pobresa energètica
Consum notifica 18 sancions per talls de llum i gas
Oberts 115 expedients a les subministradores
Baiget lamenta que tot i 25 reunions no s'ha pogut firmar cap conveni
La companyia Gas Natural té cinc dies per aportar a la Generalitat la informació sobre el tall d'electricitat a la veïna de Reus que va morir dilluns per un incendi causat, segons les primeres investigacions, per una espelma. Un cop recollida la informació, l'Agència Catalana del Consum (ACC) decidirà si la subministradora va actuar correctament. Si no és així se li obrirà un expedient que pot acabar amb una sanció d'entre 10.000 i 100.000 euros . Consum ha notificat fins ara divuit sancions a companyies per haver fet talls de llum, gas i aigua sense haver complert el protocol que marca la llei 24/2015, contra la pobresa energètica.
La tragèdia de Reus ha fet sonar totes les alarmes. Fa temps que entitats i moviments socials alerten que les subministradores no compleixen el protocol de la llei 24/2015, que obliga a avisar els serveis socials abans de fer un tall per impagament. L'avís ha de servir senzillament per comprovar si es tracta d'una família vulnerable i evitar fer encara més precària la seva situació.
Tot i advertir que el cas de Reus és complex, perquè es tracta d'una família desestructurada i que en algun moment ha rebutjat els serveis socials, el conseller d'Empresa i Coneixement, Jordi Baiget, va admetre ahir que tot indica que Gas Natural no va complir “el principi de prevenció que marca la llei abans de fer un tall”. “Si és així, incoarem l'expedient sancionador”, va indicar. I va recordar que la patronal de la indústria elèctrica, Unesa, va presentar un contenciós administratiu contra aquest protocol d'actuació , però un jutge n'ha descartat la suspensió temporal i, per tant, és vigent.
Baiget va explicar que Consum ha rebut 195 denúncies per talls indeguts, a partir de les quals s'han obert 115 expedients. 74 casos s'han arxivat, una vintena estan en estudi i divuit han acabat amb sanció. El conseller també va expressar el malestar perquè després de 25 reunions les companyies no han acceptat firmar cap conveni per crear ajudes a fons perdut o bé establir descomptes per a usuaris sense recursos.