Escoles molt tradicionals
Una de les experiències que es presenten en el simpòsium recull el projecte Centenari Geganter, elaborat pels set centres educatius de Torelló –des de la llar d'infants a l'IES– i el CEIP Lloriana de Sant Vicenç. La iniciativa va guanyar el premi a la millor acció escolar de promoció de la cultura tradicional catalana realitzada durant el curs 2007-2008 i és un bon exemple de la tasca que des de les escoles es fa per promocionar la cultura tradicional entre els més joves.
Xevi Lozano, de la colla gegantera i grallera de Torelló, i Dolors Masferrer, llavors directora del CEIP Vall de Ges, van ser els impulsors d'un projecte que volia commemorar el centenari dels gegants i de sis capgrossos de la localitat. Al llarg de tot el curs cada un dels centres va realitzar diferents activitats relacionades amb la història de les figures, la música i els balls o els vestits, i alguns, fins i tot, van creat o restaurar els seus propis capgrossos i gegantons. A més del treball de cada escola, es va organitzar una cercavila pels carrers de Torelló que el dia 14 de març va reunir més de 1.850 alumnes i que va acabar amb l'estrena de la cançó Els gegants han fet cent anys, composta expressament per al centenari i que avui dia, relata Masferrer, «tothom coneix».
Cultura més local
M.J. RODRIGUEZAltres escoles catalanes promocionen la cultura tradicional més local. El CEIP Joan Coret de Badalona, per exemple, va apadrinar els gegants Tasi i Mariona, una rèplica de l'Anastasi i la Maria, els més antics de la ciutat; el CEIP Montessori de Rubí promou entre els alumnes la ballada de gitanes, molt típica a la localitat, mentre que el CEIP Sant Julià de l'Arboç fa viure activament als nens i nenes la festa major a l'escola.