Societat

Societat

L'‘Ictineu 3' fa submergit la ruta de Sant Feliu a Palamós

És el primer submarí d'aquest tipus que fa seguits 12 quilòmetres submergit

Participa en una campanya d'investigació coordinada pel Centre Subaquàtic de Catalunya a Palamós i Palafrugell

El submarí Ictineu 3 va aconseguir ahir la fita internacional de fer submergit 12 quilòmetres des del port de Sant Feliu de Guíxols fins al de Palamós. Amb aquesta prova, l'Ictineu 3 es converteix en el primer aparell d'aquestes característiques –amb bateries– que supera els 2,5 quilòmetres que normalment fan submergits aquests tipus de models.

El submarí, amb tres persones a bord, va salpar del port de Sant Feliu a tres quarts d'onze del matí i va arribar a Palamós a dos quarts de sis de la
tarda.

Pere Forès, un dels tripulants, juntament amb Carme Parareda i Gustau Vivar, explica que “s'ha aconseguit una fita històrica a escala internacional perquè els submarins elèctrics van amb bateries de plom i no tenen la capacitat de fer tants quilòmetres submergits”.

Forès explica que més de la meitat del trajecte, a una profunditat estable d'uns 45 metres, s'han trobat amb corrents molt forts en contra: “Tot i això, hem gastat menys del 50% de les bateries, i això anant tota l'estona amb els llums encesos, quan la resta de submarins ha d'apagar-los per estalviar bateria.”

Aquesta fita, segons Forès, ha estat possible gràcies a les bateries que han desenvolupat d'ió-liti-polímer que permet al submarí desplaçar-se fins a 20 milles sota l'aigua, obtenir puntes de velocitat de quatres nusos, i treballar simultàniament amb tot l'equipament.

La campanya

L'Ictineu3 participa en una campanya arran d'una col·laboració entre Ictineu Submarins i el Centre d'Arqueologia Subaquàtica de Catalunya (CASC) per documentar millor els jaciments coneguts, i ampliar la carta arqueològica fins a molta més profunditat.

La campanya, dirigida pel CASC, es desenvolupa en aigües de Sant Feliu de Guíxols, Palamós i Llafranc, investigant llocs com el rec de Begur, o l'entorn de les illes Formigues, escenari de molts naufragis fortuïts i de fets històrics com la batalla de les Formigues de 1285 entre la flota catalana i la francesa. Tota l'operació es controla des del Tethis, que ahir també va donar suport al submarí.

Aquesta campanya
dóna continuïtat a la que van fer l'any passat al Port de la Selva i pretén ser l'embrió d'un seguit de campanyes pluridisciplinàries en col·laboració amb administració, universitats, centres de recerca i entitats. Un projecte ambiciós, de cinc anys, per contribuir a conèixer millor el patrimoni cultural i natural submergit.

L'Ictineu3 és el primer submarí català des dels dos submergibles de Narcís Monturiol, el 1859 i el 1864, dels quals pren el nom. Igual que els seus predecessors, segons els seus impulsors, el nou Ictineu és un exemple d'innovació perquè el 100% del disseny i l'enginyeria ha estat fet a Catalunya. En aquest sentit, destaquen que és “un submarí capdavanter tecnològicament i que aporta solucions innovadores a la tecnologia submarina, com ara nous materials constructius, automatització, i sistemes energètics pioners a escala mundial”.

L'Ictineu3 està dissenyat per submergir-se a una profunditat màxima de 1.200 metres i pot portar un pilot i dos passatgers en missions de diverses hores. Té una autonomia de treball de 10 hores, tot i que la missió estàndard es calcula de 3 a 6 hores, i una autonomia de seguretat de quatre dies. És el novè submarí del món que pot baixar a més profunditat.

LA XIFRA

1.200
Són els metres de profunditat
a què arriba aquest submarí, amb una autonomia de treball de fins a 10 hores.

LA FRASE

S'ha aconseguit una fita històrica a escala internacional navegant submergits 12 quilòmetres
Pere Forès
pilots de l'‘ictineu 3'


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.