variable. Malgrat tot, Puig va preferir destacar “l'èxit de país i el compromís col·lectiu” que posen de manifest les dades.
Amb aquest objectiu del trienni acomplert, el SCT no es planteja encara refer les fites a assolir en l'àmbit de seguretat viària. “Hem de ser prudents”, va avançar el conseller, no fos cas que “tinguem qualsevol repunt en aquest 2012”, va cloure.
LA XIFRA
LA FRASE
Més controls de tram com el del túnel de Vielha
L'experiència en el control del túnel de Vielha farà que enguany s'instal·lin 4 controls de tram més. S'hi calcula la velocitat mitjana i si és superior a la permesa, multa.
C-58:
Sabadell-Badia. 5,5 km
C-65:
C-14: