Eleccions a la UdG: PAS laboral i PAS funcionari
Els col·lectius de la UdG plantegen qüestions d'actualitat als dos candidats a les eleccions al rectorat del dia 17 de novembre
Darrerament s'ha fer un estudi del dimensionament i avaluació dels llocs de treball, com ja sap aquest estudi va associat a una carrera professional. Té prevista la seva continuïtat? Com l'executarà?
Anna Maria Geli: «Sí. Tenim un pla d'acció de PAS presentat davant del Claustre molt ben definit i que seguirem desenvolupant, respectant els compromisos de la UdG amb els representants dels treballadors. Com a punt de partida, ja ens hem posat d'acord en les bases per definir la carrera professional. Les eleccions ho han endarrerit tot una mica, és inevitable, però si se'm dóna la confiança de continuar dirigint la Universitat, des de l'endemà mateix continuarem treballant en aquesta direcció. Serà una carrera professional seriosa, que ha de permetre definir les competències dels llocs i reconèixer a les persones que hi treballen la feina ben feta. I volem treballar amb els representants dels treballadors, perquè la carrera professional és un projecte que hem de compartir».
Manel Poch: «Darrerament el Consell de Govern de la UdG va elevar un Informe al Consell Social (que el va aprovar) sobre la modificació de la RLT que era el resultat d'un nou procés de valoració i de consolidació i creació de noves places en relació al PAS de la UdG., resultat del procés de valoració de llocs de treball, i de la consolidació i creació de noves places, en el marc del Pla d'acció en matèria de PAS de la UdG. Aquest es un compromís de la UdG que cal respectar, i cercar els recursos que permetin la seva implementació. Simultàniament, caldrà fer un seguiment del seu desenvolupament, per minimitzar els possibles efectes negatius que pugui ocasionar. Creiem que és important conformar un sistema que permeti al treballador públic evolucionar en el seu lloc de treball, fent possible tant la millora retributiva com del perfil professional de cada persona. També s'han de preveure quins itineraris ha de tenir cada carrera professional i de com s'harmonitza amb el sistema clàssic de promoció vertical o per concurs de vacants al grup professional superior».
Les modificacions de la Llei de Dependència, el calendari escolar, les conciliacions familiars, ....afecten al personal de la UdG. Com preveu el futur rector/rectora adaptar-se a aquests canvis?
Manel Poch: «Com a administració pública que som, hem d'anar sempre un pas per endavant de la societat. Hem de fer camí, i a la vegada, obrir-lo.»
Quines accions aplicarà per millorar l'eficàcia i l'eficiència de la UdG?
Anna Maria Geli: «Més de 600 persones formen el col·lectiu que treballa en l'administració de la nostra universitat; persones majoritàriament amb un perfil jove, dinàmic i molt professional. Crec que tenim una bona organització, però és evident que hem de millorar en alguns aspectes, i que haurem d'introduir canvis per fer front als nous reptes: l'entrada a l'EEES, la creixent internacionalització de totes les activitats de la universitat, una recerca cada cop més competitiva, i amb una obligada projecció internacional, o la simplificació i millora dels processos de gestió a través de l'administració electrònica.
Tot això ens obligarà a buscar una organització moderna, més àgil i flexible i, per tant, permanentment adaptable. Ja hi hem començat a treballar, analitzant serveis importants de la nostra universitat, especificant els objectius i analitzant els processos i l'organització del personal. La màxima professionalització dels serveis de l'administració és un objectiu irrenunciable, i hi destinarem recursos per ajudar els nostres professionals a fer una feina eficient.»
Manel Poch: «En primer lloc, cal avaluar si el sistema de gestió actual és una eina prou adequada per poder treballar en les línies que assenyaleu. De fet, el DIUE ja ens està dient que hem de canviar els nostres sistemes de gestió per ser més curosos, ja que part de la subvenció condicionada estarà en funció d'aconseguir implementar altres tipus de sistemes de gestió que millorin l'eficàcia i l'eficiència, en la línia que apunteu. La nostra proposta passa per estructurar sistemes reals de gestió sobre la base de programes que han de ser definits en termes de les diferents funcions i serveis de cadascuna de les unitats de la nostra universitat.
Aquest marc ens permetrà definir, per cada unitat, quins objectius s'han de cercar, quins recursos s'utilitzen i quins resultats (tangibles i intangibles) s'obtenen, i un tema tan important com és el de valorar la carrera professional. Alhora, serà un marc de treball amb vista a la identificació i valoració d'accions i polítiques encaminades a la millora en la eficàcia i eficiència de totes les unitats de la nostra universitat. En aquesta etapa, serà important treballar estretament entre els diferents agents implicats per assolir uns objectius que ens són comuns.»
Quin pla pensa instaurar per estabilitzar la plantilla i reduir la seva precarietat?
Anna Maria Geli: «És cert que fins fa poc teníem massa persones en situació d'interinitat. Aquesta situació no desitjable, però, s'ha començat a corregir amb els dos últims processos d'oposicions que hauran permès estabilitzar una mica més de 100 persones. Tot i que en aquests moments el percentatge d'interinitat en la nostra plantilla és dels millors de les universitats catalanes, no descartem una tercera convocatòria que permeti un grau d'estabilització més alt en el nostre equip de personal. Ara bé, un cert percentatge d'interinitat és imprescindible per mantenir una certa flexibilitat en l'organització per poder-la adaptar a l'evolució de les nostres necessitats.»
Manel Poch: «Hauríem de distingir entre el personal temporal, contractat per cobrir necessitats temporals (i per tant condicionat a les mateixes) i personal interí. En aquest cas, l'objectiu ha de ser (com en el cas del PDI) procedir a la corresponent estabilització reduint aquest nombre convocant les corresponents oposicions, condicionades a les disponibilitats pressupostàries.»
Mentre el personal laboral d'Administració i Servei fa anys que gaudeixen d'un Conveni que regula les seves condicions laborals a nivell d'Universitats Públiques de Catalunya, el PAS funcionari continua sense tenir el seu “Acord Marc de les Condicions Laborals del PAS funcionari”. Quina serà la seva postura a la Mesa de PASF?
Anna Maria Geli: «Efectivament, en alguns aspectes les condicions de treball i retributives del personal laboral són millors que les del personal funcionari, pel fet que el personal laboral negocia les seves condicions a través d'un conveni col·lectiu, mentre que el personal funcionari les negocia a la mesa de PAS funcionari i a la mesa d'universitats. En aquest context, les universitats públiques catalanes tenim una posició conjunta en els temes de negociació col·lectiva per tal d'evitar diferències i greuges entre universitats. La nostra postura a la mesa serà defensar amb claredat que les condicions del PAS funcionari siguin equiparables a les del personal laboral. Però no voldria fer demagògia, hi ha dos elements que cal tenir presents: les restriccions imposades pel marc legal i la disponibilitat pressupostària, controlada per la Generalitat de Catalunya. Amb aquestes dues premisses, lluitarem per millorar les condicions dels nostres treballadors que, tot i millorables, avui no són dolentes.»
Manel Poch: «Hem de lluitar al màxim per minimitzar greuges, i per tant la nostra posició serà d'empènyer per aconseguir-ho. Sempre tenint en compte que la negociació d'uns i altres es fa en àmbits diferents, i això pot donar resultats diferents.»
Com preveu adaptar el PAS a la implantació dels nous graus?
Anna Maria Geli: «La implantació dels nous graus i màsters impliquen uns canvis organitzatius importants. En aquest sentit, caldran canvis en l'estructura del PAS, d'acord amb el pla d'acció i amb les mesures de millora de l'organització que emprendré. Però les accions no poden ser només organitzatives: també s'haurà d'incidir en la formació de les persones, especialment en aspectes d'internacionalització i de gestió de la qualitat. El nostre objectiu ha de ser excel·lir per la qualitat dels nostres graus, màsters i doctorats, i l'administració hi té un paper molt important. I la gent ha fet ja un esforç important que vull agrair; s'ha fet molta feina, i molt ben feta.»
Manel Poch: «La implantació dels nous graus implica un canvi global a la UdG. Per exemple, caldrà que els centres docents incrementin el suport tècnic qualificat a la docència i a la gestió dels graus. La identificació de necessitats concretes d'adaptació del PAS i la planificació de la seva execució correspon a la gerència de la UdG, tot escoltant les unitats afectades i amb previ acord dels representants del PAS. Però cal tenir en compte que el procés de transformació dels nous graus és dinàmic i que caldrà avaluar la seva execució, any rere any, i detectar-ne les mancances i els encerts.»