Societat

Consum demana informació dels talls a les elèctriques

La primera onada d'inspeccions revisarà els avisos i els talls de llum i gas del novembre

Notifiquen 57 sancions a les companyies a partir de les denúncies

L'Agència Catalana de Consum (ACC) ha demanat informació a les companyies subministradores d'electricitat i de gas sobre tots els talls de servei que van fer el mes de novembre i també sobre tots els avisos als clients en què se'ls advertia de possibles talls. Així, el govern comença una campanya d'inspeccions a les elèctriques , un dels compromisos que va adquirir el conseller d'Empresa i Coneixement, Jordi Baiget, en una reunió el 18 de novembre amb l'Aliança Contra la Pobresa Energètica (APE) i la Taula del Tercer Sector Social en un seguit de mesures per evitar que hi hagi talls en llars en situació de vulnerabilitat.

Les inspeccions han de certificar si es compleix el principi de precaució que marca la llei 24/2015 que indica que cal consultar els serveis socials bàsics abans de fer un tall. La mort de la Rosa, una dona de 81 anys de Reus (Baix Camp) a la qual Gas Natural havia tallat la llum i que s'il·luminava amb espelmes que van causar un incendi mortal, va encendre a principis de novembre tots els senyals d'alarma.

Aquesta setmana s'ha demanat per carta a les dinou empreses subministradores no només la llista dels talls efectuats, sinó també dels avisos de talls per impagament. En cada cas, a banda de les dades del titular i de les dates de cada comunicació, es demana informació per saber si es va fer la consulta prèvia als serveis socials municipals per veure si hi havia un risc social. Les companyies tenen 10 dies hàbils per enviar la informació al govern comptats a partir de l'endemà d'haver rebut la sol·licitud.

Les entitats socials i l'APE van valorar positivament l'anunci de la campanya inspectora del conseller Baiget perquè consideren que es fa un pas endavant, ja que fins ara s'havia actuat només a partir de les denúncies dels afectats de talls indeguts. Des de l'entrada en vigor de la llei 24/2015 s'han rebut 206 denúncies de talls que suposadament no s'adequaven a la norma (fa un mes eren 195), de les quals 117 han generat expedients. Després de la investigació corresponent, l'Agència Catalana de Consum ha corroborat 57 talls indeguts de llum i gas i ja s'ha notificat la sanció a la companyia.

Fonts del Departament d'Empresa i Coneixement van assegurar ahir que, a més d'engegar les inspeccions, els responsables del departament continuen mantenint reunions de seguiment tant amb les subministradores com amb les entitats socials que acompanyen les persones vulnerables.

Un altre aspecte reclamat per les entitats que s'ha posat en marxa és la campanya informativa a la ràdio i la televisió per difondre els drets dels consumidors per protegir-se de la pobresa energètica. Una campanya que es reforçarà a principis de l'any vinent amb la difusió de díptics informatius que es distribuiran en punts estratègics com ara centres d'atenció primària (CAP) i centres cívics.

El govern va aprovar fa un mes la posada en marxa de dos grups de treball per lluitar contra la pobresa energètica: un està encarregat de fer una proposta de bo social per traslladar-lo al govern de l'Estat i l'altre ha d'elaborar un document en què es concreti una estratègia de prevenció.

LA XIFRA

38.777
interrupcions
de subministraments bàsics en llars vulnerables es calcula que s'han evitat amb la llei 24/2015.


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia