Societat

Les activitats extraescolars fan progressar

Els nens que en fan guanyen dos mesos de progrés acadèmic

També és un factor de desigualtat social

Els alumnes que participen en activitats fora de l'horari lectiu, les anomenades activitats extraescolars, guanyen dos mesos de progrés acadèmic, i en el cas dels alumnes més vulnerables, dos mesos i mig. Així ho diu un estudi fet per la Fundació Jaume Bofill que assegura que aquestes activitats milloren els resultats escolars, donen més motivació i predisposició a l'aprenentatge i incrementen les expectatives formatives en l'etapa postobligatòria.

L'estudi, elaborat per la Fundació Bofill i l'Institut Català d'Avaluació de Polítiques Públiques (Ivàlua), afirma que les activitats extraescolars contribueixen a donar més oportunitats educatives a nens i joves, “especialment als més desafavorits”. En aquest punt, l'informe precisa que les extraescolars s'han convertit, precisament, en un espai de reproducció de desigualtats socials, ja que, segons la capacitat econòmica de les famílies, alguns infants poden fer-ne, però molts d'altres no, i aquests, en conseqüència, estan en desavantatge. “No tothom pot accedir a les extraescolars, ni en les mateixes condicions”, diu l'estudi, que manté que aquestes diferències “provoquen una important variabilitat d'impacte en els aprenentatges”.

Segons els autors de Les extraescolars a debat: quines i com generen oportunitats educatives?, les activitats que fan guanyar efectivitat són les que tenen objectius clars d'aprenentatge, tant acadèmics com socials o psicoemocionals, que se centren en aprenentatges formals, quan es dóna una varietat (formatives i lúdiques) i que es vinculen al que es fa a l'escola.

Una bona eina

L'informe precisa que les activitats extraescolars beneficien en major mesura els alumnes de baix rendiment i els que provenen d'un entorn socioeconòmic baix, i milloren els resultats tant dels estudiants de primària com dels de secundària. En concret, els alumnes de primària que fan extraescolars milloren el seu rendiment escolar i els de secundària, les seves habilitats socials i actituds cap a l'aprenentatge.

Els autors que han fet aquest estudi consideren que aquest tipus d'activitats poden ser “una eina de gran rellevància per a l'èxit escolar i la reducció de les desigualtats educatives”.

Els alumnes que participen en activitats fora de l'horari lectiu, les anomenades activitats extraescolars, guanyen dos mesos de progrés acadèmic, i en el cas dels alumnes més vulnerables, dos mesos i mig. Així ho diu un estudi fet per la Fundació Jaume Bofill que assegura que aquestes activitats milloren els resultats escolars, donen més motivació i predisposició a l'aprenentatge i incrementen les expectatives formatives en l'etapa postobligatòria.

L'estudi, elaborat per la Fundació Bofill i l'Institut Català d'Avaluació de Polítiques Públiques (Ivàlua), afirma que les activitats extraescolars contribueixen a donar més oportunitats educatives a nens i joves, “especialment als més desafavorits”. En aquest punt, l'informe precisa que les extraescolars s'han convertit, precisament, en un espai de reproducció de desigualtats socials, ja que, segons la capacitat econòmica de les famílies, alguns infants poden fer-ne, però molts d'altres no, i aquests, en conseqüència, estan en desavantatge. “No tothom pot accedir a les extraescolars, ni en les mateixes condicions”, diu l'estudi, que manté que aquestes diferències “provoquen una important variabilitat d'impacte en els aprenentatges”.

Segons els autors de Les extraescolars a debat: quines i com generen oportunitats educatives?, les activitats que fan guanyar efectivitat són les que tenen objectius clars d'aprenentatge, tant acadèmics com socials o psicoemocionals, que se centren en aprenentatges formals, quan es dóna una varietat (formatives i lúdiques) i que es vinculen al que es fa a l'escola.

Una bona eina

L'informe precisa que les activitats extraescolars beneficien en major mesura els alumnes de baix rendiment i els que provenen d'un entorn socioeconòmic baix, i milloren els resultats tant dels estudiants de primària com dels de secundària. En concret, els alumnes de primària que fan extraescolars milloren el seu rendiment escolar i els de secundària, les seves habilitats socials i actituds cap a l'aprenentatge.

Els autors que han fet aquest estudi consideren que aquest tipus d'activitats poden ser “una eina de gran rellevància per a l'èxit escolar i la reducció de les desigualtats educatives”.

LES FRASES

Són una eina de gran rellevància per a l'èxit escolar i la reducció de les desigualtats educatives
el punt avui
No tothom pot accedir a les extraescolars ni fer-ho en les mateixes condicions
Fundació Jaume Bofill
No tothom pot accedir a les extraescolars ni fer-ho en les mateixes condicions
Fundació Jaume Bofill

LA XIFRA LA XIFRA

2,5
mesos
de progrés acadèmic és el que es considera que guanyen fent extraescolars els alumnes vulnerables.
2,5
mesos
de progrés acadèmic és el que es considera que guanyen fent extraescolars els alumnes vulnerables.


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.