Tots els partits menys ICV ja avalen el Logis Penedès
El Consell Comarcal aprova una moció en què reclama que s'acceleri la posada en marxa del parc logístic, amb els vots del PDeCAT, el PSC, ERC, el PP i C's
El projecte fa anys que està congelat per la falta de consens
La manca de consens polític ha deixat de ser el principal escull per fer realitat el polèmic projecte del macropolígon logístic Logis Penedès, aprovat des del 2012 però aturat per l'oposició d'una part del territori. La necessitat imperiosa que té el Baix Penedès de disposar d'un projecte que ajudi la comarca a sortir del pou de la crisi –és la comarca catalana amb més atur– ha deixat en segon terme la discrepància política, tal com ha quedat palès en el darrer ple del Consell Comarcal, en què tots els grups tret d'ICV van votar a favor d'una proposta que, entre altres aspectes, reclama que es desencalli el Logis Penedès. L'antiga Convergència i el PSC sempre hi han estat favorables, com també el PP i Ciutadans; en canvi, ERC sempre s'hi havia oposat fins ara. El canvi de posició d'ERC és clau per poder desencallar el projecte, tot i que el consens territorial és encara avui una fita inassolible ja que, com a mínim ICV, se'n manté al marge.
Ara bé, malgrat que el projecte tingui ara el suport d'una majoria política al territori, el principal entrebanc que en dificulta l'execució és la falta de compromís de l'Estat per assumir el cost de totes les infraestructures viàries i ferroviàries vitals per al desenvolupament del projecte. Fins avui, l'Estat ha evitat pronunciar-se en aquest sentit, malgrat que el PP sempre s'ha mostrat favorable al projecte.
Està previst que el futur parc logístic es construeixi en uns terrenys que limiten amb els termes municipals de l'Arboç, Banyeres i Sant Jaume dels Domenys (Baix Penedès), i Castellet i la Gornal i Santa Margarida i els Monjos (Alt Penedès). El projecte data de l'any 2007, tot i que el pla director no es va aprovar fins al juliol del 2012.
LA DATA
LA XIFRA
Una hipoteca o una solució?
L'impacte mediambiental i visual de la plataforma logística en un entorn de vinyes i el model d'aquest tipus de polígon han estat els dos principals esculls més difícils de superar, si és que s'han superat de veritat. Alguns dels alcaldes directament afectats pel projecte han admès públicament les seves reticències a donar llum verd a un projecte que suposarà una ferida irrecuperable al paisatge del Penedès. A l'altre costat, els defensors del projecte addueixen els llocs de treball que crearia –5.000 de directes i fins a 9.000 d'indirectes, segons un estudi elaborat per la Universitat Rovira i Virgili (URV)–. Sigui com sigui, la situació geogràfica estratègica del Baix Penedès, a cavall de dos ports de mercaderies importants com són el de Barcelona i el de Tarragona, així com dels aeroports del Prat i Reus, continua sent avui el principal valor per a les empreses que necessiten plataformes logístiques per poder desenvolupar la seva activitat industrial. Els detractors creuen que el projecte hipotecarà el Baix Penedès; els defensors creuen que és el que cal per sortir de la crisi.